Ervaringen gezocht met spaanse of portugese zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Ervaringen gezocht met spaanse of portugese zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:38

Niet voor mij maar voor een goede kennis van me. Heeft hier dus iemand ervaring met deze zadels? Hoe rijden ze?
Deze mensen hebben een Shire hengst met een erg korte rug daarom wilde ze graag zo een zadel op hem proberen en natuurlijk ook omdat ze het prachtig mooi vinden. Dus kom maar op met die ervaringen we zijn benieuwd Haha! Bedankt Knipoog

kita

Re: Ervaringen gezocht met spaanse of portugese zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:35

hoi ik heb een spaans zadel maar ligt vaak thuis
vind het zelf moeilijker opstappen en het zadel ligt ook echt op je paard.
voor lange buitenritten is het wel weer fijn maar ik rij toch maar met mijn dressurzadel!! Knipoog

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:49

Vrouwtje bij ons op stal heeft een spaans zadel liggen voor haar andalusier..
Heb er opgezeten maar vind het niet geweldig om mee in de bak te rijden vanwege de boog die je voor je hebt (net zoiets als een westernzadel maar dan zonder knop maar met boog :S snap je het nog) maar voor op rustige buitenritjes lijkt me het wel weer heerlijk zitten..
Maar het is volgens mij meer een kwestie van wennen... Knipoog

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 09:16

Heel erg bedankt
Nog mesen die ermee rijden?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:08

Ja ik rijd regelmatig met een Portugesa, (fotos in link onderschrift) en het is voor dat werk heerlijk rijden, ook voor de lange ritten is het zalig.
Maar ik denk dat ze nog een "pas" probleem krijgen aangezien een Shire aardig van formaat is.. ik weet niet hoe de omvang van zijn ribbenkast is? dat geeft namelijk nog wel eens problemen, daar heeft een korte rug niets mee te maken, iig niet met het passen van zo'n zadel.
Je moet er aan wennen dat wel.

Voor de mensen die nog wat hebben liggen, ik ben op zoek naar een Vaquera erbij dus Haha!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:08

Ik rij op een vaquera zadel (kijk site) Vind het een heerlijk zadel zowel voor mij als voor mijn paard. Het vormt zich geheel naar het paard en de zit van de ruiter.

Zoals al gezegt zit je met de buik omvang van het paard. Het vaquera zadel bestaat uit nagenoeg 1 geheel en mag dus niet klemmen wat waarschijnlijk het probleem word. Op mijn site bij artikelen vind je een beschrijving met pas maat van dit zadel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:49

Er zijn zoveel soorten Portugese en Spaanse zadels dat het niet gemakkelijk is om zo maar even neer te zetten of het wel of niet bevalt. Ik heb op verschillende zadels gereden en inderdaad de pommel of hoe het voorste uitsteekstel dan ook heet, is erg wennen. Sommige zadels zijn erg hard, een bontje is aanbevolen. Soms zit de beugelophanging erg naar voren en is het moeilijk om in balans te zitten. Lichtrijden gaat ook niet in alle zadels even goed.

Een Shire met een Spaans of Portugees zadel? Past dat wel? Het lijkt me dat deze paarden erg breed en rond zijn. Nouja je kan alles op maat laten maken... Haha!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:15

Heel erg bedankt allemaal ik zal de info zeker doorgeven. Bedankt Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:49

Op www.aninoruitersport.nl kun je diverse spaanse en portugese zadels bekijken. Ik heb zelf een tijd op de Alta Escuela gereden en dat beviel niet echt. Het is echt een zadel om op door te zitten, ik krijg na verloop van tijd last van m'n knieen en had pijn in m'n rug na het rijden. Nee, geef mij maar een gewoon dressuurzadel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:56

Ik weet er een te koop, is als nieuw... ze kunnen heel goed op een breed paard, ze zijn niet echt voorgevormd en passen zich makkelijk aan op alle ruggen. Maar met een kort rug kan de achterkant nog wel eens voor problemen zorgen... mar een korte rug van een Shire zal wel langer zijn dan een korte rug van een Lusitano...
Het zadel dat ik te koop weet is bijna identiek aan dit...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YFZ4E7B8
zitting is lichter van kleur. Heeft de vossebont lendebeschermer er aan
Ik vind het erg breed voor mijn heupen, maar het is wel comfortabel en je kunt er ook best dressuur mee rijden.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:57

Ik heb net een mail met een link naar dit topic gestuurd. Volgens mij was het zo een zadel wat ze bedoelde wat ze zo mooi vonden op Equitana hedden ze er ook zo. Zijn deze soort van zadels erg duur?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:28

Sorrie deze zadels zijn doorgaans niet echt geschikt voor onze paarden. Denk aan een rechte rug om brug effect te voorkomen en denk ook is aan de pommel(voorboom) die toch wel pas maat verlangt.

Voordat je het zadel dus koopt, laat het goed nakijken of het past.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:50

en wat moge dan ONZE PAARDEN zijn? Ik dacht dat jullie daar in Nederland en Beligië wel alles hadden van Sheltland tot Shire allicht zijn er types waar ze uitermate geschikt voor zijn? Men kwakt ook een westernzadel overal op?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:35

Met onze paarden bedoel ik de paarden die je hier het meeste ziet. Uit ervaring weet ik dat maar weinig Spaanse en Portugese zadels passen op deze paarden, maar je kunt natuurlijk wel alles op maat maken.

Nu ik er zo over denk weet ik nog een mooi alternatief. Een boomloos zadel die zowel in het spaanse als porugese versie is. Kijk hier Afbeelding

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:36

Met onze paarden bedoel ik de paarden die je hier het meeste ziet. Uit ervaring weet ik dat maar weinig Spaanse en Portugese zadels passen op deze paarden, maar je kunt natuurlijk wel alles op maat maken.

Nu ik er zo over denk weet ik nog een mooi alternatief. Een boomloos zadel die zowel in het spaanse als porugese versie is. Kijk hier http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... eless.html

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:05

Afbeelding

Deze bedoelen jullie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:53

Quinzy schreef:
Ik heb net een mail met een link naar dit topic gestuurd. Volgens mij was het zo een zadel wat ze bedoelde wat ze zo mooi vonden op Equitana hedden ze er ook zo. Zijn deze soort van zadels erg duur?

Ze vallen ongeveer in dezelfde prijsklasse als dressuurzadels:
750-1250 euro
Ze zijn natuurlijk handgemaakt en er zit veel werk aan. Ze hebben trouwens vier singelstoten...