Wat te doen bij hangen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Wat te doen bij hangen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 15:14

Mijn 5-jarige merrie is altijd al een lastig geval geweest met vaststaan.
Ik heb haar sinds juli, en op mijn oude stal kon je een losse bovendeur dicht doen, en als de bovendeur open was kon ik haar hier aan vastzetten, omdat als ze begon te hangen dit los schoot( de deur doe je dicht door hem omhoog te drukken en in n soort L-vormig te laten zakken, en in dit L-vormig ding paste precies een halstertouw, dit draaide je er een keer omheen en dan stond ze vast, maar niet te vast). In het begin was dit een drama, maar door dom door blijven gaan ging het uiteindelijk goed.

Nu is ze een paar weken geleden verhuist, en heb ik een deur met een schuifstal, waardoor ik haar met een paardenknoop vast moet zetten, en dit ging in het begin gewoon goed, maar nu begint ze constant te hangen, of ze komt omhoog, en ze gaat net zo lang door tot of het halster kapot is, of het touw.

We hebben van alles geprobeerd, stieren halsters, touwen die niet kapot kunnen, het maakt niet uit, ze blijft doorgaan.
Nu zet ik haar vast door een halstertouw om een paal heen te draaien, dit trekt ze zo los, maar ook dit heeft ze door waardoor ik haar omde 2 minuten weer vast kan zetten!
Slaan helpt bij deze pony gewoon niet, dit snapt ze niet en ze word er alleen maar bang van!
De reden van het hangen is waarschijnlijk een zeeeeeeeeer traumatische ervaring oid, want het is geen pony die zegt Ow maar wacht eens even, ik heb geen zin meer, dus laat ik maar gaan hangen oid!

Achterom

Re: Wat te doen bij hangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:35

Ehm... een stukje afzetten waar je haar niet hoeft vast te zetten maar wel kunt poetsen, opzadelen e.d.?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:40

Leren stilstaan zonder haar vast te zetten....
Pluk hooi o.i.d. voor haar snoet en poetsen/opzadelen...

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:44

Je kunt het probleem oplossen door een rubberrope aan de stal te bevestigen en daar je paard aan vast te zetten. Je hebt ze in verschillende lengtes. +/- 20 cm tot en met 70 cm. Kunnen drie keer zo lang worden en knappen niet. Je paard merkt dat hangen geen zin heeft en stopt. Je halster en touwen blijven heel. Je kunt ze kopen bij drunens Ruiterhuis www.drunensruiterhuis.nl

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:03

Maar als je paard gaat hangen en zich niet los kan trekken moet je oppassen dat ze geen beschadiging in de nek oplopen, mijn pony hing vroeger ook onzettend veel, hebben we op weten te lossen door haar vast te zetten en achter haar kont een touwtje te spannen, steeds al ze nu ging hangen kreeg ze druk op haar kont, waardoor ze naar voren schoot, na een paar keer begreep ze het en bleef ze netjes staan...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:09

Maarten80 schreef:
Je kunt het probleem oplossen door een rubberrope aan de stal te bevestigen en daar je paard aan vast te zetten. Je hebt ze in verschillende lengtes. +/- 20 cm tot en met 70 cm. Kunnen drie keer zo lang worden en knappen niet. Je paard merkt dat hangen geen zin heeft en stopt. Je halster en touwen blijven heel. Je kunt ze kopen bij drunens Ruiterhuis www.drunensruiterhuis.nl

.....gevaarlijke dingen. Als die los schieten en je krijgt ze tegen je aan dan kan je behoorlijk letsel oplopen!!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:43

Een paar keer met de bezem erachter. Als ze gaat hangen, even een rpik tegen dr kont aangeven.

Anders zijn er geen oplossingen. Ik heb 2 hangers, door de ene een enorm blauw oog opgelopen en een scheurtje in oogkas (en tig halsters en touwen stuk). Hierna was voor mij de lol eraf en staan ze nu helemaal stil, zonder vast te staan. Ik heb van alles geprobeerd, niets helpt. Dus dan maar zo Knipoog

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:46

Proberen om achter in de stal te komen en ze naar voren te jagen...

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:34

Je zou ook eens remedie van Bach kunnen proberen, dit wordt speciaal voor jou paard gemaakt en dan wordt er voor dit probleem een oplossing gezocht. Dit omdat je denkt dat de oorzaak van het probleem in het verleden van je paardje ligt.

succes, In Touch Xandra

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:12

Persoonlijk hou ik niet van dat soort grapjes, dat hangen. Tong uitsteken
Als mijn paard zoiets flikt, dan krijgt hij meteen op zijn kont.
Maaar, mijn paard doet dat om mij uit te proberen. Dat heeft hij in het begin 2 keer gedaan. De eerste keer was wel eng, ik had het niet echt eerder meegemaakt. Maar de 2 keer kreeg hij een tik op zijn reet, en daarna heeft hij het nooit meer gedaan. Schijnheilig
Maar ik denk eerlijk gezegt niet, dat het bij jouw paard uit het verleden komt. Misschien ook wel. Maar ik denk dat de reden is, of jij het nou was of de vorige eigenares, dat het paard niet goed is aangepakt. Dat ze gewoon de eerste keer gerust werd gesteld. Ja toen dacht het paard: "hee, dat is handig, én ik sta los, én ik word gerustgesteld...

Als ik jou was zou ik gewoon een zweep of een bezem in de buurt houden. Volgens mij is dit de enige effectieve manier...
Succes Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:17

Eerst was ik ook heilig overtuigd van die rubberen dingen... totdat ik wel eens zo'n ding heb zien knappen bij een paard van 1.70 die er vol aan hing... het ding schoot met zo'n enorme kracht los dat het paard achterover viel, gelukkig was er genoeg ruimte en was er op wat schrammetje na niks aan de hand, maar het rubber ding was dwars doormidden. Had anders kunnen aflopen.

Inmiddels laat ik ze altijd lekker hangen, als ik het van een paard weet doe ik beschermers om de benen, wil niet alles kapot heben.
Vaak weten ze het wel als ze een paar keer goed op hun kont hebben gezeten.
I.p.v een halster wil een koeienband wel eens helpen, die zijn veel sterker dan een halster. Halster wel omhouden, touw onder halster door aan koeienband vastmaken en hangen maar.

Mocht dit ook niet werken is idd de bezem-variant bij sommige paarden ook wel een uitkomst, al heb je er bij die daardoor nog meer gaan tegenhangen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:43

Ook al doet ze het niet omdat ze graag lastig is (zo zijn paarden sowieso niet vaak, van laat ik dat mens eens ff lekker gaan pesten Clown ), zou ik dr gewoon met de bezem tegen de kont aan duwen of van achteren een keer aanschoppen.
Ze heeft maar te leren dat ze vast moet staan, of haar dat nou aanstaat of niet.
Als het bij die andere box na een tijdje goedging, dan heeft ze geen reden om hier weer overnieuw te beginnen.
Jij wilt dat ze vaststaat, en zij heeft het er maar mee te doen, zo makkelijk is het!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:26

als je paard al een trauma heeft is het wat lastiger. bij een "normaal"paard wat het truukje uit heeft gevonden zou die gewoon flink op zijn donder krijgen en zorgen dat ie goed vast staat. Zo heeft i geen succes dat ie zich los krijgt wat voor hem dus weer beloning is. Maar jou w probleem is wat lastiger. Misschien kan je je paardje foppen. Doe lalsof je d'r vast zet maar maak geen echte knoop. Ze denkt dus dat je d'r vastzet maar als ze tegendruk geeft merkt zij niet dat ze vast staat ( omdat dat dus eigenlijk ook niet zo is). Waarschijnlijk gaat ze dan niet hangen en word het voor haar steeds gewooner om "vast te staan. Misschien na een tijdje kun je weer poberen om echt de knoop vast te maken en misschien kun je dan een halstertouw gebruiken waar een klein beetje rek in zit ( Hyporama) . In iedre geval heel veel geduld en succes met je paardje

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:55

Mijn pony raakt echt in paniek als ze merkt dat ze vaststaat.
Het is echt angst, daar ga ik niet met een bezem op inhakken.
Ze heeft zelfs 1x een spierscheuring opgelopen door het hangen, terwijl ik aan het vlechten was voor een wedstrijd.
Ik heb haar geleerd stil te blijven staan als ze losstaat en dat gaat al jaren goed. Poetsen ed in de stal, maar ook in andere situaties is HALT genoeg om te blijven staan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:41

Kijk heel goed uit met alle "hulpmiddeltjes" tegen het hangen!
Ik heb zelf ook een hanger, bij hem is het ook iets uit het verleden, ik dacht het ook op te kunnen lossen met bezem, zweepje, rubber enz. maar ik ben nu 9 jaar verder en nog kan hij niet vaststaan.
Bij kevin is het zelfs zo erg dat hij een zenuwbaan in de nek heeft doorgescheurd waardoor hij nu erg stijf is en op bepaalde plekken in de rug geen gevoel meer heeft, rubberrope was geen enkel probleem voor hem, knapte als een elastiekje (nu is dit wel een heel fors zwaar paard van 1.75m, misschien dat een pony het niet doorkrijgt)
Maar het hangen kan zo ontzettend veel kapot maken.

Ik heb Kevin ook geleerd gewoon los stil te staan, gaat perfect en het hele gestress met vastzetten is voorbij, af en toe is hij wel eigenwijs en wil niet blijven staan maar dan is een tik op zijn borst genoeg, plukje hooi doet idd. ook wonderen Haha!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:45

Piaffe schreef:
Een paar keer met de bezem erachter. Als ze gaat hangen, even een rpik tegen dr kont aangeven.

Anders zijn er geen oplossingen. Ik heb 2 hangers, door de ene een enorm blauw oog opgelopen en een scheurtje in oogkas (en tig halsters en touwen stuk). Hierna was voor mij de lol eraf en staan ze nu helemaal stil, zonder vast te staan. Ik heb van alles geprobeerd, niets helpt. Dus dan maar zo Knipoog

Piaffe... dit hebben wij ook geprobeerd met de pony van mijn zusje..
en dit is heus niet de enigte oplossing..

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:47

Ik heb halstertouwen met een paniekhaak dus als er eentje aan het hangen is is het halstertou ook meteen los van het halster..

Als ik die touwen niet zou hebben zou ik een bezem pakken. . .

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:12

met hangers ga ik altijd gewoon terug naar de basis, zoals we een jong paard leren vaststaan. Paard parkeren in de box met halster en halstertouw, touw door spijlen, handschoenen aan en zelf vasthouden (of laten vasthouden) aan de buitenzijde van de stal. We gooien er altijd extra hoog stro in om het risico op blessures zo ver mogelijk te verminderen. Alsie gaat hangen heb je zelf altijd de controle(je hebt immers het touw vast, en de rand van de stal/spijlen vormen een soort hefboomeffect, je kunt een paard makkelijk houden dan), rustig op hem inpraten en wachten tot de paniek over is, neusje aaien, eventueel iemand in de box erbij als hij echt in paniek raakt (er zijn verschillende gradaties in hangen) die hem geruststeld. Zodra het touw doorhangt belonen en klaar, dus het moment dat hij rustig staat. Herhalen tot het kwartje valt. Heb al heel wat hangers op stal gehad en heeft altijd gewerkt. Gewoon rustig blijven en er de tijd voor nemen.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:16

gabyfedde schreef:
Ik heb haar geleerd stil te blijven staan als ze losstaat en dat gaat al jaren goed. Poetsen ed in de stal, maar ook in andere situaties is HALT genoeg om te blijven staan.

dit is ook een oplossing als het écht angst is!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:21

ik ben geen fan van paniekhaken bij hangers. Het leert ze namelijk dat hangen betekent: druk weg. Dat kan levensgevaarlijke proporties aannemen. Een paard moet gewoon leren dat hangen geen zin heeft. Door zelf het touw in handen te houden voorkom je echte drama's (in het uiterste geval laat je gewoon het touw los, bovendien controleer je zelf de ruimte die hij heeft... door bijvoorbeeld een klein stukje mee te geven of in te nemen kan je hem uit zijn balans halen omdat de druk op het touw niet constant is) en leer je hem dat in paniek raken of trekken gewoon geen zin heeft. Als je er zelf rustig onder blijft hebben de meeste paarden, zelfs verstokte hangers het binnen een korte tijd door. Het moet gewoon een gewoonte worden. Wel natuurlijk altijd extra alert blijven en hem niet alleen vast laten staan als je bv je zadel haalt ofzo (ik poets en zadel de meeste hangers in de box, vaststaand als ik er bij ben maar even losgeklikt als ik weg moet, maar dat kun je zelf per paard het beste inschatten) Als hij uiteindelijk zonder problemen vaststaat is een paniekhaak natuurlijk prima. IS het echte angst als gevolg van een trauma dan is het goed om het paard er proberen overheen te helpen, maar als HALT gewoon prima werkt, zou ik mezelf ook de stress besparen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:48

ik zet ze gewoon echt vast, en vast is bij mij ook echt vast.

men neemt een touwhalster (niet te dun touw) van goede kwaliteit touw dat ze bijv. gebruiken in de zijlsport of bij bergbeklimmen.

neem als halstertouw een goed dik touw dat het gewicht van je paard kan houden, de maximale belastbaarheid is meestal wel bekend bij die touwen.

neem verder een haak die niet zo snel stuk gaat. ook te verkrijgen in de zijl en bergsport zaken.

zorg er verder voor dat je paard lekker kort staat zodat hij niet het touw over zijn hals kan doen oid.

als hij nu gaat hangen kan hij lekker hangen totdat hij een ons weegt maar los komt hij niet. dan kun je het nog combineren met de bezem/zweep techniek, hangen is een klap voor je kont, en dan bedoel ik ook een flinke klap.

er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hiertegen zijn en aahh zielig roepen maar als ze gaan hangen hebben ze aan mij een verkeerde.

groete

oja en vergeet niet een mesje bij de hand te houden voor als het ECHT mis gaat

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:16

Maaikelove schreef:
gabyfedde schreef:

dit is ook een oplossing als het écht angst is!!

idd

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:47

gabyfedde schreef:
Mijn pony raakt echt in paniek als ze merkt dat ze vaststaat.
Het is echt angst, daar ga ik niet met een bezem op inhakken.
Ze heeft zelfs 1x een spierscheuring opgelopen door het hangen, terwijl ik aan het vlechten was voor een wedstrijd.

Rolleyes Er is ook nog een verschil tussen er met de bezem op in hakken en hem een keer aanduwen van achteren met de bezem.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:53

de tips die ik hier hoor vind ik allemaal wel erg eng!
ik heb zelf een paard wat niet vast kon staan omdat hij aners het comlpete hek de grond uit trok.
maar ik heb het zo opgelost.
eerst vast gezet en er bij gaan staan , MET PANIEKHAAK! zo 5 minuten laten staan en weer terug naar stal en wat lekkers
keer daarop 10 minuten staan
keer daar op weer 10 minuten laten staan en dan beetje borstelen
15 minuten laten staan en heel het lichaam poetsen.
10 minuten laten staan en poetsen + 5 minuten weggaan
10 minuten laten staan en poetsen + 7 minuten weg gaan
zo ging ik steeds een stapje verder telkens wat elkkers gegeven
en nu heb ik een geweldig dier wat gewoon blijft staan! hij is niet vervelend hij gata niet hangen of wat dan ook!
soms als hij ergens van schrikt (meiden die rondrennen met een deken bijv.) dan gaat hij gangen , voelt hij de druk en spring hij meteen weer naar voren!

geloof me het gaat je een aantal halsters en touwen kosten , mara ga nou niet met spullen aan de gang die niet stuk kunnen , want als het halster niet stuk kan dan betekend het bij een paard wat echt bang is dat hij door trekt en dat hij zich dan pijn gaat doen!

win je paard zijn vetrouwen en laat zien dat je steeds weer terug komt!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:56

[quote="kjoetie"] IS het echte angst als gevolg van een trauma dan is het goed om het paard er proberen overheen te helpen.quote]

dit was bij mijn paard ook het geval! ik heb hem met veel vertrouwen over de streep geholpen, hij hangt niet meer hij blijft geduldig wachten tot ik er aan kom