paard buiten zetten: wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_Jane

paard buiten zetten: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:09

Ons paard staat op een huurstal. De wei waar ze in kan lopen is hobbelig en nat. Ze zakt er ver in. In de winter durfen we ons paard niet in de wei zetten, omdat ze dan kan uitglijden. Nu vinden de verhuurders ons te voorzichtig. Ze hebben zelf een Friese jaarling en 2 sheten (ons paard is een NRPS van 1.68 meter).
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-03-05 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

IngLio

Re: Wat zou jij doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:56

Mijn merrie (3,5 jaar kwpn 1.63) ginggewoon naar buiten bij haar vorige stal, ook als het land blubberig is (diep wegzakken). En ook gewoon los in de bak, die daar voorin ook flink blub was (15 cm wegzakken) en nu staat ze ook gewoon in de sneeuw in de bak, die dus ook blubberig is.

Heb dus liever dat ze buiten komt, in plaats van zeker 23uur in haar stal.
Een frisse neus en wat beweging vind ik beter dan stalbenen kweken.

Als ze gewoon los lopen kunnen ze zelf bepalen waar en hoe hard ze lopen. Zodra je ze op gaat jagen of longeren in de blubber vind ik het wel vragen om problemen. Kans op verrekkingen of verstappingen wordt dan gewoon groot.

(Mijn merrie loopt met 1 ander paard buiten)

Succes!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:08

Ik heb een grote KWPN-er en die kan prima tegen sneeuw en blubber.
Hte is wel degelijk een sportpaard waar ik mee op concours ga maar ze staat nu met de sneeu ook lekker een paar uur per dag buiten.

Als een paard zelf kan bepalen wat hij kan doen snappen ze heel snel dat ze niet gaan rennen in de modder.
Ik kan je staleigenaar wel een beetje begrijpen. Paarden kunnen daar prima tegen normal gesporken.

Ale de bodem echt keihard bevroren is dan houd ik ze soms binnen.

Ze vallen niet zo snel met hele natte wei zou je je zorgen kunnen maken over mok ofzo. en bij hele dieppe baggerblubber on de pezen.
Vaak kiezen paarden zelf wel om niet te renne nop een slechte ondergrond en de frisse lucht doet ze altijd wel goed vind ik.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:10

Sabine_Jane schreef:
Ons paard staat op een huurstal. De wei waar ze in kan lopen is hobbelig en nat. Ze zakt er ver in. In de winter durfen we ons paard niet in de wei zetten, omdat ze dan kan uitglijden. Nu vinden de verhuurders ons te voorzichtig. Ze hebben zelf een Friese jaarling en 2 sheten (ons paard is een NRPS van 1.68 meter).

Gewoon lekker je eigen gevoel volgen en niet toegeven aan druk van anderen zou ik zeggen.
Als je dat wel doet en er gebeurt wat met je paardje, dan vergeef je het jezelf nooit.

Sabine_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:18

Ze staat wel de hele dag buiten in de bak, maar in de wei zitten diepe
gaten van het wegzakken in de blub. Als het dan gevroren heeft is het erg hobbelig en ben ik bang dat ze gaat struikelen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:20

Dan zou ik haar bij een bevroren wei alleen in de bak zetten.
De wei zal dan toch meer lijken op bergbeklimmen denk ik, na flink vriezen.
De bak kun je nog wel vlak houden door te slepen, toch...

gr_roos

Re: paard buiten zetten: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:35

Mijn paarden staan allebei iedere dag in de wei of wat er nog van over is Haha!
De kleinste heeft een peesblessure maar als ik die binnen houd, wat ik 1 dag geprobeerd heb toen het blubberig was, sloopt ie zichzelf.

Ik werd gebeld dat ie erg druk was en toen ik kwam had ie 2 bloedende voorbenen.

Zelfs met vorst, sneeuw of prut lopen ze dus buiten en ze houden zich goed heel.
Ze passen zich goed aan de omstandiheden aan. Alleen krijgen ze nu het zo hard is wel peeskappen om.

Maar als jij je er niet prettig bij voelt moet je het zeker niet doen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:11

Onze pony's ( 2 volwassen shetten, 1 shetveulen en een D-pony ) lopen elke dag buiten. Ook bij ons is het een blubberboeltje maar daarom wil ik hun dagelijkse beweging niet ontnemen.
Ze crossen elke dag vrolijk in het rond, ondanks de blubber. Als het gevroren heeft laat ik ze er ook uit, ze hebben zelf wel door dat ze dan niet zo hard kunnen en op hun benen moeten letten.
Gewoonlijk spurten ze de wei in, met vorst lopen ze voorzichtig de wei in, is voor mij een teken dat ze om zichzelf denken.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:49

Over het algemeen kunnen paarden best op zichzelf passen. Mijn paarden gaan ook bij erge nattigheid of vorst een paar uurtjes per dag naar buiten. Alleen met sneeuw en gladheid houd ik ze binnen omdat het erf dan niet altijd begaanbaar is.
Ik heb nog niet meegemaakt dat een van mijn paarden kreupel van de wei af komt.
Maar jij kent je paard het beste. Als je een heel druk paard hebt, kun je hem of haar misschien beter wel binnen houden.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:56

T ligt er wel aan of je paard gewent is om op de wei te staan met dat weer enzo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:08

Ik zou ze gewoon lekker buiten zetten eventueel met een (regen)deken. Als de benen erg onder de modder zitten kan je ze afspuiten en daarna goed afdrogen tegen de mok.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:12

de paarden gaan gewoon naar buiten hoor, dat is beter als de hele dag maar n half uurtje naar buiten om te rijden, dat is gewoon niet voldoende.
het kan de paarden niet zo veel schelen hoor die modder, daar hebben ze niet zoo veel moeite mee, hoefjes goed blijven conteroleren dan komt het echt wel goed.
Uitglijden valt vaak wel wat mee, tuurlijk kan het gebeuren...maar dat is n klein risico.

ik heb liever dat mijn paardje lekker buiten kan als 24 u op stal staat.

Sabine_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 15:08

Citaat:
Over het algemeen kunnen paarden best op zichzelf passen. Mijn paarden gaan ook bij erge nattigheid of vorst een paar uurtjes per dag naar buiten. Alleen met sneeuw en gladheid houd ik ze binnen omdat het erf dan niet altijd begaanbaar is.
Ik heb nog niet meegemaakt dat een van mijn paarden kreupel van de wei af komt.
Maar jij kent je paard het beste. Als je een heel druk paard hebt, kun je hem of haar misschien beter wel binnen houden.

We zetten haar ook wel de hele dag buiten, maar dan zetten we haar in de bak (20x60 meter). Alleen ik ben bang dat ze in de wei uitglijd als het gevroren heeft, met al die hobbels erin.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:22

Mijn paard is al zovaak onderuit gegaan omdat hij iets te hard door de bocht ging of iets te hoog bokte. Hij krabbelt wel weer overeind hoor. EEn kind kan toch ook vallen met spelen, dan sluit je toch ook niet op? Waarom een paard dan wel? Ze kunnen prima op zichzelf passen en al vallen ze een keer, daar leren ze weer van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:26

Die van mij gaat ook iedere dag de wei op, regen sneeuw oid maakt niet uit. Ik wil niet dat ze de hele dag in een stal van 3x3 staat te niksen. Ik rijd iedere dag met haar dus niet dat het er een is waar nooit wat mee gedaan wordt. Ze is al vaak genoeg onderuit gegaan in de wei door te gek doen met galopperen enzo, maar dan staat ze iedere keer weer op zonder wondjes oid. Ze kunnen heus wel tegen een stootje hoor Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:56

Ik heb een sprotpaard (v. numero uno) die dag en nacht buiten staat, vindt ie heerlijk en hij krijgt dan ook lekker beweging. Van de hele dag op stal wordt hij nogal kriebelig... Met vorst staat hij ook buiten, maar rent dan niet, hij voelt zelf dat de grond dan wat te hard is. Een paard is geen staldier, hij wil echt wel lekker z'n beentjes strekken!

Sabine_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:03

Citaat:
Ik heb een sprotpaard (v. numero uno) die dag en nacht buiten staat, vindt ie heerlijk en hij krijgt dan ook lekker beweging. Van de hele dag op stal wordt hij nogal kriebelig... Met vorst staat hij ook buiten, maar rent dan niet, hij voelt zelf dat de grond dan wat te hard is. Een paard is geen staldier, hij wil echt wel lekker z'n beentjes strekken!

Ze staat niet de hele dag binnen hoor! Ze staat alleen de hele dag in de bak, maar die is niet zo hobbelig als de wei.

Maris_Zarcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:29

Gewoon in de bak laten staan.... Tong uitsteken

Maris_Zarcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:29

Gewoon in de bak laten staan.... Tong uitsteken

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:34

ik denk dat het dier zelf wel oplet hoe hij loopt...

je mag btw ook wel bij de hobbelaarster Haha!