Lelijke Kale Plekken.. :?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShEtLaNdUrZ

Lelijke Kale Plekken.. :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:36

heey,
mijn verzorgpaard die schuurt [de eigenaar zei dat ze dat elke winter deed] maar, nu vind ik het wel heel erg worden en ik wil graag weten wat ik er tegen kan doen.. hier heb ik een foto van 1 kant;
Afbeelding

dit is bij dr neus...
kan iemand mijn helpen Verward

Lusitana

Re: Lelijke Kale Plekken.. :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:43

Ten eerste zou je de dierenarts een schraapseltje kunnen laten onderzoeken om te kijken of het schimmel is of beestjes.
Verder kan zinkzalf (luiercreme) en Teatree olie ontzettend goed helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:46

De paarden bij onze manege hebben er ook last van, ze schuren extreem veel en krijgen kale plekken. Zitten er bij jouw paard op de kale plekken ook iets wat lijkt op korsten? Je moet oppassen bij andere paarden, het kan nl. besmettlijk zijn! Bij ons begon 1 pony en die is niet in isolatie gezet omdat we dachten dat het geen kwaad kon, hierdoor hebben nu 5 paarden er last van en er beginnen meer bij te komen. We wassen ze nu met BETADINE-Shampoo, de kale plekken verdwijnen langzaam maar ze gaan iig weg. Ik zou wel even de DA-bellen want van hieruit kunnen de meeste van ons niet precies opmaken wat er aan de hand is met jouw paard.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:04

ja, in de zomer heeft ze het nooit.. alleen in de winter dan begint ze keihard te schuren....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:07

Als het een er dofheid overheen zit, dan is het heel vaak mijt.....sommige paarden zijn daar net iets gevoeliger voor. Mijten zijn vaak in de winter aanwezig, omdat de paarden dan op stal staan. Mijten komen uit het strooisel zetten etc. vandaar ze vaak in de zomer vrij zijn!
natuurlijk hoeft het niet zo te zijn, maar een schraapsel geeft duidelijkheid!

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:10

brechje schreef:
Als het een er dofheid overheen zit, dan is het heel vaak mijt.....sommige paarden zijn daar net iets gevoeliger voor. Mijten zijn vaak in de winter aanwezig, omdat de paarden dan op stal staan. Mijten komen uit het strooisel zetten etc. vandaar ze vaak in de zomer vrij zijn!
natuurlijk hoeft het niet zo te zijn, maar een schraapsel geeft duidelijkheid!

okee, ik zal de DA vragen..... Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:49

mijn pony krijgt dezelfde plekjes( het lijkt er in elk geval wel op) altijd rond deze tijd van het jaar.
mooie ronde kale plekjes vooral op zijn wangen en op zijn kin, dat blijkt wel een schimmel te zijn ,maar is gelukkig niet besmettelijk, ik behandel het gewoon met betadine en dan trekt het weer weg.