Moet je rijk zijn om een paard te kunnen hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:40

Dan heb ik helemaal een eitje wat onderhoud betreft Haha! Ik betaal grofweg $160,- dollar per jaar voor 2 paarden... De huur van het land heb ik al niet voor ze en alleen in de hele koude wintermaanden hoef ik ze maar bij te voeren. Stalgeld heb ik ook niet en de hoefsmid ben ik zelf of mijn man. Alleen wil ik over 2 maanden mijn merrie laten dekken en dan zal het wel extra gaan kosten. Maar dat heb ik er natuurlijk voor over Knipoog

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 02:36

Mmm... rijk misschien niet, ik heb een goedkope stal (waar ik wel alles zelf moet doen, alleen box, hoi/stro en zaagsel is erbij) waar ik €100,- per maand/per paard voor betaal. Als ik er dan nog voer, smid, dierenarts, verzekeringen en wormkuren bij reken, komen er nog zo´n €75,- per maand/per paard bij. Dan heb ik niets extra´s en is m´n paard ook niet ziek geweest. Het is dus wel lekker als er wat "extra" geld ter beschikking is, voor noodgevallen enzo. De prijs van het paard zelf is meestal niet het probleem, daar kan je net zoveel voor uitgeven als je wilt (naar boven geen grenzen Lachen !)

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 11:28

Ik betaal ong 771,- euro (350,- gulden) per maand (mijn ouders dan Knipoog)
Daarbij staat hij dagelijks op de wei, zit het voer in begrepen en hooi en stro + de stalling die echt super nieuw is.
Ook zit er een rijbak bij.
'k Moet zelf wel wat dingetjes doen zoals vegen (er word gevoerd) enz. En zelf uitmesten.
(daarbij komen nog de dierenarts, hoefsmid en verzekerings kosten enz)

Het kan allemaal heel luxe, maar je kan idd ook met minder toe.
Je hebt dure paarden, en meer "goedkopere" paarden/ponies.
Je kan kijken naar de producten die je aanschaft voor het onderhoud (de prijs van zadel+hoofdstel en andere benodigdheden, en hooi+stro+voer)
Heb je een wat sobere pony, dan kan hij al toe met een weitje bij een boer en een schuilstal.
Maarja, ik denk dat je er even veel plezier mee kan beleven.


Wie een paard heeft, is gewoon rijk------> (en niet altijd in geld uitgedrukt)

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 12:47

Je hooeft niet rijk te zijn, maar je moet wel een goed salaris hebben. Hier in de randstad is het ontzettend duur om een paard te onderhouden... ik blijf hier ook niet wonen... ik ga verhuizen naar de veluwe/ede of misschien wel friesland oid. Zodat ik mn paard beter kan onderhouden! Je betaalt hier zo'n 500/600 in de maand en daar maar iets van 250/300 volgens mij! Het kost wel en hoop geld, maar je moet het er wel voorover hebben!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 12:55

Het is heel erg afhankelijk van de regio waar je woont. Hier in de buurt (Utrecht) is het echt superduur! De goedkoopste stalling die ik tot nu toe heb gezien was F 575,- per maand. En dan heb je nog niet de veearts, hoefsmid e.d erbij. Mijn paardje staat nu nog in de opfok, en die is hier in de buurt ook superduur (F250 in de zomer, F400 in de winter) Dus je moet hier toch wel wat geld hebben wil je een paard kunnen houden.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

NEE!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 14:41

Het ligt eraan wat voor soort paard je wilt kopen. Is die duur dan moet je even sparen. En met stalling en voer moet je geluk hebben.
Ik betaal voor stalling 150 gulden per maand, en 5 balen hooi is 25 gld., en zak voer is de helf van de prijs voor mij. Je moet gewoon geluk hebben, en een goedkoop stalletje hebben, en een goede baan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 14:57

Mijn vader werkt 40 uur per week, en mijn ma 20 uur per week ('s nachts). We verdienen niet erg veel geld, maar toch genoeg. We zijn nu aan het sparen voor de aanschaf van een paardje, we leggen tot nu toe elke maand meer dan 1000 gulden weg voor de aanschaf. Als je dat opzij kunt leggen, heb je genoeg voor een paardje. Ik rijd nu op een manege waar ik op mijn paard ga stallen, volpensionstal. Dat kost ons 600 gulden per maand. Daarbij is stalbedekking, stalling, voer enzovoorts bij inbegrepen. Het enige (naja...enige haha) wat daar bij komt zijn hoefsmid en veeartskosten. En natuurlijk af en toe een wormenkuur, inenten enz. De spullen voor mijn paard betaal ik. Ik leg elke maand 100 euro (220 gulden ongeveer) weg, zodat ik wanneer we mijn paard ga kopen, genoeg geld heb voor de spullen en dan heb ik en redelijk bedrag over voor incidentele kosten zoals veearts enzo. Ik werk zelf ook zodat ik de hoefsmid kan betalen. Een wormenkuurtje is niet zo duur, dus daar maak ik me geen zorgen over. Inentingen zijn ook niet zo heel erg duur.

Dus ik denk dat ik ongeveer 800 per maand kwijt zal zijn aan mijn paard (dat is zeker, dus zonder eventuele veeartskosten).

Maargoed, imho, hoef je dus niet erg rijk te zijn om een paard te kunnen onderhouden. Wij wonen in Rotterdam, dus midden in de randstad, waar het dus allemaal erg duur is. Je moet gewoon, zoals veel mensen zeggen, veel laten. Dus niet elke keer uit eten, niet elke week gaan shoppen of nieuwe kleding kopen oid. Al het plezier wat ik daardoor zou kunnen missen, vind je terug bij je paardje Haha! Lovers

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:20

met alles erbij gerekend Huilen

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:39

sl0wm0ti0n schreef:
Ik betaal ong 771,- euro (350,- gulden) per maand (mijn ouders dan Knipoog)


Ehm 350,- gulden is 158,82 euro Knipoog
771,- euro is wel erg duur hoor hihi Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:57

Tuurlijk is het een kwestie van prioriteiten, maar dan moet wel het hele gezin er achter staan, je moet een gezond paard hebben en een goedkope stalling! Een paard dat geen ijzers nodig heeft en jij geen lessen...

Ik kon het eerst (goedkope stal, geen ijzers, 4 keer bekappen per jaar, geen les) vor f300,- per maand doen. Nu ben ik al snel f500,- en met les en andere spullen (rijkleding, dekens, tuig) waarschijnlijk meer kwijt.

En dat is geen bedrag wat iedereen makkelijk kan missen.
Zeker niet als je studeerd en niet (veel) bijwerkt, je 1 inkomen hebt en/of kinderen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 11:22

Als je in de randstad woont moet je wel meer pingels hebben om een paard te houden dan in de rest van het land. En als je een paard hebt, kun je een hoop andere dingen niet meer. Maar dat is een keuze. MAar rijk zijn, nee gelukkig niet. Het is wel zo, als je op heel hoog niveau wilt komen, moet je rijk zijn, of een geldschieter hebben.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:08

Ik dacht altijd: Je moet echt heel rijk zijn om een paard te kunnen heben.
Mijn hele leven verlangde ik naar een eigen pony, het werd zelfs een obsessie voor me. Maar op een gegeven moment had ik door dat het best wel mee valt.
Ik ben scholier en op mn 17e heb ik toch een pony gekocht. Het is dan wel geen sportpaard of zo, maar ik ben hier tevreden mee, met mn haflinger. Hij staat altijd buiten, dus dat scheelt een hoop geld. Ik betaal alles zelf, met mn krantenwijk.

Ik moet er wel veel voor laten. Nieuwe kleren of uitgaan zit er voor mij niet in.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:58

Hoe duur je het wilt ligt maar net aan je eisen. Mijn paard was niet eens zo gek duur, maar vooral de kosten die er nog bij komen. Maandelijks ben ik ongeveer 800 gulden kwijt. Ik betaal dan niet alles zelf, ik ben blij dat mijn vader mij financieel behoorlijk ondersteund, anders had ik het nooit kunnen opbrengen. In mijn geval moet je dus wel 'rijk' zijn (als je het zo wilt omschrijven), ook omdat mijn andere gezinsleden ook allemaal hobby's hebben die maandelijks een klein fortuin kosten. Ik ben niet de enige waar het om draait, ben dus blij dat ik de kans heb om een paard te houden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Rijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 14:18

Ik betaal alle kosten voor mijn paard zelf. Ik heb een fulltime baan als adm. medewerker en dat is niet echt een topsalaris. Maar ik kan het er goed van doen, hoor. Naar mijn mening hoef je dus niet rijk te zijn om een paard te houden. Als je maar bereid bent om keuzes te maken.
Ik betaal aan stalling 100 euro per maand, dan moet ik wel zelf het voer betalen. Dat komt voor mij neer op zo'n 45 euro per maand (incl. hooi en stro). Dan komt daarbij nog eens per 8 weken de hoefsmid, 4kant beslag a 66 euro. Totaal ben ik dus zo'n 178 euro per maand kwijt.
Plus de jaarlijkse enting a +- 35 euro en de wormkuren.
Ik woon op mezelf, dus moet er wel het een en ander voor laten, maar dat heb ik er graag voor over. Ik leg elke maand een bedrag opzij voor onverwachte kosten: dierenarts, vervangen van dekens, zadel, etc. Ik heb nu inmiddels alles wat ik voor Yorghos nodig heb in de loop der jaren bij elkaar verzameld. Zolang mijn spullen nog heel zijn gebruik ik ze. Ik koop pas iets nieuws als mijn oude spullen versleten of kapot zijn.
In dat opzicht ken ik ook mensen die elk seizoen nieuwe dekens kopen, ieder nieuw model zadel en hoofdstel moeten hebben. Als je zo wilt leven moet je inderdaad veel geld hebben, maar dit is naar mijn mening niet nodig.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ik geef liever een keer een flink bedrag uit aan degelijke spullen, dan elk jaar weer opnieuw met uitgaven te zitten.

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 14:47

nee, je hoeft er zeker niet rijk voor te zijn. Het valt mij echter wel op dat veel van jullie vinden een goedkope stal te hebben (bijv. 100 Euro), maar als ik het vergelijk met de stallingskosten waar mijn VZ paardje staat vind ik dat nog duur.

Hier kost het namelijke maar 71 Euro, dat ik 157 Gulden (rare bedragen ik weet het!!!) dat ik inclusief hooi stro en biks.

Als je wil laten voeren kost je dat 15 gulden in de maand en laten uitmesten nog eens 15 gulden per week.

Kijk met zulke prijzen is het voor bijna iedereen wel te doen!!