Paard op de wei tussen de koeien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joeptje

Paard op de wei tussen de koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 15:54

Door mogelijke verkoop van ons weiland, ben ik misschien genoodzaakt mijn ruin ergens anders onder te brengen. Omdat de geschikte weilanden in deze omgeving vrij schaars zijn, twijfel ik of ik hem op een pensionstalling wil zetten. Ik heb nl. slechte ervaringen met mijn vorige pensionstalling en verder is hier in de buurt enkel een manège aanwezig waar mijn paard echter niet veel weidegang zal kunnen krijgen.

Nu is mijn paardje het gewoon om 24/24 in de weide te staan, een andere oplossing voor mijn probleem is hem op een weide te plaatsen van een buurman die enkele melkkoeien heeft.

Heeft iemand ervaring met zijn paard tussen de koeien? Hoe zit het met mogelijke worminfecties? Wordt de kans groter?

Verder weet ik ook niet hoe hij op de koeien zal reageren?

Groetjes

Chrissetje

Re: Paard op de wei tussen de koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:57

bij ons op stal staan er ook een paar koeien,de paarden zijn er nog niet ziek van geworden ofzo

Vork

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:01

mijn pony heeft ook tussen de koeien gelopen,dit was geen probleem.
waar je wel rekening mee moet houden is dat koeien veel rijker gras nodig hebben dan paarden en paarden graasen ook nog eens korter af dan koeien. let dus op de eiwitten.
ook is het zo dat waar koeien lopen zijn meer horzels,let dus op ontworming met werking tegen horzels,en een goed anti vliegen middel.
koeien en paarden gaat prima samen Knipoog

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:02

bij kenissen van ons is een paard dood gegaan door een koe.
de koe had namelijk een kalf , en het paard kwam te dichtbij ( volgends de koe dan) en die heeft het paard zo met de horends in de buik geprikt, het bloede zo erg dat ze meteen ingeslapen moest worden.
ik wil je niet bang maken, maar ik zou geen van mijn pony,s bij koeien op de wei zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:04

ik ehb met bio geleerd dat het niet goed is voor het paard omdat die zijn gras anders eet (korten dan koeien) wij doen zelf altijd de paarden bij de drachtige koeien in de wei en dat is nog nooit echt fout gegaan....1 keer de keoien door de draad dus de paarden ook..maar dat kan altijd gebeuren....

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:17

skaay schreef:
bij kenissen van ons is een paard dood gegaan door een koe.
de koe had namelijk een kalf , en het paard kwam te dichtbij ( volgends de koe dan) en die heeft het paard zo met de horends in de buik geprikt, het bloede zo erg dat ze meteen ingeslapen moest worden.
ik wil je niet bang maken, maar ik zou geen van mijn pony,s bij koeien op de wei zetten.

Maar nu is het meestal zo dat koeien geen horens hebben en niet met het kalf op de wei komen.
Zeker niet bij melkkoeien.
Daarnaast hoor je ook wel eens vaker dat het ene paard het andere paard zo heeft verwond dat het afgemaakt moest worden.
Zet je daarom je paard maar niet meer bij andere paarden buiten?
Daarbij, hoe voorzichtig je ook bent, een ongelukje zit in een klein hoekje.

Mijn paard (en vorige pony) heeft er wel vaker tussen gestaan, al dan niet de bedoeling.
Iig bij de melkkoeien was het niet de bedoeling, dus dan werd ze er weer tussen uitgevist.
Bij de kalveren was het geen probleem, daar kon ze mooi staan.

Je paard netjes ontwormen en op het gras letten (en op horzeleitjes aan het lichaam van je paard).
En natuurlijk op het gedrag tussen koeien en je paard.
Maar je merkt snel genoeg als het niet goed gaat en dan kun je altijd nog verder kijken.
Maar in de meeste gevallen gaat het wel goed.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:45

Het kan wel hoor. Maar soms is het beter om achter de koeien aan te weiden, omdat ze anders teveel gras binnenkrijgt. Als de koeien verplaatst worden staat er op het eerste stuk meer dan genoeg voor een paard. Koeien hebben lang gras nodig omdat ze anders het gras afmaaien en veel gras voor de melkproductie. Paarden moeten juist wat schraler staan.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:38

Mijn ponies liepen vroeger in het begin van het weide seizoen "achter de koeien aan" (als het gras door de koeien afgegraasd was gingen de ponies en paarden dat stuk land in) en later in het seizoen als het gras sowieso al wat korter was stonden ze gewoon tussen de koeien. Nooit problemen mee gehad.
Wat wormen betreft is het volgens mij zelfs zo dat het tussen koeien door weiden zelf de kans op infectie verlaagd omdat de meeste wormen soort specifiek zijn en hun levenscyclus dus of in een koe, of in een paard kunnen voltooien. Komen ze "verkeerd" terecht halen de wormen het dus niet. Al weet ik niet of dat voor alle soorten wormen geldt die paarden kunnen krijgen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:55

Chrystal-gek schreef:
Maar nu is het meestal zo dat koeien geen horens hebben en niet met het kalf op de wei komen.
Zeker niet bij melkkoeien.

Mijn paard staat ook op een boerderij, maar daar hebben de melkkoeien wel gewoon nog horens. Er zijn vast wel boederijen waar ze de koeien onthoornen (oid Haha!), maar er zijn er nog maar zat waar koeien gewoon nog met de hoorns rondlopen Knipoog.

Ik heb mijn paard apart lopen van de koeien, dat is voor mij ook makkelijker, omdat de koeien erg veel grond hebben en ik vertrouw sommige koeien niet echt.
Afgelopen jaar had er een koe tegen de wei van Ivanka aan gekalfd, kalf ging onder het lint door, koe begon te flippen en ik was erg blij dat er nog een lint tussen de weien stond Knipoog.

De kalveren lopen er normaal gesproken niet bij, maar soms worden ze wel eens in de wei uitgepoept Tong uitsteken.

Afgelopen jaar heb ik haar wel eens bij de kalveren in de wei gezet, dat vond ik wel erg goed gaan. Daar kon ze iig lekker de baas over spelen en ik had daar ook een veiliger gevoel bij Knipoog.