meer flessenpaarden op bokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

meer flessenpaarden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 15:45

Ik heb mijn paard als 3 jarige gekocht als een paard met een gebruiksaanwijzing. Het bleek een veulen te zijn dat vanaf moment 1 verstoten was door de moeder. Ze hebben nog geprobeert het veulen toch bij de merrie te krijgen wat resulteerde in levensgevaarlijke situaties. Uiteindelijk is besloten het veulen met de emmer melk te geven. het eerste jaar van zijn leven heeft hij dan ook voornamelijk alleen gestaan en het tweede levensjaar heeft hij doorgebracht met zijn eveneens verstoten, jaar jonger, broertje.
Het was op zijn zachtsgezegd een afschuwelijke draak. Liep over mensen heen, beet en was te lomp voor woorden. Het eerste halve jaar heb ik mezelf steeds moeten aanmoedigen om hem uit zijn stal te durven te halen. Vanaf een half jaar begon het opvoeden resultaat te behalen en nu is het een heerlijk paard. Als 3,5 jarige dachten mensen dat hij 2 was (hij was dus nogal achtergebleven in de onwikkeling) gelopperen was te zwaar en bokken was uitgesloten.

Nu heb ik alleen nog maar voordelen van mijn flessenveulen. Hij is inmidels (is nu 9) mooi 'bijgetrokken' en is heel erg op mensen gericht en vetrouwd ze dan ook voor de volle 100% wát je ook uithaald. Met andere paarden omgaan kan hij nog steeds niet want hij weet niet wat wel kan en wat niet en hoe lang hij door kan gaan. Pijn schijnt hij soms ook niet te voelen al is het nu niet meer van: een schop? ah lekker! nog één.

Met mijn verhaal wil ik graag mensen waarschuwen voor het zelf opvoeden van een veulen. ALs je niet heeeel goed weet waar je mee bezig bent creer je een levensgevaarlijk beest!
Ook zou ik graag willen weten of er hier meer mensen zijn met een flessenveulen. Hoe uit zich dit nog bij jullie paard of is jullie paard ooit helemaal 'normaal' geworden.

cobiie

Re: meer flessenpaarden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:54

Het zelf opvoeden van een veulen kan haast niemand goed doen.

Ik zou persoonlijk geen paard kopen die een flessenveulen is geweest, tenzij deze wel altijd tussen andere paarden heeft gestaan.

Een van mijn ponymerries heeft al tweemaal een pleegveulen aan haar zijde gekregen waarvan de moeders overleden waren. De eerste keer kreeg ze te vroeg haar veulen en deze was verdronken bij de geboorte.
De laatste keer had ze zelf een vroeg veulen en hebben we haar na een paar maanden van haar eigen veulen afgehaald en naar kennissen van ons gebracht waarvan de merrie was overleden bij de geboorte. Dit ging verbazingwekkend zonder enig probleem, bij het zien van het nieuwe veulen liet ze direct melk uit haar uiers lopen terwijl ze 3 uur daarvoor nog bij haar eigen veulen had gestaan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:24

Mijn nu 8 jarige ruin heeft deels bij zijn moeder en deels van mij/mn vader/mn moeder melk gehad. Hij bleef na een dag of 2 zo dun, wij dachten dat het kwam omdat het vorige veulen er te lang bij had gelopen en de merrie in de war was (bleek later te gaan om een rhesusveulen, maar in lichte mate, het veulen hierna is eraan overleden). We zijn hem toen meeredre keren per dag met kunstmelk bij gaan voeren. Eerst met fles, maar hij was binnen een dag al zo lui, dat hij zn hoofd wel scheef hield en zn mond open, zodat ik het erin kon spuiten *zucht* Hij heeft het toen in een klein emmertje gekregen. Hij wist precies wanneer ie drinken kreeg, en kwam er dan ook hinnikend aan rennen. Toen de emmer met melkpoeder bijna leeg was zijn we overgegaan om veulenbiks.
Hij is nu zo'n 1.63, en in mijn ogen giga Haha! (vooral omdat zijn 1 jaar oudere halfbroertje 1.50 was geworden). Het resultaat van het bijvoeren is wel te merken. Hij loopt me overal als een hondje achterna, en hij kan het niet hebben als ik met een ander paard bezig ben. Ik ben van hem, en van hem alleen Tong uitsteken Het scheelt dat hij de rest van de tijd gewoon bij de rest in het weiland heeft gestaan, anders was het heel anders uitgepakt denk ik. Hij is nogal gevoelig voor aandacht. Hij is ook al als jaarling gecastreerd omdat het gevaarlijk werd om door het land te lopen, hij kwam achter je aan rennen, steigeren en slaan met de voorbenen. Nu is het een watje en doet ie allen voor me. Als ie kleiner was, zou ie net een schoothondje zijn Tong uitsteken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:34

Bij ons op stal is 2 jaar geleden een Friesje geboren die meteen verstoten werd door de moeder. Ze moesten hem wel weghalen anders had ze hem letterlijk doodgeschopt.

Dus inderdaad bijgevoerd met de fles, een paar weken later ging hij op de wei met een 3 weken ouder veulen. De moeder van het andere veulen nam ook het Friesje onder haar hoede en heeft hem opgevoed.

Gelukkig is hij dus sociaal en echt een sulletje (voor een hengstje). Wel is hij voor nieuwe dingen schrikkerig en bang. Maar als hij eenmaal ervaren heeft dat iets niet eng is, is het goed Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:36

Mijn vorige paard(je, 1.54) is met de fles grootgebracht.
De dekking was eigenlijk al een foutje, en de moeder accepteerde het veulen ook niet.
Ze is goed opgegroeid maar is er zeker één met een wat apart karakter. Clown