Paard nu buiten of niet,ivm harde grond??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard nu buiten of niet,ivm harde grond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:03

Ik vroeg me af,of jullie je paard buiten hebben lopen met deze sneeuw...
Ik wil mijn paard buiten hebben,maar op mijn stalling staan de paarden binnen.
Dit omdat de goede weilanden in de winter sowieso niet gebruikt worden(zomerwei)en de bak en de modderweilanden keihard zijn.
Gevolg:eigenaar is voorzichtig omdat hij bang is dat de grond te hard is(de grond is ook wel erg hard)

Ik heb nu wat twijfels,of ik mijn paard dan toch zelf maar een uurtje buiten moet zetten(de hele dag vind ik te koud en overdag werk ik dus geen tijd om weer op stal te zetten)of dat ik hem moet laten staan..
rijden in die bak is geen optie,
ik kan wel in de binnenbak rijden maar die is 500 meter stappen over glibberweg...

Kortom:Hoe redden jullie je nu?

Kyona

Re: Paard nu buiten of niet,ivm harde grond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:06

Volgens mij waren hier van de week ook al veel topics over. Misschien even doorbladeren....
Als je paard het gewend is kan je hem wel een uurtje buitenzetten mits de bodem vrij egaal is. Met ijzers in de sneeuw moet je oppassen dat gaat klonten. Persoonlijk zou ik het dan niet doen. Zonder ijzers is geen probleem.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:18

Mijn paard heeft een in/uitloopstal en 's nachts gaat de deur daarvan dicht. Overdag kan ze buiten, 's ochtends gaat ze een uurtje naar buiten en tussen 11 en 1 staat ze binnen om vervolgens weer tot 4 uur naar buiten te gaan.
Die heeft zelf een heel buiten-staan-schema ontwikkeld Haha!.

Nu heeft ze geen ijzers meer, maar vorig jaar met ijzers deed ik het ook gewoon zo. Nooit problemen gehad Lachen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:24

onze paarden gaan altijd naar buiten,als het slecht weer is gaan ze wat eerder naar binnen,wij slepen de bak zodat de ondergrond gelijk is als ze naar buiten gaan.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:31

nee,beauty vind het niet echt bepaals leuk die ondergrond dus ze blijft binnen Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:56

Die van mij staan ookal even binnen, maar ik weet zeker dat er 1 van op z'n plaat gaat als ik ze in de bak zou laten. Frusty

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:06

Beau en Pjelk rij ik zoveel mogelijk door, de weg vanaf de wei is gestrooid en goed begaanbaar en ik ben in 20 minuten bij de binnenbak. De laatste twee dagen heb ik echter niet gereden omdat gisteren zelfs die wegen glad waren.
Vandaag mochten ze dus in de wei. De sneeuw is zo`n 20 cm diep hier en ze hebben beide ijzers maar het ging prima. Terug in de stal heb ik meteen de hoefjes gekrabt maar er zaten niet eens zulke heel dikke klompen onder.
Ik zou proberen of je paard, in overleg met de stalhouder, niet toch de wei in kan. Kan ie even zijn benen strekken en is ie niet zo druk als jij gaat rijden!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:11

Nou, mijn bikkeltjes staan gewoon lekker buiten hoor. Ze kunnen in de stal maar zolang ze onder de sneeuw nog gras vinden blijven ze lekker daar. Het lijkt heel koud zo op die kouwe grond met al die sneeuw, maar als ik mijn vingers onder de vacht stop is dat lekker warm en droog Lachen.

Ook vannacht blijven ze gewoon buiten. Ik doe mijn tinker júist nu naar buiten omdat hij mok krijgt als de grond niet bevroren is en hij vindt het toch wel gezellig tussen zijn vriendjes. Tong uitsteken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:17

die van mij gaan ook gewoon naar buiten, zelfs nu onze wei alles behalve egaal is. de paarden weten precies war ze moeten stoppen met rennen. erst volle spurt.. oh jee.. daar ergens onder de sneeuw is het niet helemaal recht.. en hop, ze zijn gelijk op die stukken voorzichtig. Mijn motto, beter buiten een been breken tijdens het spelen en lol maken in je leven, dan 20 jaar 6 maanden per jaar binnen rotten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:35

Mijn paarden gaan gewoon naar buiten... (overdag).
Natuurlijk houdt ik wel extra rekening met ze!

Zo heb ik er bijv. eentje die haat het als het gaat sneeuwen, dus die komt naar binnen, ze krijgen water (sneeuw) dichte dekens om en de paarden met hoefijzers smeer ik een dikke laag vet onder de hoeven, i.v.m het plakken van de sneeuw... en noem maar op!

En ze weten zelf wel wat ze doen hoor....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:40

In principe gaan ze bij mij ook gewoon naar buiten. Alleen nu veel korter dan normaal omdat ik weet dat mijn paard een bloedhekel heeft aan keiharde, ongelijke grond (wat hun loopstuk op het moment is). Dus in plaats van 's ochtends vroeg tot 's middags laat gooi ik ze nu om een uur half 6 naar buiten tot een uur of 8. Over het algemeen wil mijn paard na een uur alweer naar binnen en staat naar ons te hinniken zodra we buiten komen Haha! Watje Clown

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:05

Ik zou hem gewoon lekker buiten laten. Al is het maar voor een uurtje. Als de grond hard is passen ze zich daar zelf aan aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:42

Hier sneeuwt het elke winter en is het elke winter hardstikke koud. Alles gaat hier gewoon naar buiten hoor, sneeuw of geen sneeuw.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:49

Quintus heeft een inloop stal en kan dus z naar binnen of buiten wanneer hij zin heeft, hij loopt gewoon wat rustiger. Knipoog

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:51

Die van mij ging wel gewoon naar buiten in de bak stonden die, maar daardoor heeft ie nu dus een kneuzing aan zijn hoefzool Scheve mond