zadelpasservice

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aiko

zadelpasservice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 15:51

Is een zadelpasservice van een ruitersportzaak echt noodzakelijk ook als je al weet welk zadel je wilt (en welke maten je wilt hebben).
Of kan je ook in de winkel gewoon een nieuw zadel kopen, of is dit uberhaupt niet mogelijk en ben je sowieso verplicht hem via zo'n zadelpasservice te kopen.

Iemand die weet hoe dit werkt?

Oscar
Forumcoördinator

Re: zadelpasservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:16

Natuurlijk kun je zo een nieuw (of tweedehands) zadel kopen.
't Is een kwestie van afrekenen en meenemen Knipoog

Het is wel de vraag of het verstandig is.
Als je 100% zekerheid hebt dat het zadel dat je aan wilt schaffen ook daadwerkelijk past, dan is het natuurlijk geen probleem.

Om een voorbeeld te geven:
De vorige eigenaar van een paard dat ik gekocht heb, had een maand voor de verkoop een nieuw zadel aangeschaft bij een goede zadelmaker.
Dit lag super op het paard, het was een standaard zadel (zonder aanpassingen!).
Die eigenaar wilde het zadel niet bij het paard verkopen.
Ik heb toen een zelfde zadel in dezelfde maat aangeschaft.
In zo'n geval ben je er zeker van dat het gewoon goed ligt.

Maar als het zadel langere tijd geleden aangeschaft was of wanneer ik niet zeker had geweten dat het niet enigzins aan het paard aangepast was, dan had ik het niet gewild om 'zomaar' een zadel te bestellen.
De bouw van je paard kan in de loop der tijd veranderen en een zadel kan aangepast zijn (bijv. door de kussens op een andere manier te vullen zodat de ligging beter wordt).
Dat is iets om altijd rekening mee te houden.

Ik zou zeggen: als je niet voor de volle 100% zeker bent, dan altijd een goede zadelmaker laten komen.
Beter een keer teveel dan te weinig gekeken Knipoog

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 16:34

Het zadel wat ik nu heb past heel goed op mijn paard het is alleen een wat te grote maat voor mij (tweede hands gekocht, zadel is nog geen 5 jaar oud).
Maar omdat mijn paard nu wat ouder is, en waarschijnlijk niet meer zoveel zal veranderen, wil ik nu een nieuw zadel dat ook voor mij goed past kwa zitting, dit is het enige wat anders moet wil ook zeker geen ander merk zadel.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:44

In dat geval zou ik toch even een zadelmaker langs laten komen.
Als je een zadel tweedehands gekocht hebt, dan weet je nl. nooit of er aanpassingen aan gedaan zijn.
Misschien ligt het zadel wel juist zo goed omdat er wat aan veranderd is (wat bij een nieuw zadel dan weer net anders is).

Als je een nieuw zadel aanschaft dan is de zadelpasservice over het algemeen gratis.
Ik zou het voor de zekerheid toch even doen.