Wanneer rijden als je nieuw paard hebt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferJane

Wanneer rijden als je nieuw paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:25

Hallo,

Mijn paard komt in april. Hoe lang moet ik wachten voordat ik op hem kan gaan rijden. Als ik ga rijden moet ik gelijk naar buiten heb namelijk geen bak. Alle tips zijn welkom....

Chrissetje

Re: Wanneer rijden als je nieuw paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:36

er zijn geen tijden voor Clown

als jij denkt dat je paard er klaar voor is en jij ook,nou dan ga je lekker rijden...

ik zat na 2 dagen al op mijn paard(zoals de meestte denk ik) Haha!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:45

De eerste dag heb ik met haar over het erf en door de manege gelopen zodat ze alles een beetje leerde kennen...de tweede dag ben ik er meteen al opgestapt hoor Lachen Zo'n paard wordt normaal ook gewoon gereden, het is beter om dat patroon niet te doorbreken.

JenniferJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:57

hij staat al een tijdje stil vandaar

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:58

ligt er aan hoe oud ie is Tong uitsteken

maar misschien kan je eerst om zn conditie op te bouwen, longeren.
afen toe met uit stappen er op kruipen!

suc6!
xxiezz

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:13

Is het een jong paard, is het een ervaren paard, moet het paard beleerd worden, is het paard verkeersmak, wat is het temperament, wat is de voedingstoestand, heeft het paard steeds beweging gehad of heeft het paard lang stilgestaan, wat is de ervaring van de ruiter, ...... ?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:20

Gewoon rustig rondhobbelen kan geen kwaad als ie een tijdje heeft sitgestaan hoor Lachen Om alvast de spieren weer los te krijgen en een beetje op te bouwen kan je de eerste dagen gaan longeren en losgooien. Daarna gewoon lekker rondrijden, niks bijzonders. Het echte werk komt later wel.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:37

ik zou zelf mijn paard de eerste dag even lekker tot rust laten komen om alle nieuwe dingen te verwerken.
de tweede dag zou ik lekker even een rondje met hem wandelen om te kijken hoe hij op zijn omgeving reageerd
en dan de dag erna lekker een rustig stap ritje maken en dat lekker rustig opbouwen..

succes ermee, en doe het zoals jij denkt dat het goed is.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:14

Sluit me helemaal bij Tact aan leer je paard eerst goed kennen en als je zelf denk dat je het aankan ga met iemand anders mee .

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:11

De eerste dag inderdaad lekker wat wandelen en dingen laten zien. De 2e dag zou ik er gewoon opkruipen, waarom zou je langer wachten?
Als zijn conditie slecht is gewoon lekker onder het zadel opbouwen. Misschien 1 keer in de week longeren ofzo.
Is het een doorgereden paard, dan is het ook niet goed om hem maar een week stil te laten staan. Dan kun je maar beter doorrijden.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:16

Hay

omdat je zegt dat hij al een tijdje stilstaat, kan je als hij aankomt alles even laten zien, en longeer hem ff zodat ie weet dat ie bij jouw wel terug moet gaan werken, kruip er dan even op, doe een rustig drafje en mss een galopje... maar vraag niet te veel van hem want dat kan je niet van hem verwachte! Ik rijd nieuwe paarden de eerste dag dat ze aankomen, weet je gelijk ff wat ze doen bij een nieuwe omgeving. Ik vraag er niet teveel van...maar idd zoals hierboven vermeld moet dat dagelijkse patroon niet verbroken worden.

xxx

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:50

Die van mij is zondagavond gekomen en maandag los in de bak enzo gedaan. Maandag aan het eind van de middag gaan rijden..gewoon ff rustig wennen. Kende het paardje al redelijk hoor, maar waar ze eerst stond was ze toch best anders als thuis.

moentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:54

Pling vraag aan je instructrise of je in de bak mag rijden na een week.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:55

RT -> VMR

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:53

Ik zou zo snel mogelijk er even op gaan. Toen Prisca gebracht werd hebben we haar meteen opgezadeld en ben ik gaan rijden... Ik zou wel proberen een rijbak te "lenen" van iemand. Lijkt me prettiger dan meteen naar buiten.

Heb je het paard wel al proefgereden bij het kopen?

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:12

rustig aan doen je hebt toch alle tijd.
probeer je paardje eerst een beetje uit door te gaan wandelen, win zijn vertrouwen en jij ziet vanzelf wat kan en wat niet kan.
veel sucses Pling

JenniferJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:57

Is het een jong paard, is het een ervaren paard, moet het paard beleerd worden, is het paard verkeersmak, wat is het temperament, wat is de voedingstoestand, heeft het paard steeds beweging gehad of heeft het paard lang stilgestaan, wat is de ervaring van de ruiter, ...... ?

Mijn reactie,

Het is een arabiertje van 8jr oud. Heb proef op hem gereden en dat is ook buiten gebeurd i.v.m dat de ( buiten)bak te nat was Knipoog . Ik heb op paarden gereden die meer temprament hadden. Cool Hij had van mij zelf een tikkeltje meer temprament mogen hebben. Hij staat op een haver/granenmix. Het paard is niet bereden maar heeft wel uitloop gehad in de wei. Mijn ervaring.. Laat het zo zeggen, ik ben geen wedstrijdruiter maar schrik er niet van om op een moeilijk paard te gaan zitten. Bloos Rij momenteel op een paard ( van een kennis) van 3 1/2 . En rijd altijd buiten. Ook als ik op een paard stap wat ik niet ken. Zit ong 7 jr in het zadel. Misschien nog wel langer als ik niet gestopt was;) Ik heb geen instructrice. Maar wel iemand die me kan begeleiden.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:30

Ik zelf zou wel eerst eens een rondje wandelen (maar ik hou nou enmaal van wandelen met je paard), maar als ik jou ervaring zo hoor, denk ik dat je er best zo op kan. Alleen zou ik wel rustig doen, niet zo'n pittige paarden kunnen ook een onverwachtse beweging maken! En vooral als ze in een totaal nieuwe omgeving (zoals van bos naar strand) dan zou ik ze rustig laten wennen. misschien heb jij niet veel tijd nodig om het te verwerken, maar je paardje misschien wel.

succes met je nieuwe paardje!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:56

Ligt tog wel aan het paard doe gewoon de eerste dag kijken hoe die in de omgang is gewoon stukje ernaast lopen is die braav en vertrouw je hem een beetje probeer het dan

Mijn paard kwam savonds op stal en de volgende dag zat ik er al op ( wel in een binnenbak en meteen priveles)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:19

Toen ik een heel rustig paardje kreeg ben ik er diezelfde dag nog opgestapt een uurtje er na ofzo... beetje overdonderen heb ik dat gedaan zodat ze meteen haar plek weet werkte goed Lachen

Maar als die al een tijdje stil staat en alleen buiten kan.... tjah dan weet ik het niet... en is hij jong?