doel van dressuur voor leek.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

doel van dressuur voor leek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:23

hoe leg je eigenlijk aan een leek uit wat het doel van dressuur is? Via internet kom je al snel op ingewikkelde omschrijvingen, waarvoor je zoveel moet uitleggen dat een leek dit niet meer volgt.

Ook de begrippen spanning en ontspanning, wat zijn de duidelijkste verschillen? Waar let je op, en hoe leg je dat uit?

Zo moet ik verschillende dressuurtermen uitleggen aan een leek, hoe kan ik dit het beste doen. Mag evt met plaatjes.

mariska32

Re: doel van dressuur voor leek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:12

leg het uit alsof het turnen is.
timming,gymastiek en controlle. Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:01

Doel van dressuur is het gymnastiseren van het paard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:04

Op een Belgische site vond ik een mooie omschrijving van 'dressuur':

http://www.equibel.be/ned/dressuur/drestext.html
Citaat:
Dresuuur komt van het Franse woord "dresser" wat africhten betekent. Dressuur beoogt het gymnastiseren van het paard aan de hand van een reeks oefeningen. Dressuur moet als doel hebben het versoepelen van het lichaam van het paard en het algemeen verbeteren van de drie basisgangen.

Gymnastiseren en versoepelen van het lichaam dus, en ook het verbeteren van stap, draf en galop.

Probeer anders een vergelijking te maken met menselijke sporten. Wil je zelf fit en in vorm blijven, dan heb je lichaamsbeweging nodig. En hoe gerichter die lichaamsbeweging is (half uurtje wandelen vs. drie keer per week intensief bezig in de sportschool), hoe meer effect het heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:50

bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:53

Ik zou het als volgt omschrijven:

Dressuur heeft meerdere doelen. Hieronder vallen de africhting van het paard (het gehoorzaam maken), het mooier en sterker maken van het paard (qua spieropbouw) en het verbeteren van de beweging (manier van lopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:11

en waar let je op als je wilt weten of een paard gespannen of ontspannen is (dan vooral tijdens rijden). Ook dit aan een leek, nagevelijk enzo is dus niet bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:16

haike schreef:
en waar let je op als je wilt weten of een paard gespannen of ontspannen is (dan vooral tijdens rijden). Ook dit aan een leek, nagevelijk enzo is dus niet bekend.

Dat zal een leek niet makkelijk zien denk ik. Misschien in de trant van: let op zijn uitdrukking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:39

CCCCorine schreef:
haike schreef:

Dat zal een leek niet makkelijk zien denk ik. Misschien in de trant van: let op zijn uitdrukking?

dat zei ik ook maar moest duidelijk aangeven waar je het dan aan kon zien. Spieren, oren, hoofd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:11

Lip. Een gespannen paard perst zijn bovenlip in een soort kubusje en je kunt de mond dan ook haast niet openen. Een ontspannen paard ontspant de lippen en laat zelfd de onderlip soms helemaal hangen en je kunt de mond vrij makkelijk openen.
Dit voel je natuurlijk ook met rijden. In een gespannen paard zit weerstand tegen de teugelhulpen, waar een ontspannen paard prompt zal gehoorzamen.
Een gespannen paard zet ook zijn nek en kaak vast. Dat voel je dus ook met de teugelhulpen. Alles gaat stroef. Bij een ontspannen paard gaat het soepel. Zo ook met beenhulpen en zithulpen. Een gespannen paard zal reageren met hard maken van zijn lijf, stijf houden van de rug, soms zelfs bollen van de rug of bokken, trappen naar het been, steigeren etc.
Een ontspannen paard houdt zijn lijf los en de rug voelt soepel. Het reageert op been en zithulpen.

Een gespannen paard kan ook zijn ogen raar wegdraaien.
Met de staart zwiepen of de staart aanknellen. Bij een ontspannen paard zwaait de staart in het ritme van de gang mee.
Het gespannen paard kan overbeweeglijk zijn met de oren, de hals oprichten, het hoofd oprichten, de staart oprichten (als recht omhoog of zelfs in een krul over de rug).
Het ontspannen paard zal het hoofd wat lager houden, de hals ook laten zakken de oren zijn minder beweeglijk, de ogen gewoon of halfgesloten. De staart hangt gewoon naar beneden, of iets afstaand. Je kunt hem met de hand bewegen. Bij een gespannen paard niet. Niet uitproberen! De kans dat hij trapt als je de staart pakt is zeer groot...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:44

Het geheel moet eruit zien alsof het geen moeite kost en het hartstikke leuk is! Dat ziet ook een leek!

Tekenen van spanning zijn bijvoorbeeld: open mond, zwiepen met staart, geen vloeiende gangen.
Bij de ruiter: hobbelt, knikkend hoofd, overduidelijke hulpen.

(ik noem nu de dingen die mijn man altijd ziet, en hij is echt leek!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:53

bedankt!

@ Lusitana: dit zijn erg belangrijke dingen, voel het wel maar moeilijk om uit te leggen. (vooral aan iemand die denkt dat wissels om de pas een standaard oefening is die elke beginnende ruiter kan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:24

missmuts schreef:
Het geheel moet eruit zien alsof het geen moeite kost en het hartstikke leuk is! Dat ziet ook een leek!

Tekenen van spanning zijn bijvoorbeeld: open mond, zwiepen met staart, geen vloeiende gangen.
Bij de ruiter: hobbelt, knikkend hoofd, overduidelijke hulpen.

(ik noem nu de dingen die mijn man altijd ziet, en hij is echt leek!)

Dacht je... Ik denk dat jouw man inmiddels al aardig wat paarden heeft zien lopen en ook wel het een en ander (misschien onbewust) heeft opgestoken uit jouw verhalen Knipoog.

Ik vind wel dat je goede punten noemt trouwens.