Wat allemaal doen met een paard van 8 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

Wat allemaal doen met een paard van 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:29

Ik heb nog maar net een veulen. En mijn vraag is misschien heel raar maar wat kan ik allemaal met haar doen.

Natruurlijk lekker gek doen in de bak samen.
Losgooien wandelen,

Maar wat nog meer???

mirijam

Re: Wat allemaal doen met een paard van 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:18

Niemand? was het zo een domme vraag Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:20

Ten eerste staat je bericht er nog niet eens een uur. Heb geduld, er zal uiteindelijk vast wel iemand reageren

Ten tweede ben ik van mening dat je een veulen gewoon lekker bij soortgenoten moet laten lopen. Niet te veel mee prutsen. Het is fijn als-ie braaf aan een halstertje kan meelopen en voetjes geeft, maar laat hem verder lekker spelen. Dingen 'doen' kan zijn hele leven nog.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:22

Ik zou gewoon even geduld hebben.. Mensen reageren heus wel..

Maar goed.. Om op je vraag terug te komen wat je met een veulen van 8 maanden kan doen..Lekker los gooien of op het land zetten.. Een paard van 8 maanden heeft nog lekker de tijd en rust nodig om te groeien.. Ikzelf zou persoonlijk als ik een veulen van 8 maanden had, die lekker op het land zetten, zodat ie kan groeien en kan spelen met leeftijdsgenootjes..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:28

Een maatje zoeken van ongeveer dezelfde leeftijd (liefst meerdere) en op de wei zetten... Meer plezier kan je je jonge paard niet geven en je paard leert er ook nog eens een heleboel van.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:36

Heel simpel: NIETS.

Zoek een leuke groep met leeftijdgenootjes van je paard en laat hem daar de eerste anderhalf jaar lekker bij opgroeien. Een paard hoort te weten dat hij paard is en moet niet op zo'n jonge leeftijd al getraind worden.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:39

Sorry hoor dat ik even wat ongedulidig was...

Maar bedankt voor de tips...

Ze staat de hele dag in de wei met soortgenootjes en alleen 's avonds gaan ze naar binnen. Er staan bij ons 30 paarden op stal maar leeftijdsgenootjes niet wel 2 jarigen/

Verder natuurlijk ontzettende veel borstelen hihi vind ze heelijk

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:48

Veel borstelen is voor een jaarling niet goed. Deze staan zonder deken buiten en hebben de natuurlijke huidvetten/schilfers nodig om een soort regenjas en isolatie te kweken. Zonder deze natuurlijke afweer kunnen vocht en kou tot op de huid dringen en wordt je paard ziek.
Dus een jong paard wat zonder deken buiten staat, mag je niet rosborstelen en maar een paar keer per week met een harde borstel de vuilste plekken schoonmaken.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:58

Ik heb nu al 10 jaar verzorgpaarden enzo maar dit heb ik nog nooit gehoor ik heb het ook over borstelen troetelen aaien maantjes kamen niet over schuren Pling

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:29

Ik heb er nu 1 van 10 maanden. Zij staat overdag de hele dag op de wei. 's Avonds zijn ze meestal zo moe dat ze na het eten meteen voor pampes gaan. Dan kom ik rond een uur of 8 (of mijn moeder) en dan strooi ik de stallen op, krab de hoefjes uit en krijgen nog een handje luzerne of een wortel. En dan is het weer genoeg geweest.
Ze loopt al mee aan het touw, blijft netjes vaststaan en is braaf met hoeven uitkrabben. Meer ben ik ook absoluut niet van plan te gaan doen de eerstkomende 2 jaar. Eens in de zoveel tijd haal ik er eens een borstel overheen. Ja, dat vindt ze echt heerlijk, maar zeker nu poets ik ze vrijwel niet, later zal ze vaak genoeg gepoetst worden. Laat ze maar lekker vies blijven, houd tenminste de kou en nattigheid tegen.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:31

ja een lekker wintervachtje heeft ze nu ook wel mag ook wel voor een tinkertje Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:51

Wat versta je onder borstelen dan? Daar versta ik de complete sessie onder:
- roskammen
- harde borstel
- zachte borstel

1 van deze overgeslagen en dan is het in mijn ogen niet borstelen, maar een beetje aaien met een borstel.

Vraag maar eens na aan een paardenkenner: roskammen mag je een jong paard wat buitenstaat zonder deken nooit, ook andere paarden die in de winter buitenlopen zonder deken, mag je niet roskammen, in verband met het weghalen van het huidvet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:42

imker schreef:
1 van deze overgeslagen en dan is het in mijn ogen niet borstelen, maar een beetje aaien met een borstel.

Vraag maar eens na aan een paardenkenner: roskammen mag je een jong paard wat buitenstaat zonder deken nooit, ook andere paarden die in de winter buitenlopen zonder deken, mag je niet roskammen, in verband met het weghalen van het huidvet.

Met het onderste ben ik het geheel eens, maar ik doe zelf niet zo vaak aan roskammen, ik gebruik voor het ergste vuil een wonderborstel (paardendrogist) of zo'n plastic borstelgeval, of eventueel een gekarteld zweetmes bij extreme rui.
Mijn veulen (7 mnd) staat (behalve afgelopen weekend) 24/7 buiten en hier haal ik alleen voor het idee (wennen) 1x in de week ofzo een superzachte borstel overheen, maar ik haal verder géén haren of vuil weg.
Mijn ruin staat overdag zonder deken buiten en die borstel ik alleen als ik ga rijden even af met de wonderborstel, ook niet teveel.
Ook gewoon "aaien met een borstel" bijv. elke dag vind ik teveel als ze buiten staan. Gewoon zoveel mogelijk van de vacht afblijven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:48

Mijn veulentje in ook 8 maanden is ik til even elke dag een voetje op. Af en toe en borstel er overheen. Af en toe een stukje lopen. Netjes halthouden. Stukjes draven aan de hand. Lekker spelen natuurlijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:37

Lekker in de Op fok gooien bij leeftijds genootjes.
Zo wordt hij ook opgevoed en leert sociaal omgaan met andere paarden

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:56

Veel laten spelen in de wei met andere paarden en verder eigenlijk niks.
Het is fijn als ze leren netjes mee te lopen en voetjes op te tillen, maar als ze dat eenmaal kennen vergeten ze het niet zomaar weer dus dat is ook geen wekenplan.
Poetsen netzo, wij hebben nu een veulen staan waar zo af en toe een zachte borstel overheen gaat voor het gevoel, zodat ze leert vast staan en niet kriebelig wordt van de borstel, maar verder niks

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:06

Mirijam neem gewoon de tips van Leo aan en maak je verder niet druk.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 01:16

Hoi Mirijam
Precies wat Coydog zeg, het is een geweldig Veulen , heel sociaal.
en volgens mij doe je het prima. OK dan! ga zo door.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 01:39

ik heb 2 twenters...

heb ze al 2 jaar en ze staan al die tijd op de wei.

We komen ze elke dag controleren of alles goed gaat en de wormenkuren krijgen ze en de hoefsmid komt... Voor de rest doe ik niks. Ik borstel ze niet eens...

Ik heb friezen dus controleer wel vaak de benen op mok en dergelijken..1 is namelijk nogal gevoelig voor mok..

We voeren ze nu wat bij omdat ze snachts binnen staan..

als het warmer word staan ze weer elke dag buiten hele dagen met andere paarden..

Ik haal ze pas met 3 jaar terug en ga ze dan beleren..

Laat ze lekker kind zijn en borstel niet teveel je beesje staat buiten moet een vet laag kweken en die vacht hebben ze nu niet voor niets..