hoe zet ik mijn pony rustig op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

hoe zet ik mijn pony rustig op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 12:00

ik heb nu al een tijdje een tegekke verzorgpony genaamd Falco. maar wat nou heel naar is dat hij altijd in de wei en alles moeilijk tepakken is en ook kan ik niet lekker rustig met hem buiten lopen.. dan wil hij altijd wegrennen. ik ga nu met hem op de ponyclub om te leren rijden met hem.. want heb zelf al wel 6 jaar rijervaring.. maar weet iemand iets hoe ik hem rustiger kan krijgen..? heb al best veel geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-03-05 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker

hrappur

Re: Probleempjesz..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:04

probeer in iedergeval zelf rustig te zijn .. en te blijven !
neem wat lekkers mee naar het land en wees heel blij als hij er is... (zo dat hij het leuk vind dat je komt en iest met hem gaat doen ! )

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 12:08

o0ke.. want nu als ik hem op wei zet.. dan op de kleine wei komt hij wel maar in de grote weide als ik hem er zelfs in wil zetten raced hij al weg voordat hij in de weide is en meestal hangt me touw er dan nog aan Bloos

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:09

Als je zelf gaat stressen omdat je pony dat ook doet, raakt je pony alleen nog maar meer gestresst. Probeer zo relaxt mogelijk te blijven. Zodra de pony iets doet wat ie niet mag, laat m dat dan ook gelijk duidelijk weten!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:16

als je 1 keer zorg.. dat als hij weg rent .. egt heel boos wort... (niet slaan )
maar egt met een hele zware stem : he ben jij mal roepen ... (najh niet sreeuwen maar dat hij wel snapt dat je het niet leuk vind)
en als je hem dan een ruk aan het halster touw geef(tegelijk dat je het zeg dat hij het niet mag ! )...
... en hij blijft staan .... beloon hem... wacht even en laat hem los ...
die van mij is jong en zoekt nieuwe manieren.. om in het kleine land te mogen eten als i hem kom halen.. zo als weg springen als ik hem vast heb..
en zaterdag wert ik zo boos... en toen had hij zo iest van oeps.. ze vind het niet zo goed denk ik Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:28

Doe een lang touw aan het halster, zo is hij niet meteen los als hij trekt en heb je net even wat meer tijd om in te grijpen. En verder wat hrappur al schrijft, straffen met een lage boze stem en 1 duidelijk woord (bijv. hee) en geen hele zinnen (bijv. ik wil niet dat je dit nog een keer doet) dat snapt hij toch niet. En als hij dan stil staat (ook als hij dat daarvoor niet deed en jij hem gestraft heb) moet je hem belonen met een woord op een zachte toon (bij. goedzo)
Als hij hard wegrend zodra je het halster af doet, kan je hem voor de gek houden door twee halsters om te doen, je doet het ene halster af, hij wil wegrennen, maar wat nu: hij heeft nog een halster om en je kan hem dus nog vasthouden.

Als je buiten methem loopt en hij schrikt kan het best zelf gewoon rustig door blijven lopen, laat hem maar springen naast je, maar hou wel druk op het touw (niet trekken, maar druk). Als hij ziet dat jij rustig blijft zou hij vanzelf ook rustig worden. Heeft bij mijn paard heel goed geholpen.

Succes ermee, en goed dat je les neemt OK dan!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:33

Anouar15 schreef:
Doe een lang touw aan het halster, zo is hij niet meteen los als hij trekt en heb je net even wat meer tijd om in te grijpen. En verder wat hrappur al schrijft, straffen met een lage boze stem en 1 duidelijk woord (bijv. hee) en geen hele zinnen (bijv. ik wil niet dat je dit nog een keer doet) dat snapt hij toch niet. En als hij dan stil staat (ook als hij dat daarvoor niet deed en jij hem gestraft heb) moet je hem belonen met een woord op een zachte toon (bij. goedzo)
Als hij hard wegrend zodra je het halster af doet, kan je hem voor de gek houden door twee halsters om te doen, je doet het ene halster af, hij wil wegrennen, maar wat nu: hij heeft nog een halster om en je kan hem dus nog vasthouden.

Als je buiten methem loopt en hij schrikt kan het best zelf gewoon rustig door blijven lopen, laat hem maar springen naast je, maar hou wel druk op het touw (niet trekken, maar druk). Als hij ziet dat jij rustig blijft zou hij vanzelf ook rustig worden. Heeft bij mijn paard heel goed geholpen.

maar : he doe ben je mal.. dat roept wel lekker
Tong uitsteken

amen !

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 13:07

ik heb gezien wat je zei.. maar 1 probleem is dat hij nogal klein maar super sterk is.. als ik namelijk al voor de wei sta trekt hij hte touw al uit mijn handen. .ik heb nu dan wel een hengstenketting maar als hij eenmaal de wei ziet dan denk hij scheure... en dan kan ik wel aan het touwtje gaan hange maar dan loopt hij gewoon door.. ookal sleep ik achter hem aan. Bloos Boos!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:16

wees hem voor !

je weet wat hij doet ... dus wees hem voor... hou hem voor de gek..

loop bijvoorbeeld expres een keer langs het hek (waar hij in moet) maar dat betekent niet dat hij meteen weer het land in mag...
dus loop er een paar keer langs ..... zonder dat je het land in ga..

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:33

Anouar15 schreef:

Precies! Je moet ook gewoon zorgen dat je pony weet dat jij de baas bent en dat hij je moet respecteren, dat moet je natuurlijk niet hardhandig doen, maar maak hem duidelijk dat jij de baas bent.