ijs op de kogel! schadelijk??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pjoter

ijs op de kogel! schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 15:42

iemand verteld mij, dat als je ijsblokjes gebruikt voor het koelen van een warme kogel goed was, (i p.v de been 10 min aftespuiten met water)
en een andere iemand, zie dat, dat juist slecht is, om te koelen met ijsblokjes!

wat vinden jullie de beste?
en kan het nu wel of geen kwaad koelen met ijs?

owja die ijblokjes moet je dan in een panty kouseje doen, en dan om de kogel binden!

mariska32

Re: ijs op de kogel! schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:09

ijs koelen mag NOOIT gelijk op de huid,er moet een handoek tussen zitten.
met ijs koelen is prima als er geen kans is om stromend water te gebruiken.
water koelen zou nog altijd het beste zijn.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:19

met water koelen hoeft zeker niet beter te zijn dan met ijs. Met ijs of een coolpack wordt het been kouder dan met water. bovendien voorkomt het vorming van mok etc. Er moet inderdaad wel altijd iets tussen het ijs en de huis zitten.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:42

Gaat prima, je kan ook een coolpack gebruiken. Is hetzelfde effect. Wel met doekje of hoesje ertussen anders kan het bevriezen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:38

mariska32 schreef:
ijs koelen mag NOOIT gelijk op de huid,er moet een handoek tussen zitten.
met ijs koelen is prima als er geen kans is om stromend water te gebruiken.
water koelen zou nog altijd het beste zijn.

hier sluit ik me bij aan! Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:48

Ligt eraan waar je het koelen voor gebruikt...stromend water is beter, grijpt niet vast op 1 plek en wordt niet te koud. Bij mensen is ijs goed om zwellingen te doen afnemen, maar niet om warmte weg te nemen. Bij verbranding altijd 10 min onder stromend water. Ik zou zelf nooit een coolpack of ijsklont gebruiken voor het koelen, puur omdat het plaatselijk is en dus teveel koelte op 1 plek komt...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:58

Water heeft als voordeel dat het koeld door verdamping, langsstromend water (voert de warmte af) en het water is koud. Water koelt dus beter dan ijs. IJs heeft het voordel dat het minder tijd kost, je hoeft niet de hele tijd de slang vast te houden. Maar dat ijs beter koelt dan water is onzin, houdt je hand maar eens onder de koude kraan, dat koelt echt wel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:59

Het is ook niet goed om het vast te maken want dan heb je kans dat het bevriest, bij je zelf mag je ook nooit te lang koelen met ijs en moet je steeds even het ijs er af halen ( 2 min koelen 1 min niet 2 min koelen 1 min niet)
Afspuiten stimuleert de bloedsomloop ook nog eens dus ik denk dat 10 afspuiten met koud water toch beter is (dit mag ook nooit langer als 20 min met koud water )