Iemand tips, aanpak vader overtuigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Iemand tips, aanpak vader overtuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 23:04

Nou ik heb een shetlander gevonden van 110 cm, shet x welsh. Gechipt, en kan daar op pension blijven. 75 euro pm inclusief hooi, stro en biks. Hun voeren, ben dus niet verplicht elke dag te komen. Maar dat is natuurlijk wel de bedoeling.
Nu moet ik met me pa gaan praten, me moeder vind het oke. alleen me vader is een ramp, ik heb al zoveel dieren blablabla, ja ik weet het maar goed.
Heeft iemand tips om een rampzalige vader over tehalen?
Ben iig vanplan om alles goed uittelleggen, dat ik overal aangedacht heb, dat het enige is wat ik van hun vraag een deel stalgeld. Ik heb zeerbinnenkort bijbaantje *krantenlopen* en misschien kan ik het dan allemaal zelf betalen. K krijg 75 euro zakgeld per maand. en dan binnenkort krantenbaantje waar ik (ik gok) zo'n 50 a 60 euro pm mee verdien.
De shet kost 350 euro, k ga in termijnen betalen, ben 14 maart jarig dus kan dan al een groot deel betalen van me verjaardags geld.

Verder ja, tips? kom maar op.. Help..

Climax

Re: Iemand tips, aanpak vader overtuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:10

Leg het precies zo uit zoals je het zegt.

En maak duidelijk dat het heel veel voor je betekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:11

E350,- voor een X shet? best duur, kun je niet afdingen?

Weet je zeker dat je het rondkrijgt met geld? Er komt nl. ook hoefsmid bijkijken, dierenarts en natuurlijk de leuke dingen die je voor je beestje wilt kopen.

Tsja je vader overhalen..zul je toch zelf moeten doen je kunt wel voorleggen dat je hierdoor erg goed met geld om moet kunnen gaan en dat je je geld niet aan nutteloze dingen besteed. Ook is een pony een erg grote verantwoordelijkheid...

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 23:18

Ja dat is zo. Me pa denkt altijd dat ik een boel vergeet, maar ben echt niks vergeten. zodra ze afbetaald is komt ze naar velp, als het weilandje hier nog mogenlijk is. dus dat is dan lekker dichtbij dat ga ik dan ook snel informeren.
Bonk bonk.. Ben al blij dat me ma het oke vind.
We hebben op het moment beetje geld oliebol, maar k hoop dat ze 25/35 pm kunnen missen. Krijg me zakgeld nog nie eens, wat ze dan dus WEL moeten doen, desnoods later, moet stalgeld de 1e van de maand hebben, dus ik maak potjes. Stalgeld, Hoefsmidt, Wormenkuur, en Da potje (voor noodgevallen). en een potje met nodige dingen, zoals bijv als halster kapot gaat.
Verder krijg ik hoofdstel en halster + touw erbij, zadel mag ik gebruiken zolang ik wil, en alles wat ze daar hebben mag ik gebruiken.
Super. Ben erg benieuwd maar doodsbang dat me pa nee zegt *terwijl ze eerst bij me lease shet de hele stalling betaalde 75 pm, en nu maar 25 pm*

Bonk bonk ik hou jullie op de hoogte

350 vond k ook best duur, heb al geprobeert af te dingen en als ik ga kijken ga ik zeker proberen er minimaal 50 vanaf te krijgen.
Verder ja rondkomen, me vriend wilt meebetalen 25 pm. als het verzorgstertje er heen mag *vanuit rheden* dan betaald die ook 25. me ouders 25 (Das dan al het hele stalgeld) en de rest is voor mij.
Ik moet wel rondkomen. Zaterdag ga ik met me schoonpa praten *de pa van verzorgstertje* over of het dan nog door kan gaan, en wat ze willen betalen. Ben erg benieuwd.. Maar rondkomen moet lukken..denk zoiezo amper aan mezelf, en koop niet echt kleren voor mezelf *me ma maakt alles, handig he Tong uitsteken *. Verder betalen me ouders eigenlijk alles voor me andere diertjes.

En waarschijnlijk zoek ik nog een baantje erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:22

Ik zal je eerlijk vertellen betaal de helft van de stalling voor Luck voor de rest alles ZELF. Het is ontezettend leuk een iegen pony maar ook ontzettend zwaar! Ik heb nu 3 banen, ook omdat ik zelf ook wat voor mezelf wil maar hoor zo vaak van mensen uit de omgeving dat ze het jammer vinden dat ik niet meer bij hen ben. En dat vind ik ook jammer want ja een pony gaat voor...

Maargoed veel succes Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:43

Het lijkt me niet echt handig om van allerlei andere mensen te verwachten dat ze aan je pony meebetalen. Het klinkt allemaal leuk, maar hoe vang je het op als 1 van hen niet meer meebetaalt?
Kun je niet de helft van je zakgeld als het ware inleveren voor stalling en er een baantje bijzoeken voor de overige kosten?
Ik kan me voorstellen dat je vader niet zoveel vertrouwen heeft in de constructie die je nu hebt bedacht. Laat hem zien dat je het zelf kunt betalen, met enkel wat hulp van je ouders. Laat zien dat je bereid bent om er hard voor te werken ipv geld van vriend en schoonouders te verwachten.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 00:02

Nouwja ik verwacht verder niks van me vriend en schoonpa. K ga er vanuit dat het niet doorgaat.
Er gaat zoiezo 50 euro stalgeld en dan 25 van me ouders, verder zorg ik dat ik een baantje heb en k zoek nog een baantje. (Ben zoiezo al heeeeel lang opzoek maar er is niks, maar ja nu krantenbaan gevonden waar k nu over gebeld word zsm).
Verder heeft me pa wel vertrouwe dat ik het aankan kwa betalen, maar is ie bang door prive omstandigheden. Begrijpelijk, maar toch.

K heb net met me ma gepraat en die geeft me een goede kans als ik morgen Goed me kamer opruim (wat ik zoiezo al vanplan was en mee bezig was). en dan even onderhandelen met me ouders over wat hun willen betalen, en morgen even met me schoonpa praten.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:52

Nou we hopen dan op het beste je laat ons wel weten he wat het geworden is Bloos

In principe is het een grote verantwoordelijkheid maar ik vind je komt er alleen achter als je het probeert. Okeej je zult er een bepaalde leeftijd voor moeten hebben want hoe oud je bent weet ik niet!!! Maar ja mss als je nu laat zien dat je het kunt en je ouders staan er mss dadelijk helemaal achter en zien hoe je ervan geniet mss dat je ouders dadelijk zeggen weet je wat ik betaal iets meer aan je pony mee. Want ik neem aan dat ouders toch graag hun dochter zien genieten en anders wat je ook kunt doen is event. een verzorgpony zoeken niet direct zo duur maar wel een stukje verantwoordelijkheid!!! En wie weet wat er niet allemaal van komt. Haha!

Nou nog veel suc6 ermee!!!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:16

Ben 14 maart 17, dus nu nog 16 Tong uitsteken Dus ik MOET het wel aan kunnen vind ik. Heb gister even flink zitten rekenen en rond komen moet makkelijk lukken. Ik ben niet het typ om dingen voor mezelf te kopen dus dat is een voordeel. Verder hoop ik heel snel gebelt te worden door dat krantenwijkje, zodat ik snel kan beginnen en k hoop snel me brommerceterficaat te hebben.
Verder vind me ma het prima en die is ook dolgek op shetjes. Me pa ga ik morgen overtuigen, me ma heeft gezegt eerst je kamer even goed doen en dan heb je goede kans. En dan ook weer proberen netjes te houden, want dat lukt me nog niet helemaal.

Weet ongeveer al wel hoe k het aan ga pakken, gewoon zeggen wat ik in me kop heb en de prijs enzo. En dan afwachten wat ie ervan vind. Me ma zei al, ik betaal het paardje zelf, dus dat is voor hun niet in 1 klap een smak geld wat we nu niet echt hebben. Vandaar dat in termijnen. ben binnenkort jarig dus dan kan ik al een flink deel aflossen..

K hou jullie op de hoogte..
En vandaag ga ik naar me nieuwe bijrijd/verzorg paardje. Lachen

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:53

nou ik vind dat je als bijna 17 jarige dat wel moet aankunnen. Ik ben zelf ook bijna 17 en snap dat best!!!
Nou ik hoop echt dat je die pony krijgt, want ja het is immers je droom!!
Mijn vader is echter ook niet de gemakkelijkste het scheelt wel dat je mam al achter je staat. die kan mss ook wel na jou gesprek hem een beetje motiveren wie weet heeft je mam je pap al ingelicht!!!
Nou verder nog veel suc6 ermee!! We horen het wel

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:14

ik vind het niet echt slim om een pony te kopen want je moet nu al 350 euro in termijnen betalen en je kan niet eens je eigen stalgeld van 75 euro betalen?
wat ga je doen als je pony ziek word en er moet een veearts komen? en geloof me die is veel duurder als de aanschaf van een shet!
ik vind dat je eerst een baantje moet zoeken en dan kijken voor een pony Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:32

Lieve kind. Als je die 350 euro al in termijnen moet betalen, hoe wil je dan de DA gaan betalen als hij bijv. ineens ernstig koliek zou krijgen?
Natuurlijk geweldig om een eigen pony te hebben, maar ik zou nog maar eens heel hard nadenken. Als ik jouw was zou ik zowiezo zorgen dat ik min. 500 euro achter de hand hebt, voor als hij ernstig ziek wordt. Dat loop je niet zomaar bij elkaar met je krantjes hoor!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:58

Sorry, maar dit gaat je echt niet lukken. 350 euro is niks, als je dat al in termijnen moet betalen. Ik ken een heel goed voorbeeld van een Shet die echt veel kost. Als je meer wil weten pb je maar of op msn. Maar dan moet je (buiten stal en voerkosten) denken aan maandelijks zo'n 200 extra!! Voor een probleem wat heel vaak voorkomt.

Spaar nou nog maar even.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 18:31

Bedankt in ieder geval voor alle hulp iedereen.
Me vader's probleem is hoe ga ik het betalen, en nu ik er eens nog beter over nadenk (en het postje van Sjonniej lees) heb ik zoiets van tsja, inderdaad! Het baantje is niet zeker, ben nog niet gebeld dus.
Ik ga eerst flink sparen en opzoek naar een weiland in de buurt *weet er 1 waar een merrie kan staan, dus misschien kan dat nogsteeds en dat is 5 min van me huis af (Fietsen)*. Ik ga sparen tot ik zo'n 500 bij elkaar heb en ga dan opzoek naar een leuke shetlander die niet al te duur is. K heb weinig voorkeuren dus dat is een voordeel.
ik ben 14 maart jarig en dat geld gaat naar mijn spaarrekening (ik krijg nog 115 zakgeld waarvan 75 naar me spaarrekening gaat) En dan flink sparen, en hopen dat ik aankomende week al kranten kan lopen. En daarvan ook lekker sparen. Ondertussen me vader overtuigen dat ik niet teleur gesteld word als ik een leuke shet heb gevonden en het toch niet mag.

In ieder geval bedankt allemaal. En als mensen hier uit de buurt (Arnhem/Velp/Rheden) een weilandje weten waar k eens moet informeren, kom maar op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:37

kon je een shet eventueel bij onze "buren" kwijt?
Vaders overhalen is heel lastig. Hij zal ws niet de sores van een paard willen hebben.
Neem ook de tijd om een paard aan te schaffen. Zorg dat je alles goed op een rijtje hebt, zowel financieel als qua tijdsbesteding. Wat wil je precies met de shet gaan doen. Gelukkig ben je niet groot en zwaar dus zal je met een shet goed kunnen rijden. Bedenk ook wat je eventueel moet doen bij onverwachte kosten. Hoe vang je deze op?

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:57

Ik zou zeggen: neem een baan op zondag dan verdien je 200%!!
Doet mn vriend ook. Normaal zou hij ong. 4euro per uur verdienen maar nu verdient hij 8euro per uur! Nou en als je dan 4 uur op een zondag werkt heb je dus die dag al 32 euro dus als je vier weken werkt (ong. een maand) heb je dus al 128 euro! DAt is even lekker!
EN kranten lopen is echt wel een klote werk hoor (is ook de reden warom ik het nooit zou doen) je MOET het elke dag doen (bij dagblad) dus ook als het regent, sneeuwt, ijzelt of wat voor een ander slecht wer het dan ook is en je bent er onnodig veel tijd voor kwijt en het is zoooooo saai!
Ga anders vragen in een cafe/restaurant of je mag afwassen, koelingen bijvullen enz. of bij een cateringbedrijf.
Mijn vriend moet schoonmaken bij een betonbedrijf beetje vegen enzo. DAt is tog gewoon simpel verdienen 1 of 2 dagen in de week maar probeer die zondag!! Daar krijg je dubbel voor uitbetaald!!!
Maar je moet wel bedenken zoals al eerder gezegd hier:
de hoefsmid kost al gauw 15-20 euro per keer
onverwacht de dierenarts op bezoek...
wormkuren 1 keer in de 6 weken rond de 10 euro maar jij heb geluk je kan zeker 2 keer met 1 wormkuur als je hem goed bewaard.
Koop dan geen dure nieuwe spullen maar koop ze via marktplaats ofzo..
Maar ook kleine paardjes zijn duur ook onverwacht.
EN het is echt naar om je paardje te moeten verkopen als hij onverwacht ziek word en je kan de DA niet betalen!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 22:10

@ sjakie: Wat ik wil doen is gewoon wandelen, knuffelen en poetsen, en voor Cenna (Die mee was vanmiddag) word het haar verzorgpony. en ze mag er ook op rijden. Ik kon hem volgensmij niet kwijt daar, maar ga het nog eens vragen. (Maar voorlopig komt ie er dus nog niet).
Verder ja hoe vang ik het op, dat is de reden dat ik wacht tot ik ruim kan rondkomen.

@Bella_Donna: Een baan op zondag, nu je het zegt. Goed idee Lachen K ga eens rondvragen. Verder ben ik al vreselijk lang opzoek naar baantje, maar er is hier niks. Dus ja k wil een baantje, dan maar krantenlopen tot ik wat ander heb. K ga regiobode lopen en dat is alleen op de woensdag en verdient goed. rotbaan geloof ik graag, maar beter als niks.

Dure spullen koop ik zoiezo niet, k zoek eerst op marktplaats en als ik echt niks kan vinden dan moet het wel. En idd is het niet leuk als je je paardje moet verkopen, dus dat is ook een rede waarom ik wacht.

Een shet of haf komt er ooit zoiezo. Wanneer zien we wel. Maar komen doet ie er Lachen

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:12

Ik zou het niet doen,
als je al zo krom moet liggen om dat beest alleen al te betalen..

Ik heb ook een shet, en geloof me die is duurder in onderhoud dan mijn fjord. Mijn fjord staat in Volpension voor 215 euro en de de shet voor 75, en geloof me een tijd heeft dat beest ons per maand bijna 500 euro gekost aan DA, speciaal beslag, behandelingen medicijnen enz.
En geloof me jou pony kan dat net zo goed krijgen, en wat wil je dan doen? Als je die 350 al niet kan op brengen Scheve mond

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 23:56

Ik weet het Lachen Heb ook besloten te wachten tot ik me baantje heb en lekker gespaart heb Lachen.
Heb die vrouw gemaild, had eerst mailtje gehad (had gezegt dak 350 wel duur vind) maar ze had 350 aan mij gevraagt omdat ze het sneu vond dat de ander verkocht was, op marktplaats vraagt ze 525.. dus stond wel even versteld, maar toch. heb gezegt dat als ik genoeg geld heb en ook geld achter de hand voor eventuele da kosten ik dan weer van me laat horen en hopen dat ze er dan nog is.
We zien wel..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 09:21

goed besluit Lachen

OK dan!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:22

Dankje, en vind ik ook.
Nu is mijn vraag. Tot wat voor een bedrag zou ik doorsparen tot ik een shet koop? Over 6 maanden heb ik ongeveer 500 euro.. (En dan alles heel laag uitgeschat enzo). Wat zouden jullie doen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:31

Ik denk dat het niet zo zeer aan het doorsparen ligt, maar dat je weet dat als je een paard/ pony gekocht hebt je voldoende inkomen hebt om hem te onderhouden en daarnaast nog de mogelijkheid hebt om door te sparen voor extra kosten. Oftewel dat je maandelijks geld opzij kunt zetten. Verder is het wel handig om alvast wat achter de hand te hebben Ja. Hoeveel echt geen idee. Het kan jaren lang zonder extra kosten zijn, maar ook jaren lang met alleen maar extra kosten.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 13:21

mja doorsparen is nu alleen zodat ik het aankop bedrag in 1x kan betalen en dat ik nog iets achter de hand heb voor geval dat.
Verder wil ik dus kijken de komende tijd hoeveel ik per maand intotaal heb hoeveel ik kwijt kan, en hoeveel ik opzij kan leggen per maand.
En dan zien we wel wanneer me shetlander er komt. *En misschien wel een haflinger, ligt eraan hoe goed ik rond kan komen, en of ik er nog een baantje bij kan vinden*

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:39

Goed van je hoor, dat je zo verstandig bent om eerst een te gaan kijken of het geld wat je maandelijks kwijt bent alvast apart kan leggen. Zo wordt de pony in iedergeval niet de dupe als het je niet mocht lukken.

Laat het je vader wel weten dat je het op deze manier gaat bekijken of het lukt, dan weet hij in ieder geval alvast dat je er mee bezig bent. Kan hij zien dat je er serieus mee bezig bent en zal dan vast eerder bereid zijn om bij te springen als dat nodig mocht zijn.

Succes met sparen!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 16:37

Nou, ben gister bij me pa gaan zitten en heb voorgelegt wat ik nu van plan ben. En toen heeft hij gezegt, k vind dit heeel verstandig van je. Hij zei ook nog van: Kijk als we nou 'rijk' waren geweest of ik lekker veel werk had (Hij doet folieplakken en dat is voornamenlijk buiten, met dit weer kan dat dus niet dus zit ie al bijna een week thuis, dus komt er weinig geld binnen). dan had ik zo een super paard voor je gekocht en had je desnoods de duurste stal kunnen kiezen, maar helaas.
dus als me pa weer lekker verdient *mooie weer komt eraan hopelijk snel* dan wilt ie altijd bijspringen, en appart leggen doe ik nu al, misschien vind ik wel een leuke shetlander voor 100 euro die kern gezond is enzo. Je weet maar nooit. K ga tegen die tijd *over 4 maanden heb ik zo;n 400 euro* ga ik goed zoeken en nu al een weilandje zoeken en dan zien we wel.. Lachen