spiegel tegen eenzaamheid, werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

spiegel tegen eenzaamheid, werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:07

Op marktplaats las ik een stukje over een spiegel ophangen bij paarden die alleen staan. Heeft iemand hier ervaring mee? Paarden schijnen zichzelf niet te herkennen en denken dat ze in de spiegel een soortgenoot zien.

Mijn jonge paard is gewend om in een koppel te lopen maar moet nu alleen op stal. Om hem het idee te geven dat hij niet alleen is wil ik dus een spiegel op gaan hangen. Maar ik zou graag weten of iemand ook weet of dit werkt.

superwoman

Re: spiegel tegen eenzaamheid, werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:59

Mijn oude pony ging (als hij los mocht) in de binnenbak GELIJK naar de spiegel.
Bleef erin kijken.
En doormiddel van de spiegel keek hij ook wat er achter hem gebeurde.
In de stal weet ik 't niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:56

UIt onderzoek is gebleken dat paarden minder snel stalondeugden ontwikkelen als er een spiegel op stal hangt. Laatst was hier een heel topic over. Ook in de Bit, een paar maanden terug, heeft een artikel hierover gestaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:22

Goed andere kant van het spiegelverhaal. Ik ken er dus ook 1 die met de spiegel in gevecht ging en zo de spiegel aan gort sloeg. Gelukkig niet ernstigs gebeurt, maar had wel gekund.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:15

volgens mij werkt het niet... paarden hechten heel veel waarde aan snuffelenen enz en de geur van een ander paard op nemen.... de ogen zijn de zintuigen die ze het minst ontwikkeld hebben & ook het minst gebruiken.... maar je bang bent dat je paad zich eenzaam gaat voelen... koop gewoon een geit Bloos paarden kunnen hele goed maatjes worden met geiten duzz

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:55

even over geiten, leuke beesjes, ik heb er 4 bij mijn 3 pony's staan::
nu heeft alleen 1 geit toen mn pony op de grond lag een hele pluk manen eraf gebeten en een paar dagen geleden een heel stuk van zn staart dus ene geit vind ik geen goed idee Bloos pak dan liever een minishetje *LOL* die zijn even lief en eten geen manen en staarten Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:30

"Als je wilt leren vloeken, moet je een geit nemen", is een boerenwijsheid. Haha!

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:34

haha, helemaal mee eens, en ik heb dr nog wel 4 Bloos dan kun je helemaal vloeken Knipoog haha vooral als je er achterkomt dat je pony in 1x nog een veel dunnere staart heeft als dat ie al had Boos! Tong uitsteken maarjaa het zijn ook wel weer lieve beestjes, (als ze eenmaal hun bek houde en slape Tong uitsteken )

doei doei
XxX

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:37

ik heb er ook al van gehoord dat het best zou werken, zet alleen de spiegel op een veilige plek waar het paard niet aan kan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 01:01

Koop een onbreekbare paardenspiegel. Hang hem evt ook nog buiten bereik.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 01:25

ik heb op mijn zadelkast een spiegelhangen
als mijn shet die ze eigen in de spiegel ziet
gaat hij als een gek bokken hinniken en met zijn voorbenen slaan
ik denk dat het niet zo verstandig is als je een spiegel in de stal ophangt
als de spiegel breekt kunnen er ongelukken gebeuren
ik zou het risico niet nemen iig

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 09:55

elk paard reageerd anders op de spiegel.
je moet het gewoon uitproberen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:27

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard op een spiegel reageert alsof daar een soortgenootje zou zijn. Ze kijken er wel eens naar, maar herkennen dan niet een ander paard in de spiegel.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 12:11

Sowieso wil ik hem niet in de box hangen maar achter de spijlen tegen de muur. Dus buiten de box van mijn paard. Hij kan er dan niet bijkomen, kan hem ook niet kapot trappen o.i.d.
Ik denk dat ik even aan zie hoe hij zich gedraagd op stal en anders dit toch maar ga proberen. Een geit of shet is voor mij geen optie.

Citaat:
UIt onderzoek is gebleken dat paarden minder snel stalondeugden ontwikkelen als er een spiegel op stal hangt. Laatst was hier een heel topic over. Ook in de Bit, een paar maanden terug, heeft een artikel hierover gestaan.

Weet iemand misschien in welk nummer van de bit het artikel heeft gestaan? Is er misschien iemand die dit voor me in kan scannen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:13

Of het echt tegen eenzaamheid werkt, lijkt me sterk, maar ik denk dat ze zich dan wel minder snel vervelen. Mijn pony kon ook minuten lang met een spiegel bezich zijn als ze vrij rondliep in de bak. Ging ze tegen zichzelf blazen en snuffelen. Dan moest ik haar echt wegtrekken anders bleef ze maar bezig Vork

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:26

Er heeft hier op bokt een topic gestaan waar gezocht werk naar paarden met stalondeugden. Dit was voor een onderzoek. Dit ging ook over of een spiegel werkt tegen stalondeugden. Het is al een poosje terug. Ik heb toen ook een mailtje gehad waarin de resultaten stonden (en er is een website van) Helaas heb ik het mailtje niet meer en weet de website ook niet.

Wat ik me nog wel kan herinneren van het onderzoek was dat een spiegel zeker uitkomst bied bij stalondeugden (Zoals weven). Een paard herkent zichzelf idd niet en zal dus denken dat het een ander paard is. Er zijn ook spiegels die niet (of in ieder geval moeilijk) breken.

Als het mogelijk is kun je de spiegel misschien op zo'n punt hangen dat hij hem niet kapot kan maken, maar wel zichzelf kan zien. Mij lijkt het wel het proberen waard!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 22:14

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het even een weekje aanzien maar als hij echt onrustig wordt dan ga ik maar proberen of een spiegel werkt. Hij heeft geen stalondeugden en dat wil ik graag zo houden!
Gelukkig kan hij veel naar buiten maar ook de tijd op stal wil ik graag zo prettig mogelijk voor hem houden.

Als iemand nog weet in welk nummer van de Bit dat artikel stond dan zou ik dat wel erg graag willen lezen.