Mok van mijn paard chronisch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Mok van mijn paard chronisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 16:08

Ik rijd sinds januari een ander paard, maar deze had toen ik kwam hele erge mok echt mok in het ergste stadium denk ik, haar benen zijn er ontzettend dik van.

Ik behandel het nu 2 maanden lang elke dag met warm water en daarin dode zeezout op advies van de hoefsmid.
Ik haal de kosten er dan zo goed mogelijk af en droog de benen goed en smeer er van die goede dure mokzalf op.

De korsten zijn er nu wel beter vanaf, maar haar benen zijn nog steeds zo dik (ze heeft mok aan 3 witte benen, aan haar zwarte voetje heeft ze niks, dus kan het goed vergelijken)

Werken de pilletjes van Mok Cure goed?
Of is dit een chronische mok, want na 8 weken zou er toch verbetering moeten zijn??

Kyra

Re: Mok van mijn paard chronisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:14

heb je de veearts er niet bij gehad dan?

Ik heb dit ook een keer gehad, ook hele dikke benen en oplopende mok. Van de veearts kreeg ik toen een middeltje wat erg goed werkte, hydrocotiderm heette het geloof ik. Maarr, elke mok is anders. In zo'n stadium zou ik zeker de veearts er naar laten kijken.
Het hoeft trouwens niet chronisch te zijn. Ik weet niet hoe lang je er al mee bezig bent?

sorry zie net staan, 2 maand. Dan hoeft het echt nog niet chronisch te zijn

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:33

ik had een tinker die ook die pilletjes had nou het werkt echt super zeg echt waar mijn tinker zou nooit van de mok afkomen maar met die pilletjes was het heel ent minder en bijna weg dus ik raad het je wel aan

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 16:44

Ik kan niet zomaar de veearts erbij halen, want het is niet MIJN paard. Bloos
Maar dan ga ik denk ik toch de pilletjes halen, als er nog meer mensen zijn waarbij ze werkten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 10:13

schopje

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:32

Helaas een goedwerkend middel tegen mok is er niet. Anders zouden er namelijk geen tientallen soorten in de verkoop zijn. Dat is wat mijn VA zei. Het enige wat je kunt doen is goed droog houden en korsten verwijderen mits ze goed loslaten. En daarna wat insmeren met vettige zalf bv vaseline of uierzalf.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:40

Kyra schreef:

Ik heb dit ook een keer gehad, ook hele dikke benen en oplopende mok. Van de veearts kreeg ik toen een middeltje wat erg goed werkte, hydrocotiderm heette het geloof ik. Maarr, elke mok is anders. In zo'n stadium zou ik zeker de veearts er naar laten kijken.
Het hoeft trouwens niet chronisch te zijn. Ik weet niet hoe lang je er al mee bezig bent?

Jaaaa! Hier hetzelfde verhaal, dikke voet. Behandelde ik met jodiumscrub en daarna hydrocortiderm. Veel beweging en drooghouden is dé oplossing voor dikke benen! Mijn merrie heeft had het al vier jaar en nu is het eindelijk over aan het gaan.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:44

Ik heb een verzorgpaard gehad dat de hele dag in de nattigjheid stond dus uitwendig hielp niets want dat was er zo weer af.
In de ruitersport zaak gaven ze me het advies van homeopatische druppels.
Ik zag er niet zoveel in maar heb het toch geprobeert en het hielp!
Dus mischien helpt het jouw paardje ook.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:15

Mij adviseren ze juist de benen droog houden.
Er zijn super goeie middelen te krijgen tegen de mok bij de dierenarts.
Meestal doe je 1 keer de benen goed wassen met betadine en dan iedere dag de zal erop smeren.
Benen proberen volledig droog te houden (wel moeilijk met dit weer)
Als mijn paardjes eens mok hebben dan ben ik er zo vanaf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:40

cure mok is een supermiddel! ken wel paardjes die ook zwaar ontstoken en dikke benen hadden, na een week met die tabletjes begon je al te zien dat het wegtrok.

maar zowiezo: mok is toch een bacterie? nou die zit dan toch ook IN het paard? dus als je van buiten af smeert met zalf, vind ik dat je ook de binnekant moet aanpakken om de huid te zuiveren....

kennissen van me hadden een korrelvorm, kregen ze via hun arts, en dat moest je over t voer doen, ben alleen de naam ervan kwijt.
maar dat was ook superspul!

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:00

Je kan ook groene klei proberen, bij mijn paard hielp dat super goed! Ik had ook al allerlei zalfjes geprobeerd maar niks hielp totdat ik de klei probeerde.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:49

Kyra schreef:

Van de veearts kreeg ik toen een middeltje wat erg goed werkte, hydrocotiderm

Dat middeltje werkt inderdaad erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:25

Mijn potje met pillen van cure mok is nu op, en het heeft absoluut niet gewerkt.
Veel paarden reageren ook niet op hydrocortiderm, die van mij ook niet.
Ik gebruik nu zelf voor het inweken biotex groen, daar laten de korsten veel beter van los dan met betadine scrub of shampoo. Heel goed droogmaken en daarna smeer ik er sinds kort tandpasta op. Het bijt niet zoals vaak wordt beweert. Tandpasta zorgt erwel voor dat de wonden goede opdrogen. Misschien ook eens proberen?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:26

die mok cure duurd ook een poosje voordat het gaat werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:28

moyra schreef:
die mok cure duurd ook een poosje voordat het gaat werken

Dat wist ik, maar op de bijsluiter stond dat je na 3 weken toch verbetering kon zien. Ik heb het volgens mij zo´n twee maanden gebruikt, maar zag echt geen verbetering.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:47

ik heb al eens eerder een berichtje geplaatst toen je het over die mok had.

ben je nu nog niet naar de veearts geweest?? zoals ik al eerder zei, die dikke benen gaan echt niet weg van al die zalfjes die je derop smeert hoor. je moet het zelf weten maar je riskeert een bloedvergistiging en een lymfebaan ontsteking. dan ben je verder van huis en moet de dierenarts alsnog komen.

met een antibioticum kuur zijn die dikke benen met 3 dagen helemaal weg en die zalfjes die je gebruikt kan je gewoon voor het uitwensige gebruiken.

zolang die wondjes er nog zitten gaan die dikke benen echt niet weg. er blijft vuil in komen.

ookal is het niet jouw paard, je rijd er wel op en ik vind dat je het beesie verschuldigt bent hem goed te verzorgen.

je betaalt trouwens meer voor al die prut die je erop smeert dan dat de veearts 1 keer langskomt

koste mij 60 euro, vind ik erug meevallen.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:38

Mijn paard heeft chronische mok. (helaas al bijna 5 jaar) Ik heb alles al geprobeerd. Ben sinds een paar weken bezig met cure-mok en mud-gard zalf. Ik durf nog niet te zeggen dat het heel erg goed werkt. (maar na ales geprobeert te hebben ben ik al blij als ik het onder controle kan houden).

Toevallig heb ik vorige week de paardendrogist gemaild wat ik eventueel nog kon doen (de dierenarts heeft namelijk ook geen idee meer). Daar gaven ze nog als tip om Mud gard te geven in plaats van cure-mok omdat dit misschien beter werkt (en op basis is van zwavel en anti-oxidanten, wat schijnt te werken tegen mok).

Verder wil ik je wel als tip meegeven om te stoppen met zoveel wassen. 1 keer wassen met betadinescrub (of teatree shampoo) en daarna gewoon goed hij houden met uierzal, vasiline of een andere mokzalf (van dierenarts of kijk eens op paardendrogist.nl).

Ik hoop dat je iets tegenkomt wat werkt. Als je nog vragen hebt mag je me gerust pb-en.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:18

Mijn haflinger heeft ruim handerhalf jaar last van mok gehad (sinds ik hem heb) en daarvoor uiteraard ook, maar durf niet te zeggen hoelang. Het zat helemaal in zijn sok en het waren echt flinke plekken! Had van alles al geprobeerd maar het werd pas echt beter na het smeren van sudocreme. Te krijgen bij het kruidvat. Dit kreeg ik als tip van de DA. Het hiepl echt bij mij. Ik kan nu wel zeggen dat hij er geen las van heeft. Wel moet ik het in de gaten houden..... Hij blijft erg gevoelig voor mok.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 22:37

ACSM schreef:
Mijn haflinger heeft ruim handerhalf jaar last van mok gehad (sinds ik hem heb) en daarvoor uiteraard ook, maar durf niet te zeggen hoelang. Het zat helemaal in zijn sok en het waren echt flinke plekken! Had van alles al geprobeerd maar het werd pas echt beter na het smeren van sudocreme. Te krijgen bij het kruidvat. Dit kreeg ik als tip van de DA. Het hiepl echt bij mij. Ik kan nu wel zeggen dat hij er geen las van heeft. Wel moet ik het in de gaten houden..... Hij blijft erg gevoelig voor mok.

sudocreme?
kan ik gewoon vragen aan het loket dat ze dat hebben heb er nog nooit van gehoord namelijk Bloos

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 07:29

Sudocreme is eigenlijk voor rode babybillen, je kunt het dus vinden bij de baby-afdeling. Misschien heeft albert heyn het ook wel (bij mij in het dorp wel).

Succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:53

Heeft iemand ervaring met Mud Gard. Dit zou een middel zijn om van binnenuit de mok te behandelen (vooral door de werking van zwavel). En het middel Silkoot?
Die middelen werken volgens de site van de paardendrogist goed tegen mok. Alleen de aanschafprijs (74,-) staat mij persoonlijk wat tegen als probeersel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:00

je kunt ook proberen om een zalf te krijgen voor mensen met schimmel infecties.
je hebt o.a. daktarin geloof ik.
ik heb dat eens geprobeerd bij een paard, waar hydro ook niet werkte.
bij hem trok t toen wel weg, omdat de bacterie aangepakt werd...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:59

ellepel schreef:
je kunt ook proberen om een zalf te krijgen voor mensen met schimmel infecties.
je hebt o.a. daktarin geloof ik.
ik heb dat eens geprobeerd bij een paard, waar hydro ook niet werkte.
bij hem trok t toen wel weg, omdat de bacterie aangepakt werd...

daktarin, dat heeft mijn zusje een keer gebruikt toen ze ribbeltjes op haar nagels had. Heeft wel geholpen. Ik vind hydrocortiderm echt een wondermiddel. Mijn paard heeft bij vorige eigenaars bloedvergiftiging gehad omdat ze het niet behandelden. Antibiotica kuur later, behandelen met jodium/betadine/hydrocrtiderm en bewegen is het nu zo goed als over...en lang leve de zomer en droog weer!

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:39

Ik heb ook onwijs goeie ervaringen met cure-mok.. Toen ik Remco kreeg had ie echt veel mok op zijn achterbenen... maar nu een jaar verder is ie al zeker 8 maanden vrij van mok.. gebruik de pillen niet meer en toch staat ie elke dag wel even in de paddock die met dit weer echt bagger is....

Zodra je een plekje ziet gewoon een paar dagen pillen en weg is het weer!Geweldig spul dus.. en puur natuur van VSM dus kan geen kwaad... dat hydrocortiderm is een hormoonzalf en mag je maar een paar weken gebruiken(2 ofzo) en is echt heftig spul waar ik geen goeie ervaring mee heb.... Mok is een bacterie en komt van binnen uit... dus lijkt me dat je dat het beste ook van binnen uit aan moet pakken...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 00:25

Stalgenoten van mij gebruik voor hun paarden die mokpilletjes en het schijnt er goed te helpen(tinker en een NRPS'er)