Mijn hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirenjo

Mijn hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:48

hoi ik heb een new forest dartmoor hengsten veulen van 10 maanden en het is dus echt een letterlijke en figuurlijke hengst....
Hij sprong zelfs al meteen op een jaarling HENGST bij mij op stal.. Haha!
Nou ja niet echt om te lachen eigenlijk hij doet mega druk zodra hij uit zijn stal is, dan bedoel ik dus stijgeren, het liefst tegen me aan en zo hoog mogelijk en zo hard mogelijk gaan stappen/draven.

Pfff ik ben dit dus helemaal niet gewend he.. zo'n kleine uk en dan ook nog eens een hengst !!!!!!

De vraag is dus hoe ik daarop moet reageren... Vork

Authentic

Re: Mijn hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:50

Vraag alsjeblieft iemand uit de buurt met verstand of diegene je wilt helpen, een hengst opvoeden moet je niet zomaar doen, vooral als je er niks vanaf weet.

Je kan hem beter zoveel mogelijk buiten laten, snap dat het een jong speels beessie is, als je hem op stal zet krijg je alleen maar valse beesten en dan is het altijd het paard zijn schuld Rolleyes .

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:53

Consequent... Nee is nee.. en stijgeren, dat is een grote nee.
Probeer zelf ook rustig te blijven, dus niet hem zo snel mogelijk uit de stal halen omdat ie altijd zo raar doet ofzo. Gewoon rustig houden..

Zodra hij dan iets doet wat je graag wilt, netjes meelopen of stilstaan. Moet je hem helemaal de hemel inprijzen, want hij is zo geweldig.

Maar zou je hem niet liever in de opfok hebben ofzo? De stal is eigenlijk geen plaats voor een veulentje..

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:57

duidelijk zijn! zo'n jong beest snapt er nix van als je begint te schreeuwen (ik snap 't ook wel dat als hij stijgert je gaat schreeuwen oid), daar word hij bang of paniekerig van, waardoor hij nog sneller weg wil=nog meer verzet...
dus rust en consequentie, beter een stevige nee! dan hem helemaal uitschelden en het uitroepen.

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 16:36

Ik heb m samen met een vriendin die al veel jonge paardjs hebben gehad, maar was benieuwd naar jullie mening...
Ik raak best in de stress als hij zo maf doet en als hij stijgert of zoiets zeg ik keihard nee Clown en geef ik hem een dreun Vork

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 16:38

Een veulen in de opfok kost ook een hoop centen en hij is genoeg buiten Haha!
Er staat nog een jaarling ( _moreno_ ) en daar kan ie t wel mee vinden gloof ik (hij staat dr net)
Mja, ik heb hem liever lekker buiten in een uitloopstal mja je kan niet alles hebben en we hebben het hier lekker luxe Cool

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:03

Mirenjo schreef:
Een veulen in de opfok kost ook een hoop centen en hij is genoeg buiten Haha!
Er staat nog een jaarling ( _moreno_ ) en daar kan ie t wel mee vinden gloof ik (hij staat dr net)
Mja, ik heb hem liever lekker buiten in een uitloopstal mja je kan niet alles hebben en we hebben het hier lekker luxe Cool

luxe zegt niets voor een veulen hoor, die loopt veel en veel liever met leeftijdsgenootjes lekker in de wei!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:08

Mirenjo schreef:
Ik heb m samen met een vriendin die al veel jonge paardjs hebben gehad, maar was benieuwd naar jullie mening...
Ik raak best in de stress als hij zo maf doet en als hij stijgert of zoiets zeg ik keihard nee Clown en geef ik hem een dreun Vork

hmm je geeft hem dus een dreun als jij stijgert?
dan vind ik het niet raar dat hij door blijft gaan eigenlijk,
zo te horen ben jij nog heel jong en weet je niet precies wat het opvoeden van een veulen inhoud(laat staan een hengst notabene).

als ik jou was zou ik hem echt naar de opfok brengen meid en laat hem castreren, als je hem nu al een optetter geeft word het straks helemaal wat!!!

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 17:23

Oops, ik was vergeten wat bokt was Clown

Nou ik ben 19 Haha! jong dus Haha!
Op een wei?
Vind maar een boer die in de winter zijn wei vrijgeeft aan rondvliegende paardjes (goed voor het land)
En castreren? Moeten ze balle dr eerst zijn Tong uitsteken

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:29

nou als ze er zijn dus,
maar goed als de boer het niet wil bestaat er alsnog een opfok Knipoog
het was absoluut niet verkeerd bedoelt hoor en ik wou je niet aanvallen maar je hoort zo vaak dat het op een gegeven moment helemaal mis gaat.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:54

ik hbe ook een hengst op stal staan van 2 jaar
heb heb nu een half jaar en heeft altijd op stal gestaan
bij ons in de buurt en omgeving kunnenwe ze niet op de wei zetten ondat het land daar heel slecht is en trappen het zo kapot
hij staat redelijk veel buiten met een belg en soms mijn andere haflinger
mijn hengst valt opzich nog wel mee met druk hij leeft zig echt in de bak uit en komt dood me de box weer in Lachen
hij is verder heel braaf maar wil wel een bijten of met zijn voorpoot harken Haha!echt een hengst dus
zodra hij dat doet krijgt hij gewoon een knal op zijn bort
en als hij aan de paal stond doet hij heel vaak om aandacht vragen met zijn voorvoeten
en dan doe ik iets naar hem toe gooien (zand ofzo)en roep ik zijn naam
ik hoef nu alleen zijn naam te roepen en hij stop voor een langere tijd
je meot goed bij jonge hengst op letten want dei van jou is nog veel jongen en ik denk dat hij dan gewoon te lang binne staat als hij uit zijn stal komt en op zijn achter benen gaat staan
je moet streng zijn als hij iets verkeert doet en idd als hij wat goeds doet heel goed belonen

groetjes liza

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:00

Oke bedankt liesje Haha!

Niet voor iedereen is er de mogelijkheid om een veulen naar de opfok te doen, of je veulen op een land te laten opgroeien met andere paarden (wat ik écht het liefste wil hoor Tong uitsteken )
Eerst had k hem in een uitloopstal, maar het land daar was meer een rivier dus dat kón gewoon écht niet meer.
En k heb t voordeel dat er bij ons op stal nog een jaarling staat en hij kan met mn merrie buiten want hij is nog niet vruchtbaar.
Zodra zn ballen dr zijn laat ik hem natuurlijk castreren. Vork
Als dekhengst heb ik er toch niet zoveel aan.. Cool

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:01

Oke bedankt liesje Haha!

Niet voor iedereen is er de mogelijkheid om een veulen naar de opfok te doen, of je veulen op een land te laten opgroeien met andere paarden (wat ik écht het liefste wil hoor Tong uitsteken )
Eerst had k hem in een uitloopstal, maar het land daar was meer een rivier dus dat kón gewoon écht niet meer.
En k heb t voordeel dat er bij ons op stal nog een jaarling staat en hij kan met mn merrie buiten want hij is nog niet vruchtbaar.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:07

Mirenjo schreef:

No-offence hoor, maar ik vind dat als je een veulen neemt dat je er toch zeker voor moet zorgen dat hij buiten met soortgenootjes op kan groeien.

Als ze op stal staan kunnen ze hun energie moeilijk kwijt, een jonge hengst met opgekropte energie kan niet altijd even fijn zijn...

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:10

Nee maar we willen ook allemaal het beste voor de paarden en soms is dat onmogelijk net zoals bij mensen.
Ik ken genoeg mensen die hun veulens zo houden, in een stal..

Natuurlijk is het beter als....

Maar ik denk dat dit veulen veeeel beter af is bij mij dan waar hij anders heen zou moeten Vork

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:12

Jus_dOrange schreef:
Mirenjo schreef:

No-offence hoor, maar ik vind dat als je een veulen neemt dat je er toch zeker voor moet zorgen dat hij buiten met soortgenootjes op kan groeien.

Als ze op stal staan kunnen ze hun energie moeilijk kwijt, een jonge hengst met opgekropte energie kan niet altijd even fijn zijn...

Bij soortgenootjes bedoel je leeftijdsgenoten?
Want hij gaat naar buiten met andere paarden....

Maar echt dat kan niet iedereen... ik ben niet zo'n super voorstander van de opfok. Maar zou best willen dat mijn 2 jarige (die al 2 jaar bij moeder en andere haf staat) bij leeftijdsgenootjes staat... maar dan kan simpelweg niet. Ik heb nog ouders die dat er dus echt niet voor over hebben om ook nog eens dat beestje naar de opfok te doen als we thuis land hebben. Ze staat 's winters 's nachts op stal.
Het is dan geen hengst...

No offence maar gewoon dat het soms echt niet mogelijk is...maar het zo goed mogelijk maak...

Weer ontopic:
Misschien kun je dat hengstje dag en nacht buiten zetten als hij wel in de wei kan? Want die jonge dingen willen eigenlijk helemaal niet op stal die moeten zeker de eerste maanden rennen en lekker kunnen bewegen en spelen.
En verder zeer consequent zijn met je stem vooral. Niet schreeuwen, maar duidelijk je stem verharden.
Als hij gaat steigeren en je hebt het halster en halstertouw al om altijd netjes kort naast je houden zodat hij dat niet kan. Vooral met dingen duidelijk maken zonder meppen is beter.

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:19

nja meppen, een tikje Tong uitsteken Vork dat deed ik omdat hij snel omdraaide en op mij steigerde Verdrietig en toen werd ik woest! Bloos

voor de rest gebruik ik veel mijn stem maar ik zal eens proberen zn koppie laag te houden zodat hij niet in de hoogte kan Knipoog

mja, met die gladheid durf ik hem niet eens over het erf te laten lopen, want hij gleed mega snel uit Verdrietig en dan heb ik ook geen houvast...

maar hopen dat die *** sneeuw / ijs snel weg gaat Clown

Maar thnx voor de tips!

_Moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 02:18

je weet 't Renske, ik heb je al aangeboden om te helpen...
en we moeten die 2 kleine ventjes maar vaak lekker in de paddock gooien is voor Moreno ook goed...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:01

Mijn veulen is nou 9 maanden en keurig opgevoed hij had nog nooit gestijgerd of me uit geprobeerd en gisteren was de dag aangebroken dat hij me ging uitproberen. Ik voelde in een keer twee hoeven in mijn rug. Hij heeft gigantisch op zijn flikker gehad en stond de eerste vijf minuten doodstil en heel verbaasd zo van mag dat niet. Op andere paadjes springen is op zich normaal dominant gedrag dat doet mijn oudere hengst ook wel bij mijn veulen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:33

*Zodra die steigert maak hij zich nog groter tegen over jou doe dit het zelfde terug in je houding en geef hem een corigerende tik op zijn borst.
*Laat hem achetrwaarts gaan zo moet hij wijken voor jou op dat moment ben jij dominant.
*Zorg dat hij ten allertijde met zijn schouder naast jou schouder loop.Wil hij harder weer een tik op zijn borst en je stem erbij.
Zo krijg hij geen kans om voor jou te komen.
Als je ziet dat hij voor jou probeer te komen met draaien,draai dan mee en geef hem weer op zijn flikker.Laat hem desnoods weer achterwaarts gaan!

**De opfok is helemaal niet zo duur,het kan een hoop verschil uitmaken in opvoeding en hij leert daar rangorde**

Mijn paard heeft er ook ingestaan en dat heeft hem toch goed gedaan.
Heb nu een hele makkelijke dek-hengst Bloos

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:55

Oke thanks allemaal..

ik ben vandaag begonnen met de tips, en ik moet zeggen.. HET WERKTE!

Hij bleef superbraaf naast mn schouder lopen en hield zijn hoofd omlaag zodat hij niet omhoog (niet zo makkelijk) kon.

Toen heb ik hem een uurtje met mn merrie gezet, en dat ging echt heel goed Lachen

Op de terugweg deed ie wel gewoon druk maar niet meer zo springerig en gek en hij reageerde wel op me stem want dan keek ie echt meteen van 'oops ik moet uitkijken "

@ _moreno_ : Ja ik wil je hulp natuurlijk graag, maar ja het weer laat het nu even niet toe dus zodra het weer wat beter weer is moeten we maar wat gaan doen met de mannen!
Het enige wat nu kan is lekker buiten zetten en de hele stal opruimen! hahaha, en natuurlijk LOPEND naar stal, goed voor mn conditie Vork

_Moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:37

Als het weer beter is ga ik hardlopen met Moreno in de polder... Tong uitsteken
hond mee, des noods de honden van Fedor ook nog mee... Tong uitsteken
en je krijgt t nog druk als DIE Gino er ook is Knipoog

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 21:59

Offtopic @ _moreno_: Neee! want ik ga Gino niet doen! Ik zal af en toe wel wat met m gaan doen maar ik heb het al veel te druk nu Clown
Dus waarschijnlijk gaat of Eli of mn vriendin dan Gino doen Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:44

Mirenjo schreef:
Oke bedankt liesje Haha!

Hij is vanaf 9 maanden al vruchtbaar, als hij nu op je merrie springt kan hij bevruchten..

Ik zou hem zo snel mogelijk laten casteren dus ook! Dit is levensgevaarlijk. Vind dat je er behoorlijk laconiek over doet..

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 22:48

Haha, volgens mij kan ie pas vruchtbaar zijn als hij ballen heeft he! Sorry hoor kan hier wel om lachen, ik weet zelf wel of hij dat wel of niet is Haha!