wat te doen tegen staart schuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

wat te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:04

Mijn pony is zijn staart langzaam aan het verbouwen tot een spleeborstel. Heeft er iemand tips om dit tegen te gaan?

shiana

Re: wat te doen tegen staart schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:06

hoi , wanneer heb je hem voor het laatst ontwormd ?? kan zijn dat hij gaat schuren door wormen , en anders kan je er sweet itch op smeren , dat heeft bij mijn vorige paard goed geholpen , die schuurde zijn staart ook .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:38

idd uitzoeken waarom ze jeuk heeft en dan actie ondernemen. maar het is wel heel erg vervelend weet ik Haha! wel een vreemde tijd van het jaar dat ze jeuk heeft. is het sinds kort?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:40

Als je je paard nagekeken hebt op wormen en hij schuurt nog steeds, dan zou ik de staart wassen met teershampoo en er daarna babyolie in doen. Mijn paard schuurde haar staart elke zomer kapot (geen zomerexceem of wormen) en wij hebben afgelopen zomer de staart steeds hiermee gewassen en ingesmeerd en ze heeft praktisch niet meer geschuurd. Haar staart is nu weer helemaal aan het groeien. Als het weer warmer wordt gaan we het deze zomer weer zo doen.

Je kan in de babyolie als extra aanvulling wat druppels tea tree olie doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:50

bovenstaande tip is inderdaad een hele goede!

sommige paarden hebben tijdens het verharen veel jeuk, al die losse haartjes kriebelt dan, dan helpt t als je de staart goed wast en de staartwortel goed kamt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:05

Klitwortel erop doen.
Bij de drogist en is niet duur!
Slim

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:53

hij is altijd goed op tijd ontwormt en is binnenkort weer aan de beurt. Maar denk zelf idd dat het komt door het verharen. Maar het staat zo lelijk om met zo'n pleeborstel op een wedstrijd aan te komen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:04

superwoman schreef:
Klitwortel erop doen.
Slim

Natuurlijk eerst op tijd ontwormen!

Maar dit werkt echt! zonder gedoe
Alleen erop "gieten" , een aantal dagen volhouden (1minuutje werk)

Daarna deden ze het niet meer.
Ik had er 2 die stonden te schuren.....

Succes!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:22

superwoman schreef:
Klitwortel erop doen.
Slim

dit deden wij ook altijd bij Olympia en dat werkte ontzettend goed..
En het is idd niet duur(Tenzij de drogist alleen nog maar de duurste merk heeft en de rest uitverkocht is..)

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:30

Ik had ook een pony die het hele jaar door zijn staart schuurde. Ik deed er altijd babyolie op. Hij had allemaal schilfertjes gekregen en dat jeukte... En die babyolie lost die schilfertjes op en dan hebben ze vaak geen jeuk meer.. maar tis inderdaad eerst verstandig om te kijken of er nix anders aan de hand is.. maar bij de meeste paarden is het nix ernstigs en kan dit een heel handig algemeen middeltje zijn! Pling

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:03

je hebt ook van die borstels die je aan de muur kan hangen zodat het paard daar tegenaan kan schuren. de staart beschadigd dan niet zo.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:12

Groene zeep erop smeren. Ik heb in mijn penny tijd een verzorgpony gehad waarbij we dat moesten doen, die had daarna nergens last meer van. Gebruik het nu ook af en toe voor mijn eigen paard ook, als ze weer zo'n bui heeft.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:30

Als eerste erachter komen waarom ze schuurt.

Zomerexceem (maar dan zouden haar manen er ook aan gaan), shampoo niet goed uitgewassen, reactie op staartspray, eiwittenallergie, etc etc???

Mijn paard schuurt ook iedere zomer haar staart kapot, dit komt van een eiwittenallergie.
Je kunt er dan allerlei middeltjes opsmeren, maar dit verhelpt de kwaal niet, het verlicht alleen maar een klein beetje.
Daarom was ik eens in de zoveel tijd met teershampoo, smeer af en toe hydrocortiderm erop (niet te lang gebruiken, kun je via de da krijgen) en zo nog wat dingen.
Ook voerde ik kalk bij.
En daarnaast natuurlijk zorgen dat ze niet teveel eiwitten binnen krijgt.
Oftewel, eiwitarm voeren.
Eiwitarme brokken, niet ineens in jong vol gras zetten, geen kuilvoer en die dingen.

Toch schuurt ze dan nog wel, maar dat komt omdat ze heel erg eiwit-gevoelig is.
Ooit al een paard gezien met het hele lijf vol bulten die zo ineens op is komen zetten?
Ik wel, helaas al meerdere keren, maar de ene keer erger als de andere keer.
En het slaat op haar hoeven, via de hoeven probeert ze ook de afvalstoffen kwijt te raken.

Staart scheer ik aan de zijkant bij, en als het echt te erg is, ook bovenop de staartwortel zodat ik het beter kan behandelen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:33

wassen met teershampoo, indien nodig een paar dagen achter elkaar daarna bij jeuk sweet itch gebruiken. Mijn paard ( met tsraat en maaneczeem) red ik zo de zomer door en hij heeft nu weer mooi behang.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:01

Ik heb bij de paardenwinkel een flesje gehaald, en daar zat een soort van wit-achtige melk in. Hielp er goed..

(hier heb je ook niks aan, ik zal snel kijken welk merk enz. het is Haha! )

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:18

Het is niet heel erg hoor. Hij scheur maar een beetje, maar vind het zo lelijk staan. Ik wil met hem volop wedstrijden gaan starten dit seizoen en vind dat ik dan niet met een pleeborstel staart aan kan komen zetten. Het is geen staart/manen eczeem. Hij heeft mooie lange manen en ook zijn staart is verder nog mooi. Ik zie hem ook bijna nooit schuren, heel af en toe.

Chrystal-gek schreef:
Ooit al een paard gezien met het hele lijf vol bulten die zo ineens op is komen zetten?
.

Dit heb ik inderdaad een keer op stage gezien. Die bulten kwamen ineens zomaar opzetten en een paar uur later waren ze weer weg. Dit had alleen niks met de eiwitten maken. Waarmee wel was een raadsel...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 00:08

Ik ga ook voor klit wortel van het kruidvat. Kost 1,99 dus baat het niet dan schaat het niet. en inderdaad insmeren en klaar. Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 00:23

henla_tent schreef:
Het is niet heel erg hoor. Hij scheur maar een beetje, maar vind het zo lelijk staan. Ik wil met hem volop wedstrijden gaan starten dit seizoen en vind dat ik dan niet met een pleeborstel staart aan kan komen zetten. Het is geen staart/manen eczeem. Hij heeft mooie lange manen en ook zijn staart is verder nog mooi. Ik zie hem ook bijna nooit schuren, heel af en toe.

Chrystal-gek schreef:
.

Dit heb ik inderdaad een keer op stage gezien. Die bulten kwamen ineens zomaar opzetten en een paar uur later waren ze weer weg. Dit had alleen niks met de eiwitten maken. Waarmee wel was een raadsel...

Die bulten zijn een allergie-reactie.
Dit kan door meerdere dingen komen, bij mijn paard komt het dus door het teveel aan eiwitten.
En ze had echt haar hele lijf van top tot teen vol met bulten, geen enkel stukje was nog vlak.
Dit gebeurd wel vaker bij haar, maar niet in die erge mate, maar maar een deel van haar lijf ofzo, niet haar hele lijf.

Wat betreft de staart en op wedstrijd, invlechten zal wel niet gaan met een half-afgeschuurde staart.
Ik zou de zijkanten bijscheren en als het ook boven op de staartwortel zo erg is, aan de bovenkant bijknippen.

En daarnaast dus achterkomen waardoor de jeuk komt, en als het geen jeuk is, wat het dan wel is.
Zodat je de oorzaak weg kan nemen voor zover dat mogelijk is, of tenminste verlichten, niet alleen verbloemen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:05

Klitwortel of berkenhaarwater van de drogist.
Werken allebij super!
Digger is ook een schuurpaard, altijd even lekker ergens tegenaan rossen (nee, heeft geen wormen en ook geen zomereczeem maar vind het gewoon lekker Bloos ).
Ik heb alles geprobeerd wat hierboven staat beschreven maar met die twee middeltjes van de drogist gaat het meteen over.

Ik giet het in een plantenspuit, even spuiten, inborstelen en klaar! Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:08

superwoman schreef:
Klitwortel erop doen.
Slim

Ik hoor nu al vele mensen in dit topic lovend reageren over klitwortel. Wat is dat precies? Hoe ziet het eruit? Mijn paard schuurt ook en is ontwormt. Ook borstel ik elke dag zijn staartwortel maar het schijnt niet echt te helpen..
Laatst bijgewerkt door VValar op 09-03-05 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:09

superwoman schreef:
Klitwortel erop doen.
Slim

Ja Wel opletten je kan ze nl ook voor 10euro kopen.. Geld, geld!
Voor meer als 2euro voor een flesje moet je niet betalen..

Goed op de huid smeren..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:10

VValar schreef:
superwoman schreef:
Klitwortel erop doen.
Slim

Ik hoor nu al vele mensen in dit topic lovend reageren over klitwortel. Wat is dat precies? Hoe ziet het eruit? Mijn paard schuurt ook en is ontwormt. Ook borstel ik elke dag zijn staartwortel maar het schijnt niet echt te helpen..

Afbeelding

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:11

Liesjuh schreef:
Afbeelding

Haha! Bedankt!

Dus gewoon een beetje op de staartwortel in smeren en voila, probleem over?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:51

VValar schreef:
Haha! Bedankt!

Dus gewoon een beetje op de staartwortel in smeren en voila, probleem over?

Als dat nou eens waar zou zijn.... Pling
Ken het product niet, dus weet ook niet of je het moet verdunnen met water of hoe aanbrengen of wat dan ook.

Maar denk dat sowieso het probleem daar niet mee verholpen wordt, misschien dat het de jeuk stilt, maar dat het probleem verdwijnt?
Nee, het wordt alleen verbloemd.

Jeuk is een gevolg, niet de oorzaak.
En als je een probleem wilt oplossen, moet je de oorzaak aanpakken in zoverre dat mogelijk is, niet alleen het gevolg.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:16

wij spoten er altijd gewoon roxasect in Bloos
t hielp echt heel goed en mn pony had er geen last van ofsow