stallen in menege of bij privé-persoon??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

stallen in menege of bij privé-persoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 08:54

Hoi

Momenteel staat onze pony in een manege, redelijk ver van ons huis. Ze staat in een mooie grote box met overdekte ruimte om de paarden te poeten, een padock en een wei, waar ze slechts af en toe in mogen. Lees 1 x in de week 2 uurtjes. Er is ook een buitenpiste. Het kost me al in: 225 euro.
Nu krijg ik het aanbod van een persoon twee straten verder om voor 125 euro te gaan staan. Ik vind er echter maar een probleem aan, het zijn redelijk kleine stallen 2.30 op 3 meter en nogal donker maar ze kunnen overdag steeds de wei op of op de padock. Ze staan dan daar met 5 paarden. Er is ook geen degelijke buitenak. Je rijdt er op een stuk wei. Ik kan maar niet beslissen. Wat zouden jullie in mijn plek doen.

Chica

Re: stallen in menege of bij privé-persoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:04

UZ -> VMR gezet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:41

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de prive stal, ik vind dan ook een van de belangrijkste punten dat mijn paard overdag buiten kan staan. Een belangrijk minpunt is natuurlijk wel dat er geen fatsoenlijke bak aanwezig is, maar daar red je je natuurlijk ook wel mee. Het is net wat jij belangrijk vindt.

Ik weet wel dat mijn paard ontzettend opgeknapt is nadat hij verhuisd was van een manege naar een prive stal. Vooral het iedere dag in de wei komen was datgene waar hij enorm van opknapte. Net als de rust die er is op een kleinere stal, hij kon slecht tegen de drukte op de manege.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:43

Misschien kun je op je huidige stal overleggen of je je paardje wat vaker (zelf) buiten mag zetten..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:44

Ik zou mijn paard dus echt nooit op een manege neer zetten.
Al die mensen die er altijd rondlopen. Pennymeisjes die je wel even aanwijzingen willen geven, nee.

Weidegang vind ik erg belangrijk voor een paard, het liefst volle dag, met een schuilstal. Maar dat is niet altijd mogelijk.
Dus als je hem en dichter bij huis kan zetten, en dagelijks weidegang, dan zou ik t wel weten.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:50

Ligt aan je paard.. En wat je ermee doet..
Mijn pony hoef ik niet hele dagen buiten te zetten, die staat het liefst 24 uur op stal...
Bij ons mogen ze elke dag op de wei zelfs met dit weer (ik sta ook op een manege..) maar als ze er een paar uurtjes op heeft gestaan komt ze hinnekend naar me toe gerend. Ze staat er met dit weer niet op alleen als het droog is en de wei ook droog is.

Verder dressuur ik met haar dus deze manege is ideaal voor ons.

Zet de voor en nadelen op een rij en kijk welke het beste uitkomt Knipoog

Veel succes met zoeken iig!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:13

miesie schreef:
Ligt aan je paard.. En wat je ermee doet..
Mijn pony hoef ik niet hele dagen buiten te zetten, die staat het liefst 24 uur op stal...
Bij ons mogen ze elke dag op de wei zelfs met dit weer (ik sta ook op een manege..) maar als ze er een paar uurtjes op heeft gestaan komt ze hinnekend naar me toe gerend. Ze staat er met dit weer niet op alleen als het droog is en de wei ook droog is.

Verder dressuur ik met haar dus deze manege is ideaal voor ons.

Zet de voor en nadelen op een rij en kijk welke het beste uitkomt Knipoog

Veel succes met zoeken iig!

idd
Als jij veel rijdt is er nix mis met de huidige plek en zou ik niet verhuizen.......
Als je weinig rijdt moet je voor je pony kiezen en dat hij vaker de stal uit komt.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:07

Mijn paard staat ook bij een particulier.
Volop weidegang, ze heeft een ruime box.
Goed gevoerd, er wordt goed voor je paard gezorgt bij afwezigheid.

Verder is de stal náást een manege, dus ik beschik ook over een binnenbak!
Ideaal Lachen

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:13

bedankt voor alle tips. Waar ze vroeger stond ging ze elke dag naar buiten. Nu staat ze maar zielig tussen vier muren als ik er niet ben. Ze staat zo ver dat ik er niet dagelijks naar toe kan. Heb ook verplichtingen als moeder. Als ik ze bij een particulier zet waar ze dagelijks buiten kan met de anderen mist ze mij niet zo erg.
We willen er wel twee of drie keer in de week op rijden.
Moet een paardje dat regelmatig matig werk verricht dan in de winter een deken op of niet, als ze op de wei gaat in de kou??

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:19

Een deken op wanneer je regelmatig rijdt is handig. De vacht wordt minder dik waardoor je paard ook minder zweet.
Je kunt er ook voor kiezen om het zonder deken te doen. Dan is het wel belangrijk dat je na het rijden, je paard op stal kan zetten met een zweetdeken om, vind ik. Aangezien ze zonder deken meer vacht ontwikkelen drogen ze ook minder snel....het is dan niet droog te stappen bijna.

Ik zou ook kiezen voor de prive-persoon maar het hangt er idd vanaf wat je met het paard wilt doen. ALs je zelf niet kan komen en je paard loopt lekker in de wei, is dat helemaal prima!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:22

Persoonlijk ga ik voor de prive-persoon. Ik ben van een manege naar een prive-stal gegaan en dat bevalt me prima!
Lekker rustig, geen penny's..
Er is een goede bak en les, dus dat is geen probleem en ze kan elke dag lekker op de wei met andere paarden, wat niet ging op de manege.
Ook is het makkelijker, de eigenaar van de stal kent je beter dan dat een manege-eigenaar kan doen, dus prive stla is beter.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:50

Ik heb nu in het afgelopen jaar op beide plaatsen een verzorgpony gehad, 1 in op een manege en 1 op een pensionstal (boerderijtje idee)..

En dat laatste, vind ik toch echt veel beter.
Het was niet mijn eigen manege, waar ik vroeger zelf gereden heb, dus ik kende daar niemand. En om gelijk iedereen te kennen enzo, ik vond het maar niets. Voelde me dom omdat ik alles moest vragen enzo.. En je wordt altijd wel door iemand bekeken, en omdat de pony die ik reed eruit zag alsof ze heel makkelijk te bewerken was, maar onder het zadel een nogal vervelend beest was, werd er vaak tegen mij gezeurd. Niet erg leuk dus, er wordt ook altijd geroddeld.. Er zijn ook constant gezellige lesklantjes die er met je cap/zweep of zelfs zadel en hoofdstel van doorgaan.. HALLO TERUG KOMEN MET MIJN SPULLEN... Boos! Het enige voordeel vond ik op de manege eigenlijk de binnenbak (zeker nu met zoveel sneeuw enzo).
Nu op een pensionstal is het lekker rustig, ik kom af en toe eens iemand tegen en daar kun je dan gezellig een praatje mee houden, alles is wat gemoedelijker en gezelliger. Vind ik.. Er zijn nu tenminste mensen die met mij praten... Haha!
Ik heb ook al begrepen dat het best wel veel scheelt in prijs... (even rekenen, zo'n 90 euro per maand) en dat alleen voor die binnenbak? Echt niet

Op de wei vinden ze alleen maar beter, het zijn tenslotte "loopdieren" (zoals ik ze altijd maar noem) en dus niet gewend om de hele dag in zo'n hokkie te staan. Een deken is leuk, maar niet noodzakelijk (behalve als het dus -15 wordt!!!) Knipoog

Als de pensionstal dichterbij is, minder kost, meer weidegang heeft.. dan is er voor mij niets om over na te denken eigenlijk..

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 10:32

De kogel is door de kerk. Ik zet ze lekker dicht bij mij, ik heb net gaan zeggen dat ik het doe en voel me zielsgelukkig!!!! Ik zal de binnenbak wel missen maar ik ga ze laten beslaan en als de buitenbak bevrozen is of er te nat bij ligt gaan we lekker wandelen!!!

bedankt allemaal

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:09

Sanet schreef:

Op de wei vinden ze alleen maar beter, het zijn tenslotte "loopdieren" (zoals ik ze altijd maar noem) en dus niet gewend om de hele dag in zo'n hokkie te staan. Een deken is leuk, maar niet noodzakelijk (behalve als het dus -15 wordt!!!) Knipoog

Als de pensionstal dichterbij is, minder kost, meer weidegang heeft.. dan is er voor mij niets om over na te denken eigenlijk..

Ze..? Dat verschilt per paard.. Heel veel paarden zijn het juist wel gewend en kunnen daardoor niet wennen aan hele dagen buiten!
Als je op een manege staat en elke dag met je paard een uur hard werkt en bijv. ook nog losgooit enz. Dat is voor sommige paarden meer dan genoeg! Vooral als ze lekker tot de knieen opgestrooid zijn en vaak gevoerd worden dan vervelen ze zich ook niet!
Ik zie wel op veel maneges paardjes staan die er niet thuis horen, die gewoon veel beter af zijn hele dagen buiten, maar dat verschilt per paard...
Paarden zijn nou eenmaal niet meer vrij enz. dus gaan zij zich ook aanpassen..

Wel fijn dat je een beslissing hebt genomen, nu heb je je paardje lekker dichtbij en kan ze heel de dag naar buiten Haha!