Waar zit de rem op mijn haf :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyt

Waar zit de rem op mijn haf :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 10:43

Het is een stomme vraag, maar ik heb een haflinger die er soms/regelmatig vandoor gaat als ze geen zin meer heeft. Ze is nog niet helemaal goed ingereden (ik dacht van wel toen ik haar kocht), maar ik durf nu niet meer alleen te rijden in de bak (alleen aan longeerlijn) omdat ze als ze achter in de bak is, naar het hek terug gaat galopperen (als een gek en ze stopt dan ineens, waardoor ik er al een aantal keer vanaf ben gevallen). En ze reageert nergens op, ik kan haar dan niet stoppen. Hoe kan ik haar nou een 'rem' Lachen aanleren?????
Iets wat effectief is en snel werkt/aangeleerd kan worden. Een soort noodoplossing zeg maar... ik neem aan dat er veel paarden zijn die er weleens vandoor gaan, als ze ergens van schrikken ofzo, wat doen jullie dan?

liesje_waal

Re: Waar zit de rem op mijn haf :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:01

ik heb een ook een haflinger die er weleens vandoor gaat als er groot vrachtverkeer achter hem aan komt rijdne
dee enige oplossing die ik heb is hem gewoon omtrekken en ergens met zijn hooft tegen zetten zodat hij redelijk blijft stil staan
als het vrachtverkeer weg is en hij is weer een beetje rustig doe ik hem heel goed belonen en tegen hem praten als het verkeer hem paseert
ik denk niet dat jee er veel meer oplossingen voor heb
mischien kan je eens proberen haar op een kleine volte te zetten als je denk dat hij er van door wilt gaan in de bak
met hulpteugels heeft denk ik geen zin om het op te lossen

groetjes liza

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:04

Niet goed ingereden dus reden genoeg om de stop aan te leren of opnieuw aan te leren.

Zelf zou ik beginnen met grondwerk en dus met grondwerk de stop aanleren voordat ik het onder de ruiter ga vragen. Wil je de stop goed aanleren dan is het steeds rustig herhalen belangrijk. Werk verder in opbouwende stapje van 3x. Dus 1 x normaal vragen 2de x wat harder en de 3de x is het scheeps recht en moet het paard echt reageren. Blijf deze stappen heel consequent pakken en ga niet al van te voren meer(harder) vragen. Je moet wel duidelijke stappen kunnen blijven nemen anders is het te onduidelijk.
Verder is belonen ook heel erg belangrijk, want het moet er wel wat voor terug krijgen.

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 11:12

Maar ook al heb ik de stop aangeleerd, stel ze gaat er weer eens vandoor, hoe kan ik haar dan stoppen? want ze is eigenwijs genoeg om niet te luisteren als ze geen zin heeft...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:19

Als dat zo is dan is er in de omgang iets niet goed. Respect berijk je door eerlijk en consequent te zijn.

Er zijn zeker verschillende manieren om een paard te houden, maar als het respect er niet is kun je alles proberen zonder dat het helpt. Tja of je moet haar benen vast binden.

Ga dus eerst werken aan het respect en dat is goed te doen met de manier van trainen zoals ik zij. Wees altijd en overal consequent en dat is niet makkelijk, maar wel noodzaak.

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 11:23

Ik denk idd dat dat het probleem is Verdrietig ik ben veel te lief en niet streng/consequent genoeg... nu zal ik haar nooit slaan ofzo, maar gewoon streng toespreken vind ik al moeilijk....
Ik ben veel aan het lezen over NH op het moment, en ik hoop dat ik door deze methode (en ook door mezelf te veranderen) meer respect van haar krijg... verdien....
Er is wel een band tussen ons, ze schuilt achter me als paarden op haar af komen (in de kudde), als ik haar roep hinnikt ze terug en komt ze soms aanlopen, soms aanrennen... en soms blijft ze staan Lachen
Ze doet eigenlijk echt waar ze zin in heeft en het blijft een haf, lekker eigenwijs Lachen
Ze is 5 jaar en heeft vroeger bij een boer gestaan (voor de kar) en eens per week reden er kinderen op. Hier kwam ik later achter, toen ik haar al had gekocht, maar ik wou haar niet omruilen, ik was al aan haar gehecht.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:52

Voor sommige mensen is het heel moeilijk om consequent te zijn, maar ga is na wat het voor het paard is om geen zekerheid te hebben. Het paard weet niet waar hij an toe is en gaat daardoor zelf de lakens uit delen. Maar er zijn altijd situatie's die het paard niet aan kan en dan is vluchten het reactie. De ruiter geeft geen leiding en dus kan hij niet op de ruiter vertrouwen.
Consequent zijn is voor beide fijn en als je dat inziet is het niet zo moeilijk meer om consequent te zijn.

Ook met NH moet je consequent zijn. Door de oefeningen die je bij NH tegen komt kun je dit ontwikkelen en leren de leiding nemen. NH laat je zelf veranderen in goede zin.

Op mijn site vind je verschillende oefeningen.

Succes

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 11:54

Dank je!

Ik heb op je site gekeken, maar de knoppen deden het niet.

Ook heb ik op de site van Paard Natuurlijk gekeken, erg interessant!

Vaak ben ik niet consequent omdat ik ergens niet achter sta. Maar de methodes van NH spreken me erg aan! En ik ga het zeker doen/proberen!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:13

Wat jij vertelt komt me erg bekend voor !
Mijn Haflinger ging er op de vorige stal ook altijd vandoor in de buitenbak. En dan altijd als we achterin de bak waren, en dan keihard naar voren rennen. En dan daar natuurlijk stoppen. Als ik gewoon op de volte rij, voorin de bak is er nix aan de hand maar zodra ik naar achter ging, dan ging ze weer Scheve mond
Terwijl op de stal waar ze daarvoor gestaan had nergens last van had. En op de stal waar we nu staan ook niet..
Bij haar lag er het zeer waarschijnlijk aan dat bij die stal de buitenbak aan de weg lag.. dus daar komen veel fietsers en brommers langs, waar zij een gruwelijke hekel aan heeft.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:42

Een noodoplossing die ik een aantal keer met succes heb toegepast is gewoon aan 1 teugel helemaal omtrekken (bij wijze van spreken met zijn neus op je knie). Op zo'n manier moet het paard wel terugkomen uit galop, naar stap toe, en zal waarschijnlijk in een klein cirkeltje gaan lopen. Paar cirkeltjes maken (evt. met je binnenbeen zijn kont naar buiten drijven zodat je een voorhandswending krijgt). Dan stoppen, paard even tot rust laten komen en heel relaxed weer verder gaan waar je gebleven bent. Ik denk dat de meeste paarden het na een paar keer zo gecorrigeerd te worden wel voor gezien houden. Een paard waar ik op reed had van het wegspurten zijn truukje gemaakt om onder galoperen uit te komen; als hij nu dreigt er vandoor te gaan hoef ik alleen maar naar de binnenteugel te reiken om hem op andere gedachten te brengen. (misschien ook eens googelen op "one-rein stop").

Let wel dat dit een noodoplossing is. Het echte probleem moet je aanpakken op de manier die Josien aangeeft (ik rij vnl. op manegepaarden, dus heb geen mogelijkheid om eens rustig met grondwerk aan de slag te gaan). Let ook op dat als je een stijf paard hebt, dat je hem op deze manier ook onderuit kunt trekken! Ik heb in verschillende situaties al met veel succes hiervan gebruik gemaakt (ook bij een paard dat er op het strand van Terschelling vandoor wilde gaan), en voel me daarom een stuk relaxter in het zadel (wat weer zijn uitwerking op het paard heeft, waardoor hij weer minder neiging heeft om te gaan sprinten).

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:44

Sommige hebben dat probleem met mijn site. Hoe ik dat ga oplossen weet ik nog niet, maar gaat gebeuren.

Als je ergens niet achter sta kun je ook niet conseqeunt zijn. Dus dat hoeft dus niet aan jouw te liggen. Zoek een methode waar je geheel achter sta en ga er mee aan de gang.

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 08:19

Fredt: Misschien dat die van mij ook ergens last van heeft... ze is in ieder geval heel erg fris en jong (ook al wordt ze in mei 6), maar ik zal er eens op letten, bedankt!

Wormboy: ik ga idd eerst aan de slag zoals Josien het voorstelde, met NH. Ik vind het alleen een heerlijke gedachte dat er zoiets bestaat als een noodrem Lachen zit ik een stuk lekkerder op een paard. Maar mijn haf is aan een kant nog stijf, dus ik leer het haar pas als ik verder ben met NH en zij er ook toe aan is.

Josien: Ik heb inmiddels nog meer gelezen over NH en ik moet zeggen dat ik het een geweldige manier van met paarden omgaan vind! Hier kan ik echt achter staan! Op veel maneges moest ik namelijk boos worden op een paard als hij iets niet deed en daardoor werd ik erg onzeker omdat ik dat nooit terecht vond. Maar ik zie natuurlijk wel in dat mijn haf mij als leider moet gaan zien, anders kom ik nooit ergens met haar. Ik ga nu dus consequent aan de slag, misschien zal het in het begin niet allemaal meteen lukken, aangezien ik nog geen ervaring met NH heb, maar ik ga mijn best doen!

Bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:40

Join the club op www.nvvr.info Er wonen enkele leden met Haffies bij je in de buurt, die daar veel ervaring mee hebben. Ik kan natuurlijk niet zomaar hun namen doorgeven, maar ze zullen vast bereid zijn om je te helpen.
Daarnaast organiseren we met pasen een "angsthazenweekend" voor mensen en/of paarden die om welke reden ook onzeker zijn. Er komen mensen die niet bang zijn om jou of je paard te helpen over de angst heen te komen. Vorig jaar was het een daverend succes, vooral omdat de angstige mensen zich nu eens nergens voor hoefden te schamen, vrijuit konden praten over hun gevoelens en wat dat met hen deed.
Uiteindelijk zijn heel veel "angstproblemen" een vorm van niet goed opgevoed zijn en soms moet je daar even op gewezen worden en hoe het wel kan, zodat je daarmee weer verder kunt.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:33

Cindyt schreef:
Wormboy: ik ga idd eerst aan de slag zoals Josien het voorstelde, met NH. Ik vind het alleen een heerlijke gedachte dat er zoiets bestaat als een noodrem Lachen zit ik een stuk lekkerder op een paard. Maar mijn haf is aan een kant nog stijf, dus ik leer het haar pas als ik verder ben met NH en zij er ook toe aan is.

Lijkt me heel verstandig Knipoog . Je kunt wel al eens met de "noodrem" oefenen vanuit stap of draf. Probeer maar eens of je met 1 teugel zijn hoofd kan krijgen (voorzichtig een beetje druk zetten, niet sleuren). Als het goed is maakt je paard een cirkeltje en gaat langzaam stappen of staat uiteindelijk stil. Daarmee wen je het paard aan het feit dat hij zijn hoofd braaf moet geven zonder strijd (komt weer van pas als ie aan de kletter zou gaan), en jij went aan hoe het voelt om zo je paard te stoppen (zodat je het in een noodsituatie ook rustig en beheerst kunt uitvoeren). Maar voorzichtig mee beginnen vooral kijken wat je met NH kunt bereiken, succes OK dan! .

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:06

Die van mij deed precies hetzelfde, ineenkeer super hard naar voren (uitgang) rennen en dan met een noodstop stilstaan.

Ik moet eerlijk zeggen; op dat moment kon ik hem gewoon nog niet aan. Hij deed gewoon waar hij zelf zin in had.

Omdat ik hem zelf niet aanpakte is mijn instructrice aan de voorkant gaan staan met een longeerzweep. Als hij dan aan kwam rennen kreeg hij een zwieper. Maarja mijn instructrice was er natuurlijk ook niet altijd. Dus zo gauw hij naar de hoek rende en stopte kreeg hij een knal en gingen we gewoon verder. Hij heeft het na die periode nooit meer gedaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:30

Bij mijn bijrijdhaf gaat dat soms ook zo, gelukkig vlieg ik niet zo snel uit het zadel Clown anders had ik er ook vaak naast gelegen.
Het is een kwestie van lange adem... idd met NH laten merken wie er de baas is, maar ook van bezig houden... veel figuren rijden etc. Nu heeft mijn haf weer bedacht dat ze ook gewoon op de hoefslag kan blijven rijden als ze geen zin heeft in een volte... maar ik denk dat dat komt omdat ik haar daar blijkbaar de kans voor heb gegeven!

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 09:38

Bedankt voor jullie reacties!

Wat grappig dat zoveel haflingers hetzelfde doen/deden Lachen

Uiteindelijk zal ik niet vaak in de bak rijden, maar buiten, maar het 'inrijden' moet toch echt in de bak gebeuren, o.a. omdat ik nog geen ruiterbewijs heb (bij ons heb je dat nodig om de duinen in te mogen).

Ik hoop dat het snel mooier weer wordt zodat ik elke dag met NH kan gaan oefenen!

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:01

Je ziet ook wel eens dat mensen een touw om de nek doen om hem stil te trekken of om zich beter vast te houden

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:20

PB anders Sily eens.
Zij heeft ook een haf, die eerst geen rem had.
Nu gaat het rijden heel erg goed.
Ik heb haar ook gereden, maar dat was geen succes.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:31

ik las in de Galop (:o) voor een echte een noodrem
in de mond "zagen", je linkerteugel naar je toe trekken, dan je rechter en zo tot ze stopt.