ijzers met zooltjes > hoe kit wegsnijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

ijzers met zooltjes > hoe kit wegsnijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 08:35

Hoe verwijder je kit die tussen de hoefballen is gelopen na het aanbrengen van ijzers met zooltjes?

Volgens de hoefsmid kan dat gewoon met een mesje, maar dat lijkt me nogal link. Een andere optie is er vast niet Knipoog en daarom ben ik op zoek naar tips hoe je dit het veiligst kunt doen. Alvast bedankt! Lachen

sandr0

Re: ijzers met zooltjes > hoe kit wegsnijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:33

waarom heeft je smid dat niet gewoon gedaan dan??? Lijkt mij zijn werk als hij de ijzers er onder heeft gedaan.

Ugene2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:27

Ik deed het altijd heel voorzichtig met een nagelschaartje eraf knippen. Het is alleen erg veel gekloot om dat netjes te maken Clown ...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:31

Ik heb er vlas tussen zitten en dat knip ik af en toe een beetje bij.. misschien dat dat met kit ook kan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 22:27

sandr0 schreef:
waarom heeft je smid dat niet gewoon gedaan dan??? Lijkt mij zijn werk als hij de ijzers er onder heeft gedaan.

Omdat kit niet direct droog is nadat de ijzers eronder zijn gezet. Dat droogproces duurt een paar uur en daar gaat mijn smid niet op wachten (wat ik overigens ook niet van hem verwacht). Knipoog

De smid heeft de hoeven afgetaped na het beslaan (om te voorkomen dat de kit eruit zou lopen) en heeft daarna mijn paard weer op stal gezet. Door het 'rondstampen' in de stal is de kit iets uit de zooltjes gelopen en tussen de hoefballen en de tape gaan zitten, en daarna ingedroogd. Achter was het maar een beetje, die restjes heb ik met de tape kunnen meetrekken. Voor is het wat meer.

Probleem met kit is dat het enorm aan de haren kleeft, dus bijknippen is niet echt een optie zonder de haren mee te nemen. En haren in en onder de kootholte zijn vrij kort, dat knipt nogal lastig... Misschien toch maar proberen met een stomp nagelschaartje, ik heb alleen zo'n heel scherp geval.

De smid wil best nog een keer langskomen, maar het is ook wel net zo makkelijk als ik het zelf kan. Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:12

Het probleem is letterlijk 'opgelost': door de sneeuw is de kit losgekomen van de haren. Ik kon die lappen er vanmiddag zo afhalen en heb ze weggeknipt. Geen last meer van. Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:34

Karin, het is juist goed als het een beetje aandrukt in de stal. Mijn smid taped de hoeven ook altijd in nadat de kit erin gespoten is, als ik dan na een goede 6 uur de tape verwijder, zit er vaak wel wat aan zijn hoefballen of haartjes daar in de buurt.
De meeste kit kan je zo met de hand wegpulken, het overige knip ik met een schaartje weg. Gelukkig blijft mijn paard goed staan, maar als je een tapdanser hebt, geloof ik goed dat je er niet happig op bent om daar met een mesje of schaar aan de slag te gaan. Dan is eraf trekken de beste optie.