aanleren?????Iets wat effectief is en snel werkt/aangeleerd kan worden. Een soort noodoplossing zeg maar... ik neem aan dat er veel paarden zijn die er weleens vandoor gaan, als ze ergens van schrikken ofzo, wat doen jullie dan?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aanleren?????
ik ben veel te lief en niet streng/consequent genoeg... nu zal ik haar nooit slaan ofzo, maar gewoon streng toespreken vind ik al moeilijk....

zit ik een stuk lekkerder op een paard. Maar mijn haf is aan een kant nog stijf, dus ik leer het haar pas als ik verder ben met NH en zij er ook toe aan is.Cindyt schreef:Wormboy: ik ga idd eerst aan de slag zoals Josien het voorstelde, met NH. Ik vind het alleen een heerlijke gedachte dat er zoiets bestaat als een noodremzit ik een stuk lekkerder op een paard. Maar mijn haf is aan een kant nog stijf, dus ik leer het haar pas als ik verder ben met NH en zij er ook toe aan is.
. Je kunt wel al eens met de "noodrem" oefenen vanuit stap of draf. Probeer maar eens of je met 1 teugel zijn hoofd kan krijgen (voorzichtig een beetje druk zetten, niet sleuren). Als het goed is maakt je paard een cirkeltje en gaat langzaam stappen of staat uiteindelijk stil. Daarmee wen je het paard aan het feit dat hij zijn hoofd braaf moet geven zonder strijd (komt weer van pas als ie aan de kletter zou gaan), en jij went aan hoe het voelt om zo je paard te stoppen (zodat je het in een noodsituatie ook rustig en beheerst kunt uitvoeren). Maar voorzichtig mee beginnen vooral kijken wat je met NH kunt bereiken, succes
anders had ik er ook vaak naast gelegen.