Hoe zie je of een veulen later schimmel wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Hoe zie je of een veulen later schimmel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:12

Hoi allemaal,

wie kan mij vertellen hoe je kan herkennen dat een pas geboren veulen later schimmel wordt.

Mijn merrie is nu nog drachtig van Niagara, een bruine springhengst van Lauw van Vliet.
Lio is schimmel. Zij is afkomstig uit een bruine hengst en schimmelmerrie.
Wat mij opvalt in haar stamboom is dat sinds de introductie van een schimmel in de moederlijn, alle veulens uit een schimmel x andere kleur allemaal schimmel zijn geworden.

Nu vraag ik mij dus af hoe je een schimmel-to-be kan herkennen, ook al wordt ie bruin of zwart geboren...
Wie kan mij hier antwoord op geven?

Thanx,
Inge

Lowara

Re: Hoe zie je of een veulen later schimmel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:15

rond de ogen zijn ze vaak grijs, daar kun je het aan zien of ze later wit worden ja of nee Knipoog

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:25

Oke dank je wel.
Ik zal er goed naar kijken als hij/zij geboren is.
Nog andere tips?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 23:31

je ziet het meestal niet gelijk.
De eerste symptomen zijn enkele witte haartjes op de oogleden.

Soms al binnen enkele dagen , soms pas na een paar maanden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 00:55

Citaat:
Wat mij opvalt in haar stamboom is dat sinds de introductie van een schimmel in de moederlijn, alle veulens uit een schimmel x andere kleur allemaal schimmel zijn geworden.
Dit is echt puur toeval, bij elke kruizing heb je nl. 50% kans op schimmel. Tenzij je een homosygoot heeft, maar dat is een ander verhaal.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:07

Als een veulen schimmel wordt krijg je idd witte haren rond de ogen en mond. Wanneer dit gebeurt is niet altijd hetzelfde. Soms al vlak na de geboorte, soms duurt het maanden voor je er iets aan gaat zien.
Daarna worden ze langzaam over het hele lichaam steeds lichter van kleur.
Ik heb een zwart geboren veulen op stal dat nu op leeftijd van 7mnd duidelijk donkergrijs is. Zijn koppie wordt steeds lichter, het lijfje lijkt te volgen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:58

Ik heb op een privestal gestaan in Rotterdam en daar had iemand een zwarte 4 jarige ruin gekocht..wilde persee een zwarte hebben..
Na ruim een half jaar vonden wij met zijn allen dat zijn blesje wel ineens wat groter werdt...
En ja tijdens de omschakelingen van winter/zomervacht kwamen er ipv zwarte witte haartjes terug...
Uiteindelijk werdt de ruin op 6 jarige leeftijd steeds meer een schimmel zoals iedereen ze ken..
Dus het kan ook wat later naar boven komen....
Moet zeggen dat we in die tijd er wel om gelachen hebben hoor..
"Ronald je paard wordt schimmel..antw: Nee want dan gaat hij weg.." Nu heeft hij hem nog steeds Haha! kon toch niet meer zonder hem...kleur maakte dus niet zoveel meer uit..

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 12:00

Bedankt allemaal.

Ja dat is inderdaad lachen... een verborgen schimmel. Haha

Mijn merrie is nu 3,5 en is tijdens deze verharing al haar bruine haartjes verloren (snik, het was zo'n apart gezicht).
Ben erg benieuwd naar wat het wordt.
Zij was bruin geboren doordat Andiamo Z haar papa is en haar moeder was schimmel. Nu is ze zelf drachtig van Niagara (bruin).
Dus ik gok op een (donker)bruin geboren schimmeltje, maar we zullen zien. De kleur maakt me echt niets uit, maar vroeg me dus gewoon af hoe je dat herkent.
Had het er al met vriendinnen over gehad, maar die wisten het eigenlijk ook niet echt. Vandaar mijn topic.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:17

Een schimmel veulen word ook vaak erg donker geboren.
Een normaal bruin veulen heeft vaak een schutkleur op de benen, die zijn dan licht ipv zwart, een schimmel word al vaak (donker)bruin geboren met duidelijke donkere benen.
Zo is een zwart-schimmel vaak echt pikzwart bij de geboorte.