voerbal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

voerbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:38

Hoi

Ik hoor vaker over een voerbal maar hoe werkt dit precies??
Ken ze namelijk niet maar wat ik wel weet is dat het een bal is met gaten?
Hoop dat iemand mij wat uitleg kan geven Lachen
Groetjes

HippoLogic

Re: voerbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:35

Eeen voerbal is een bal met daarin een buis waarin je voer kan doen. Zowel in de binnenste buis (koker) als in de buitenkant zitten gaten zodat het voer naar buiten kan vallen als het paard de bal duwt.

Doordat het voer eerst uit de binnenste buis moet en daarna pas uit de bal zelf valt, duurt het langer. Zodoende doet een paard veel langer om zijn portie krachtvoer op te nemen dan als hij grote happen uit een voerbak kan nemen.

Het is bedoeld om verveling tegen te gaan door de opnametijd van het voer te verlengen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:06

Ik heb zo'n bal, ik doe er mueslie in. Helpt goed tegen het vervelen en dus stalondeugden tijdens de lange wintermaanden. Ze zijn niet goedkoop maar als je een goede koopt heb je er heel lang plezier van. Ik heb die van mij nu een paar maand en volgens mij kan dat ding nooit stuk want er wordt soms hardhandig mee omgesprongen! Mijn paarden zijn er gek op, hinnik hinnik als ik hem aan het vullen ben.

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:28

Ik heb zelf de snack a ball en mijn paardje is er helemaal gek op! Ze krijgt hem vaak als ik naar huis ga en die link heeft ze nu ook aan de bal gekoppeld en als ik niet gereden heb word ze boos!

groetjes margreet

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:37

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:51

Ik heb voor Tieme een voertonnetje. Ik heb hem eerst een week van de paardendrogist gehuurd om hem uit te proberen. Ik vondt het alleen een erg grote uitgave om het tonnetje ook te kopen. Daarom heb ik er zelf een gemaakt.
Gewoon van een zuurkoolvatje van de groenteboer of een tonnetje bij de welkoop/boerenbond vandaan. 1-2 gaten erin branden, randen bijveilen en klaar is die. voor € 10,- ben je dan klaar en ze zijn ook nog eens superstevig.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:10

evitatinkle schreef:
Ik heb zo'n bal, ik doe er mueslie in. Helpt goed tegen het vervelen en dus stalondeugden tijdens de lange wintermaanden. Ze zijn niet goedkoop maar als je een goede koopt heb je er heel lang plezier van. Ik heb die van mij nu een paar maand en volgens mij kan dat ding nooit stuk want er wordt soms hardhandig mee omgesprongen! Mijn paarden zijn er gek op, hinnik hinnik als ik hem aan het vullen ben.

Ik heb ook een snack-a-ball en mijn paard had er altijd ontzettend veel plezier in om hem de stal rond te rollen. Ik had hem aangeschaft nadat ze erg regelmatig koliek kreeg; een deel van het voer kreeg ze in de bal zodat ze er wat langer mee deed. Want anders ging ze 's winters uit verveling stro eten met alle gevolgen van dien.
Ik geloof niet dat het speciaal tegen de koliek geholpen heeft hoor, want dat bleek een rotte kies te zijn die operatief verwijderd moest worden. Maar ze heeft wel ontzettend veel plezier met die bal gehad.

Wel één goede raad: mocht zo'n voerbal kopen terwijl je op een grotere stal staat: zet er duidelijk je naam op want ze zijn snel gejat (mijn 1e verdween spoorloos na enkele maanden, en ze zijn toch niet zo goedkoop Boos! en mijn paard miste hem ontzettend dus heb ik maar een nieuwe gekocht). Met stift slijt het er redelijk snel af omdat hij redelijk bekrast raakt, ik heb mijn naam met een soldeerbout in het plastic geschreven. En die 2e is nog steeds niet gejat Clown

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:32

Die van mij heeft ook de snack-a-ball, m'n pony staat op dieet en zo doet ze toch wat langer met het beetje voer dat ze krijgt,
als madam het voer er niet snel genoeg naar haar zin er uit krijgt, word ze flink pissig op de bal en bijt ze er naar, ik vind het geweldig om te zien hoe ze met dat ding bezig is.