kon die al dekken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

worstja

kon die al dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:12

heej heej..

ik had vorige zomer bij een haflinger die ik doe nog een merrie staan met hengstveulen.. dat veulentje was toen iets van een half jaar oud.. toen ik een x aankwam bij de wei zag ik dus dat hij op die halfinger was gesprongen.. en der nog bij kon ook.. normaal liet die haf um niet toe in de buurt maar nu mog die der dus gewoon op en ze was ook hengstig..
en nu is ze dus heel gevoelig in der buik enzo want als ik der soms een por geef omdat ze dan niet doorloop geeft ze meteen reactie door te bokken of oren plat enzo.. en dat ook als ik der om duw als ik der poets.. normaal kon dat allemaal gewoon maar ze word echt steeds gevoeliger en ikben bang dat ze gedekt is... dus als iemand weet of ze gedekt kan zijn pllies effies late hore!!...

missnynke

Re: kon die al dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:20

Een hengsteveulen kan dekken vanaf een leeftijd van 9 maanden oud.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:22

Sommige hengsten zijn vroeger rijp dan gemiddeld.
Een half jaar lijkt me wel wat aan de vroege kant, maar je weet het natuurlijk nooit.
Als je het zeker wilt weten moet je er gewoon even mee naar de dierenarts gaan.

worstja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 13:04

ja maar dat is juist het probleem... want het is mijn paard niet.. en die eigenaar die gelooft dat nooit en ja hij was gemiddeld een half jaar oud kan ook wat ouder zijn weet ik niet precies meer warneer het was...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:06

Dan moet je maar afwachten of er wat uitkomt ja of nee Clown

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:06

worstja schreef:
ja maar dat is juist het probleem... want het is mijn paard niet.. en die eigenaar die gelooft dat nooit en ja hij was gemiddeld een half jaar oud kan ook wat ouder zijn weet ik niet precies meer warneer het was...

ja dat kan inderdaad best.
Ik zou het toch even aan de eigenaar melden als ik jou was.....

worstja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 13:08

ja ik ga der zo wir heen en dan weer proberen tot um door te dringen en ja en dan staat der daluk een scheef haflinger welsh achtig iets naast haar in de wei leuk Haha!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:09

Ik denk dat je van de zomer een kleintje erbij hebt Knipoog

worstja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 13:10

ja kan best idd maar het is ook al best raar want die haf is iets van 140 en hij was toen iets van 105 110 maar hij zat der egt goed op dus leuk probleempje:P

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:20

De kans is vrij klein dat een veulen van 6 maanden oud een merrie dekt.

Dat hij toen der tijd op die merrie sprong zal meer spelen zijn geweest of aftasten hoever hij kon gaan bij andere paarden.

Als het zo zou zijn, wanneer zou de merrie dan uitgerekent zijn?
Ik neem aan dat het veulen bv vorig jr in het voorjaar geboren is (laten we zeggen in mei) plus 6 maanden is nov '04 dan zou de dekking dus plaats moeten hebben gevonden, dan zou de merrie plus 11 maanden op dec '05 moeten veulenen, hmmm....... >;)

Goed in de gaten houden of de merrie hengstig is en dikker wordt, hoewel beiden signalen niet echt betrouwbaar zijn, omdat merrie wel vaker doorlopend hengstig zijn tijdens het dragen en nu het voorjaar/zomer eraan komt er vaak grasbuikjes ontstaan door het verse gras.

De enige manier is de pony laten scannen/opvoelen door een DA!!!

Je weet natuurlijk nooit, maar de pony zou best dek-neigingen kunnen hebben gehad tegen de merrie misschien is de pony ook daadwerkelijk gedekt ( Gestoord ), maar de kans is echt nihil dat een veulen van 6 maanden oud ook een merrie daadwerkelijk bevrucht. (vraag me af of het wel zou kunnen, lichamelijk dan, zou me niet verbazen als een veulen van 6 mnd nog niet eens in staat is om te bevruchten)

worstja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 13:33

uuh nou kijk: Tong uitsteken hij was in maart geboren.. en zat der ong in augustus op.. met die haf spelen deed die al niet want dat liet ze niet toe want dan ging ze um trappe...en ook dat aftasten ofso dat kan gwoon niet want dat wistie maar al te goed want normaal liet ze hem niet eens in ze buurt kome.. bij ze moeder speelde die wel is dat die der opsprong alleen dan egt zonder ze pikkie der bij Tong uitsteken bij haar zat dus egt ze pikkie der in:P ze is in de tusse tijd niet hengstig meer gweest.. en ze is heel gevoelig in der buik geworde en dat was se nooit..