IJzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowylover

IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:47

Die van mij komt morgen op ijzers aangezien het de laatste keer bekappen is voor het buiten seizoen weer begint.

Het is de allereerste keer voor zowel paard als ruiter.

Nu is mijn vraag. Moet ze alleen voor of rondom op ijzers?

We springen bijna alleen maar en ze is niet erg rustig in het parcours??

Graag jullie mening.

Vajramani

Re: IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:29

Ik zou haar dan vierkant op ijzers zetten, kost wel iets meer maar je bent van veel gedonder af. Bovendien weet je dan zeker dat je scherp staat op nat terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:55

Vajramani schreef:
Ik zou haar dan vierkant op ijzers zetten, kost wel iets meer maar je bent van veel gedonder af. Bovendien weet je dan zeker dat je scherp staat op nat terrein.

Dat zou ik dus ook doen. Vergeet trouwens de kalkoengaten niet Knipoog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:50

Helemaal geen ijzers? Mijn paard staat zonder en ik rij dagelijks grote stukken over het asfalt. Als er geen medische noodzaak voor is, zijn ijzers onnodig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:54

Arabesk schreef:
Helemaal geen ijzers? Mijn paard staat zonder en ik rij dagelijks grote stukken over het asfalt. Als er geen medische noodzaak voor is, zijn ijzers onnodig.

Vind ik ook. Mijn paard staat ook zonder ijzers en als het aan mij ligt komt er nooit meer een ijzer onder. Zonder ijzers hebben ze juist meer grip dan met.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:56

Als je echt springt (wedstrijdniveau) zou ik ook rondom ijzers doen, met kalkoengaten.
(doe er dan proppen of doppen in, anders moet je ze iedere keer leegpeuteren als je er kalkoenen in wilt draaien).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:59

Mijn paard staat ook zonder ijzers. Toen ik hem kocht stond die rondom op ijzers, wat kapitalen kost als het niet nodig is. Ik heb hem toen alleen voor op ijzers gezet "omdat die nogal snel afsleet". Nu heb ik hem van de ijzers af en de hoeven zijn beter dan ooit. Misschien passen ze zich automatisch aan of iets? Ik rijd zelfs in de wei zonder ijzers. met ijzers glijden ze sneller, of zou je kalkoenen in moeten draaien. Ik zou dus voor mezelf afwegen of je alleen voor wilt, voor de grip in de wei? Rondom of gewoon kaal. Extra bescherming is nodig omdat kalkoenen, zeker met springen erg veel schade aan kunnen richten!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:02

ik ga NOOIT meer op concours (dressuur of springen, het maakt me niet uit) zonder ijzers, ik ben verschillende keren bijna op mn bek gegaan en 2 x echt finaal onderuit, met ijzers en proppen was er niks meer aan de hand, hoe glad en nat het gras ook was, ik kon mn proefjes ed rijden ZONDEr geglibber!
ik zou als ik jouw was ook zeker vierkant ijzers eronder zetten, vooral als je paard het gewend is! dan wel goed proppen draaien anders helpt t nog niks!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:04

Toen mijn paard nog op ijzers stond heb ik één keer met kalkoenen gereden, nooit meer. Z'n hele achtehoeven waren kapot doordat hij steeds met de voorhoeven (en de kalkoenen dus) op z'n achtehoeven ging staan. Heeft heel lang geduurt voor het weer goed was.
IJzers hebben als groot nadeel dat de hoef niet meer kan bewegen, dat belemmert de bloeddoorstroming in het onderbeen, daardoor gaan afvalstoffen niet weg en heb je grotere kans op slijtage zoals artrose.

Toen hij nog ijzers had ben ik een paar keer flink onderuit gegaan op de weg en in de bak. Zonder ijzers scheur ik vrolijk rond en we zijn nog geen één keer onderuit gegaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:07

love_sodera schreef:
ik ga NOOIT meer op concours (dressuur of springen, het maakt me niet uit) zonder ijzers, ik ben verschillende keren bijna op mn bek gegaan en 2 x echt finaal onderuit, met ijzers en proppen was er niks meer aan de hand, hoe glad en nat het gras ook was, ik kon mn proefjes ed rijden ZONDEr geglibber!
ik zou als ik jouw was ook zeker vierkant ijzers eronder zetten, vooral als je paard het gewend is! dan wel goed proppen draaien anders helpt t nog niks!

Ik denk dat het ook aan de manier van aanpassen ligt hoor. Mijn paard is met gladdere ondergrond veel voorzichtiger en zet zijn beentjes oplettend neer. Als ik niet aanpas en een volte middengalop ga doen, kan ik er ook op rekenen dat die onderuit gaat. In een parcours pas ik dat ook aan. Ik ga dan geen scherpe bochten draaien en desnoods een langzamere barage. In een normaal parcours zijn er vaak geen strakke "bochten" maar die je ook wat dieper uit kunt rijden...nooit problemen mee hoor. Alleen even wat beter opletten.

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:37

alleen voor lijkt me ook wel voldoende, ik heb ook alleen voor ijzers omdat ik spring, eerst gleed mijn pony altijd uit en ben ik 2x helemaal onderuit gegaan en int parcours weigerde ze vaak omdat ze uitgleed nu nooit meer en ik heb nogsteeds alleen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:38

Hermesdeux schreef:
Ik denk dat het ook aan de manier van aanpassen ligt hoor. Mijn paard is met gladdere ondergrond veel voorzichtiger en zet zijn beentjes oplettend neer. Als ik niet aanpas en een volte middengalop ga doen, kan ik er ook op rekenen dat die onderuit gaat. In een parcours pas ik dat ook aan. Ik ga dan geen scherpe bochten draaien en desnoods een langzamere barage. In een normaal parcours zijn er vaak geen strakke "bochten" maar die je ook wat dieper uit kunt rijden...nooit problemen mee hoor. Alleen even wat beter opletten.

En daar gaat je kans op een prijs, omdat je te weinig snelheid kunt maken. Of daar gaat je winstpunt omdat je geen fatsoenlijke middengalop kunt laten zien i.v.m. natte/gladde bodem... .

Ik houd het gewoon op ijzers + stiften Ja.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:25

Hermesdeux schreef:

ik reed een dressuurproefje, B proefje en moest mn overgang van gallop naar draf maken, het was kort gras en n btje vochtig en toen lag ik al! t zal wel tussen mijn oren zitten nu maar ik ga echt niet meer zonder ijzers op concours!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:32

CCCCorine schreef:
Hermesdeux schreef:

En daar gaat je kans op een prijs, omdat je te weinig snelheid kunt maken. Of daar gaat je winstpunt omdat je geen fatsoenlijke middengalop kunt laten zien i.v.m. natte/gladde bodem... .

Als je een fatsoenlijke jury hebt, houd die daar wel rekening mee hoor! Tenminste, ik heb er nooit op afgepunt.
Ik houd het gewoon op ijzers + stiften Ja.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:09

Ik zou hem ook rondom op ijzers zetten. Ik heb mijn pony zonder ijzers ("natuurlijk bekapt"), maar ik spring er geen wedstrijden mee. Voor de dressuur zijn ze echt niet nodig, maar als ik ooit in het springen wedstrijdambities zou gaan krijgen, gaan er zeker weten rondom ijzers onder Ja .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:21

Hermesdeux schreef:
Als je een fatsoenlijke jury hebt, houd die daar wel rekening mee hoor! Tenminste, ik heb er nooit op afgepunt.

Zou met dresuur nog kunnen idd. Met barrage springen gaat het alleen niet werken, dan gaat het toch gewoon op tijd.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:31

CCCCorine schreef:
Hermesdeux schreef:

Zou met dresuur nog kunnen idd. Met barrage springen gaat het alleen niet werken, dan gaat het toch gewoon op tijd.

1-0 voor jou Haha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:58

mijn pony dúrfde niet eens te galopperen zonder ijzers op nat gras. Toen ze op ijzers met kalkoenen kwam, heb ik nooit meer ergens last van gehad, en liep ze gewoon super netjes Lachen

corland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:00

mijn pony heeft sinds een jaar ijzers voor en het bevalt me prima, ik rij dan bijna alleen maar buitenritten met en zonder ijzers slijten zn hoeven voor veel te veel, ook mede doordat hij scheef loopt van voren en eigenlijk toen hij jong was al gecorrigeerd had moeten worden maar toen dus niet gedaan is. alleen het nadeel ervan vind ik dat als je ze eraf haalt de hoeven niets meer gewend zijn. hij heeft een keer zn ijzers veloren en ben er dus wel een keer mee gaan rijden, wat dus niet handig was geweest want zn hoeven waren gelijk weer kort geschaafd door t asfalt. maar als het niet nodig is zal ik het niet doen..