Paard voor eerst op wei, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whizzard

Paard voor eerst op wei, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:31

Hoi allemaal!!!
Sinds kort heb ik een eigen paard een KWPNer van 10 jaar en ze
heet Mistralle.
Ik heb haar van een meneer gekocht die hem weer van iemand anders
heeft gekocht maar het is geen handelaar Vork ff voor de duildelijkheid hij heet Hendrik... (beetje vaage uitleg)
Hendrik zei dus dat hij bij zijn vorige eigenaar niet naar buiten mocht.
Maar ik vind dat dus zielig en ik wil hem wel graag in de wei zetten.
Maar hoe moet ik dat nou aanpakken kan ik hem gewoon met lekker
weer even in de wei zetten??? Ik weet het echt niet maar ik vind
het zielig om hem op stal te laten staan.

Alvast bedankt!
Odette en Mistralle
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-03-05 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

shantihdior

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:40

Waarom mocht hij dan niet naar buiten.
Als het om een medische reden is zou ik dat eerst even goed navragen.Anders zou ik hem gewoon lekker buiten doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:42

wel uitkijken dan dat dit paard misschien moet wennen aan gras, dus bouw het buitenstaan langzaam op...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:43

ik zou m (als er geen medische reden is) inderdaad wel buiten zetten. Als je m op het weiland zet zou ik hem wel eerst op een klein stukje en niet te lang buiten zetten zodat je paard eraan kan wennen, dan steeds een beetje opbouwen Lachen dus bijv beginnen met een kwartiertje (bij wijze van spreken) en dan steeds ietsje langer.

yessy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:02

Zou dan ook geen last van zomerexeem hebben?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:43

Kun je niet in contact proberen te komen met de oude eigenaren? Straks is het echt een medische noodzaak dat het dier moeilijk of niet op de weide kan bijvoorbeeld die grasallergie of hoefbevangenheid.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:09

Nee, het is geen medische oorzaak.
Maar ze mocht niet naar buiten omdat ze moest trainen...
Maar dat vind ik zielig... Ik rijd wel elke dag kan ik haar dan ook nog
in de wei laten naar het rijden??? Sorry voor de volgende vraag.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:03

Als er geen medische oorzaak voor is zie ik geen reden waarom jouw paardje niet naar buiten zou mogen. Ook na het rijden.

Zorg er alleen voor (wat al eerder is gezegd) dat je dit langzaam opbouwd, anders kan het wel nare gevolgen hebben. eerst een kwartiertje en dan steeds iets langer, zodat ze kan wennen aan het gras.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:13

Hoi,
iedereen heeft het over een mediche oorzaak en langzaam opbouwen, helemaal mee eens hoor Haha! maar ik zou er juist ook heel goed op letten dat je haar eerst in haar eentje naar buiten doet, daarna een keer met een lief paard.. Je weer niet hoe ze op andere paarden reageert, of ze dominant is of juist erg onderdanig. Bij ons op stal is dat een vaste regel, eerst een paard alleen naar buiten (wennen aan de wei, waar het draad zit etc) daarna een keer naar buiten terwijl er een lief paard in de wei ernaast staat en daarna pas bij een ander paard in.... 't is maar een tipje hoor Tong uitsteken
Maar wat zie jij voor reden waarom jou paard niet naar buiten zou mogen? alleen omdat ze bij die andere eigenaar geen tijd hadden om haar in de wei te zetten zou jij dat ook niet hebben?? Verward
heel veel plezier en succes met je nieuwe paardje! Lachen
groetjes Anne

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:15

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

MilesNF

Re: Paard voor eerst op wei, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:43

Nog een aanvullend tipje op de anderen.
Laat haar eerst even werken voordat je haar in de wei zet, misschien wordt ze wel erg enthousiast, dan kan ze beter al wat energie kwijt zijn.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:19

...laat haar echt wennen aan het gras!, is echt belangrijk!..doe het gewoon rustig aan...wat ze hierboven al zeggen eerst 10 min...een paar dagen...dan een half uurtje....uurtje..en zo verder..anders heb je je nieuwe paardje vol met koliek!....wil je dat ze zichzelf niet teveel gaat bezeren..zou ik aanraden om haar daarvoor geen eten op stal te geven, dan heb je toch meer kans dat ze gelijk met haar koppie gras gaan staan te eten...kijk ook uit dat je haar(nu haast niet mogelijk)...maar in het voorjaar niet op een vette wei zet..als ze het niet gewend is en ze vreet zichzelf gelijk helemaal vol heb je echt een hok vol problemen!...en je kan haar makkelijk na het rijden lekker in de wei zetten...heb je een paardje wat gewend is aan dekens ...laat haar dan eerst wel goed afkoelen met een wollen deken alvorens je haar terug zet in de wei met haar buitendeken...

heel veel plezier met je paardje he!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:01

vorig jaar kocht ik mijn pony in februari, ook hij had nauwelijks op gras gestaan. Dus heb ik het op mijn manier opgebouwd.. Ik begon met 2 uurtjes per dag.. na een week stond hij een halve dag.. na 2 weken stond hij dag en nacht. En er is niks mis gegaan met hem