ruinen? Of hengst laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

ruinen? Of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 22:54

Ik heb sinds nu ruim een maand een friese hengst van 2 jaar en 9 maanden. Het is een schat van een dier en leert bijzonder snel. In het begin had hij geen respect voor je, maar dat was na 1x longeren eigenlijk al over. Hij nam iig notie van de mens Knipoog Ik ben hem nu zachtjes aan voor de kar aan het beleren en dat doet hij super. Lekker koel en werkwillig. Alleen over het pad tussen de andere paarden door gaat wat slomer, omdat hij graag de tijd neemt om om zich heen te kijken en wat te hinniken, maar hij gaat wel door met wat hij doen moet.

Dus ja, ik twijfel, hengst houden, of toch ruinen in het voorjaar. Op dit moment ruin ik hem sowieso niet, we hebben geen stromend water alleen grondwater en dat vind ik nu te koud om te spoelen. En hij staat nu veel te veel op stal.

Dan denk ik, waarom hengst houden? Een ruin is veel makkelijker tussen andere paarden.

Maarja, hij is al zo koel, wordt hij als ruin dan niet gewoon sloom? Ik zou graag VDshows met hem willen gaan doen als we dat niveau ooit halen, een hengst heeft meer show capaciteit.

tja, wat adviseren jullie? Ik weet dat velen van jullie voor ruinen zijn. Maar er zijn ook genoeg hengsten zo gehoorzaam dat ze zonder problemen tussen de merries gereden kunnen worden. En ik denk dat die van mij er zo 1 is...

Ineke2

Re: ruinen? Of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:58

Als je graag je paard op de wei hebt zomers, zou ik hem laten castreren, bovendien heb je geen potentiële dekhengst, toch?

Waarom dan toch hengst laten? Hij heeft alleen maar last van zijn hormonen op die manier Ja

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:46

Tja, dat zul je zelf moeten beslissen. Bedenk wel dat een hengst lastiger te houden is. Ze zijn lang niet op alle stallen welkom en kunnen lastig te weiden zijn.
Hoewel er natuurlijk ook netjes opgevoede hengsten zijn die weinig problemen geven.
Jij kent je paard het beste, dus ik vind het moeilijk in te schatten wat het beste is.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 01:05

Lastig...
Als jij hem als hengst een plekje kan geven waar hij ook op de wei, eventueel met een ruin erbij kan is dat al heel wat. Dan lijkt hengst laten me niet zo'n slecht plan tot nu toen.
Het hangt een beetje van je mogelijkheden af denk ik.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 10:23

Hij kan gewoon lekker op de wei, we hebben alleen ook een merrie op stal. Meestal gaat hij eerst een paar uur, en daarna zij. Als ze zodadelijk gedekt is (door een andere hengst Knipoog ) Dan willen we ze gewoon tegelijk naast elkaar op de wei zetten (we hebben 2 weitjes naast elkaar). Als dat lukt natuurlijk. Want van de zomer is het eigenlijk de bedoeling dat ze dag en nacht op de wei staan.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:28

Ik heb mijn hengst hengst gelaten zolang hij daar geen 'last' van had. Hij is afgelopen week gecastreerd, ook om weidegang en sociaal contact (makkelijker) mogelijk te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:33

Dat slomer worden zal wel meevallen. Als jij hem een goed leven kunt geven (weidegang en sociale contacten) dan zou het kunnen, maar over het algemeen zitten die ballen meer in de weg dan dat ze nut hebben.
Goedgekeurd krijgen als dekhengst zal niet meevallen, tenzij je de juiste contacten binnen het stamboek hebt.
Ik zou gaan voor een ruin. Mocht ie af en toe wat meer pit nodig hebben, kun je hem altijd nog een spuit geven Haha! (zou ik niet doen, overigens)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 09:45

Tja, spuiten geven begin ik natuurlijk sowieso niet aan Knipoog

En goedgekeurd als dekhengst gaat me nooit lukke, daar hij geen papieren heeft. Maar ik ben echt bang dat hij als ruin geen temperament meer heeft... Zijn er mensen met de ervaring? Die hun hengst hebben laten ruinen? Was er veel verschil?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 09:57

Ik ken behoorlijk wat koudbloedhengsten, en wil Ro ook zo lang mogelijk hengst laten. Als hij blaaf blijft mag hij zijn zaakje houden. Dat vind ik voor iedereen een persoonlijke keus. Castreren kan altijd nog.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:54

Ik zou hem lekker hengst laten!
Je hebt er toch niet zo veel last van dat ie hengst is.. waarom zou je hem dan laten ruinen.
Nu heeft ie veel show wat je zelf al zegt en dat zou minder kunnen worden als je hem laat ruinen. Dat zou zonde zijn!

Een vriendin van me heeft een friese hengst verzord....
Ze reed gewoon met hem in een bak met merries en voor de kar was ook geen probleem.

Ik zie het probleem niet helemaal.
Als ie zich braaf gedraagt zou ik zeggen.. laat hem zo! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:45

Ja kom ik weer aan. Als jij je hengst een goed leven kan geven dus zodat hij ook naarbuien kan waarom zou je hem dan castereren. Hij is goed te houden en mocht zijn gedragd ernstig veranderen dan kan het altijd nog. Ik ben blij dat ik hem hengst gelaten heb want gisteren is mijn hengst goedgekeurd.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:40

Citaat:
Ja kom ik weer aan. Als jij je hengst een goed leven kan geven dus zodat hij ook naarbuien kan waarom zou je hem dan castereren. Hij is goed te houden en mocht zijn gedragd ernstig veranderen dan kan het altijd nog. Ik ben blij dat ik hem hengst gelaten heb want gisteren is mijn hengst goedgekeurd.

Idd, helemaal mee eens!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:41

silverxxhein schreef:
Citaat:
Idd, helemaal mee eens!

Poeh gelukkig was al weer bang dat ik er alleen zo over dacht.

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:18

zolang de hengst gewoon braaf is in de omgang enzo, zou ik hem hengst laten, ik zelf vind het zonden om een paard te laten casteren als het gewoon een rustig en braaf paard is en veder dus geen problemen mee hebt. mocht hij nou erger worden kan je hem altijd nog laten casteren, maar krijg je er spijt van kan je het er niet meer aannaaien Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:09

als hij lekker makkelijk is zou ik mk hengst laten als ik jou was. en als je er zelf nog niet uit bent dan krijg je misschien spoijt als je m wel laat castreren , dus ik zou hem dan hengst laten totdat je echt zekr weet dat je hem wilt ruinen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 21:25

Ik heb wel eens gehoord, wel vaker dan eens eigenlijk, dat als een hengst op oudere leeftijd gecastreerd wordt hij zijn hengstenstreken niet af leert. Mensen die hier ervaring mee hebben? En wat is oudere leeftijd?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:30

Ja hoor ik ook wel eens maar je hoort het ook vaak zat dat het gedrag helemaal niet rustiger word zelf niet als ze op twee of driejarige leeftijd gecastereerd worden. Ligt dus volgens mij ook erg aan het paard.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:51

Hej Danielle!

Lastige keus hoor. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
Als hij verder braaf is kun je hem best hengst laten.

Het karakter kan altijd veranderen als een paard geruint is. Aan die van mij heb ik niet zoveel gemerkt (maar die was ook pas 2) hooguit dat hij iets minder stoer is, hij vindt dingen sneller eng (maar echt een heel duidelijk verschil is er niet) Broertje van Lucas veranderde ook een beetje...hij was een stuk lastiger in de omgang, maar of dat echt alleen van het ruinen komt weet ik niet. Mijn bijrijdpaard veranderde van een waakhond in een mietje.
Je kunt helaas niet voorspellen hoe een paard veranderd na het ruinen. Ik zou er alleen niet zo bang voor zijn dat hij er sloom van wordt..ik denk dat dat best meevalt.

Het enige probleem met hengsten is dat je ze niet overal kwijt kunt. Ik ken hier in de buurt geen stallen waar ze een hengst willen. Maar goed mocht je moeten verhuizen kan je er altijd nog voor kiezen om hem te ruinen.

Mijn vader heeft onze hengst laten ruinen toen hij 9 was (toen hadden we hem nog niet zo lang, dus vandaar). Hij moest altijd apart staan en miste duidelijk het sociale contact. toen hij geruint was kon hij gewoon met andere paarden op de wei (ook met onze merrie..geen probleem). Hij had iig geen last meer van hengstenstreken, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo is.
Ze zeggen ook dat als een hengst eenmaal gedekt heeft hij zijn streken niet meer kwijtraakt als hij geruint word. Ook hier ken ik weer een paard bij wie dit niet opging...na het ruinen was hij een stuk makkelijker in de omgang.

Het blijft een lastige keus...ik hoop dat ik je met "mijn" ervaringen een beetje heb kunnen helpen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:49

Bedankt Anna! Het is idd weer wat meer info, en alle info is op dit moment welkom! Ik vind het echt een moeilijke keus. Vooral omdat hij de laatste tijd in de wei nogal makkelijk op zijn achterbenen gaat staan. Ik denk dat het spel en enthousiasme is, maar vervelend is het wel Scheve mond Hij bedoelt het ook absoluut niet gemeen, als ik hem weg stuur en een klap na geef op zijn kont zal hij er niet over denken om uit te halen! Maarja, dat spelen moet hij ook afleren op deze manier. Ach, ze komen nu ook zo weinig buiten, ik wacht het gewoon nog even af...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:00

Dat spelen zat er bij die van mij ook erg in. Dat is er nu uit behalve als hij in zijn eentje in de bak staat maar dan kan hij ook niemand kwaad doen.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:02

Ja de keus is aan jouw natuurlijk.
Ik heb twee hengsten waarvan er een zo gauw het kan geruind gaat worden (shet x dartmoor ) is een echt hengstenettertje aan het worden.
De ander is een tinker en zolang hij zich als een nette jongen blijft gedragen dan mag ie hengst blijven
Zo niet,...tja dan huppekee eraf die hap.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:42

karoliena schreef:
silverxxhein schreef:
Idd, helemaal mee eens!

Poeh gelukkig was al weer bang dat ik er alleen zo over dacht.

Nee hoor, je ben niet de enige. Ik ben het ook helemaal met je eens.
Ze worden met ballen geboren en als het gewoon goed gaat en hij een lekker leventje kan hebben zou ik ze er niet preventief af halen.

Maar ik geloof dat de meeste hier inmiddels wel weten hoe ik daar over denk Haha! Ik moet de eerste hengst nog tegenkomen die mij overtuigd dat castreren toch wel handig kan zijn.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 00:21

als je hem een goed leven kan bieden...en hij lief en makkelijk in omgang is..

@viola: Moet je eens een dagje met mij mee gaan..dan zal mijn hengst je er van overtuigen dan het nodig is.. Haha!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:49

Ik zou hem gewoon ruinen.
Zn uitstraling heeft hij nu al.
Als ik naar Fedde kijk (die is met 2 jaar gecastreerd) is hij echt niet sloom.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:57

Tja je moet doen wat je zelf het beste lijkt. Kun jij hem goede mogelijkheden bieden voor een hengst, zou ik hem hengst houden. Word hij afgezonderd van de rest, zou ik het niet doen en lekker castreren.