Ik lees dus de boeken van Heartland en daarin geven ze wel eens een pepermuntje aan een paard.
dus ik dacht dat kan ik ook wel es doen, maar is dat wel goed voor een paard??groetjes Hanneke
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

dus ik dacht dat kan ik ook wel es doen, maar is dat wel goed voor een paard??
kiss Eefske 
)
pepermunt is een vorm van doping!! Ja Lach maar, maar het is echt waar!!EngelAngela schreef::D pepermunt is een vorm van doping!! Ja Lach maar, maar het is echt waar!!
Japke_Z schreef:Pepermunt zit vol met suiker, suiker is slecht voor het gebit. Voor jouw gebit is dat geen probleem omdat je geregeld je tanden poetst en de tandarts eventueel gaatjes kan vullen, bij een paard gaat dat niet dus is pepermunt een aanslag op het gebit van je paard.
Maar als je zo nu en dan je paardje wilt verwennen met een pepermuntje is dat niet zo'n probleem, zorg alleen wel dat het niet een dagelijks snoepje is.
. Citaat:
Pepermunt:
Voor een goede, ontspannen darmwerking. Pepermunt is verkoelend, verzacht de keel en de maagwand. Gedroogde pepermunt blaadjes van biologisch geteelde pepermunt. Pepermunt is één van de bekendste kruiden voor de spijsvertering.
De geur van pepermunt heeft een ontspannende werking op de darmen. Pepermunt olie kan dan ook heel goed gebruikt worden in de auto bij wagenziekte en misselijkheid van mensen en honden en koliekkrampen of winderigheid bij paarden.
Gebruik pepermunt olie, in verband met dopingcontrole, niet tijdens wedstrijden.
Miko schreef:Japke_Z schreef:Helemaal mee eens! Mijn paard krijgt daarom nooit 'menseneten' met suiker er in, zoals suikerklontjes, pepermuntjes of koekjes. Ik geef haar wel de standaard dingen zoals wortels, appels, oud brood of paardensnoepjes en daar is ze volmaakt tevreden mee! Bovendien heb ik zo geen paard wat bedelt, elke keer als ik aan kom of als ze wat gedaan heeft... Daar heb ik namelijk een enorme hekel aan.
nienke07 schreef:.. Waarom zou je je paard iets geven wat slecht is voor zijn tanden?
Omdat je het zelf zo leuk vindt???
Je paard is echt net zo blij met stukjes wortel/appel/mandarijn of een paardensnoepje hoor!!!
Mariek87 schreef:nienke07 schreef:.. Waarom zou je je paard iets geven wat slecht is voor zijn tanden?
Omdat je het zelf zo leuk vindt???
Je paard is echt net zo blij met stukjes wortel/appel/mandarijn of een paardensnoepje hoor!!!
Wat een onzin, zoveel kwaad kan een pepermuntje niet hoor.
Ik gaf mijn pony vroeger op concours altijd een pepermuntje, want die schuimde altijd ontzettend en dan werd het schuim zo mooi wit
)Renske20 schreef:@ Lucey, wij eten we meer dingen die slecht zijn voor onze tanden, maar wij poetsen onze tanden dagelijks en gaan naar de tandarts die evetuele gaatjes kan vullen
een paardentandarts kan geen gaatjes vullen, en ik kan je vetrellen dat een rottende kies voor veel ellende zorgt bij je paard!
die van mij krijgen dus eigenlijk zelden iets van suiker/pepermuint etc
in fruit zitten ook suikers(fruitsuikers) en in brood ook, dat vind ik al meer dan genoeg suiker voor mn paarden!
die van mij krijgen ook geregeld een suikerklontje/pepermuntje etc toegestopt van anderen, geen probleem hoor 
Renske20 schreef:af en toe kan idd geen kwaaddie van mij krijgen ook geregeld een suikerklontje/pepermuntje etc toegestopt van anderen, geen probleem hoor
maar ik ken een oud stalgenootje bij wie er hele rollen pepermunt per week doorheen gingen, dat is dan weer t andere uiterste
Af en toe krijgt hij wat..
) goed voor een frisse adem
er zal best veel suiker in zitten, maar je kan de tanden van een paard toch ook poetsen.. Ja toch?? als je het aanleert
gewoon met water, of kindertandpasta (kindertandpasta kun je doorslikken, dus voor een paard zou dat denk ik ook niet kunnen) en vaak zit dáár ook nog pepermuntsmaak aan