voer ik teveel eiwitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

voer ik teveel eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:12

ik vraag me af of ik mijn merrie teveel eiwitten voer.

dit krijgt ze op een dag.

2 kg basisbrok, 1x sochtends 1x savonds

1/2 voerbak mais smiddags, 1 schep.
paar plakken hooi. smiddags

750 gram ,REFORM-KRUIDEN-Muesli Natuurlijke kruidenmuesli met ontsloten granen, natuurkruiden en aetherische olien en een opmerkelijk láág eiwit-gehalte. deze gaat er binnenkort vanaf en dan ga ik alleen 5 granenmix bijvoeren.

750 gram 5 granenmix Bevat zwarte en blanke haver, gebroken mais, gerst en tarwe, zonder toevoegingen. Veel energie; weinig eiwit. Te voeren als bijvoer.

verder krijgt ze iedere dag een schep HYPOWER over haar voer.
Volledig voedingssupplement voor sportpaarden. Ondersteunt de stofwisseling en bevat naast alle noodzakelijke vitaminen, mineralen en sporenelementen tevens alle essentiële aminozuren

en een scheut lijnzaadolie

nu vraag ik me af, wat vinden jullie van dit voer, en zou ik haar met eiwitten overvoeren.

Chrissetje

Re: voer ik teveel eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:18

ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je werkt met het paard he... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:23

paard loopt zo'n 5 a 6 keer in de week, waarbij er een flinke inspanning van haar gevraagd word.

2x per week springen 2 maal per week dressuur, meestal nog eens longeren. en bijna ieder weekend concour, dressuur of springen.

staat nooit een dag op stal.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:28

volgens mij zit het eiwitgehalte dan wel goed hoor Ja

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:33

Heel veel mensen maken zich druk over die eiwitten, maar die worden door een gezond paard gewoon afgebroken en gaan er als stikstof in de urine weer uit. (werkelijk waar, wetenschappelijk bewezen)
Er stond in de P&S ook een stuk over voeding, waarin o.a. Martine van Tilvurg adviseert. Daar heb ik op het moment voedingsleer van (HBO) en die weet echt waar ze het over heeft.

Verder is je rantsoen lekker gevarieert, maar mueslie én granenmix, tsja, het is idd maar net wat je wil, maar echt heel veel zin hebben die dingen niet, met brok kan je het ook heel goed af én dan weet je dat je mineralenverhouding gewoon klopt. In granen zitten namelijk erg scheve gehaltes wat dat betreft, wat je dan idd door een poedertje weer recht moet gaan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:43

meusli ga ik eraf halen, deze zak ben ik nu aan het opvoeren, daarna blijf ik allen 5 granenmix voeren.

de reden dat ik dat bijvoer is omdat de brok die ze opstal hebben gewone basisbrok is en al schud je daarvan 6 kilo in der bak daar doet ze vrij weinig op.