Is het te koud voor mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Is het te koud voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:30

Het schijnt dat het binnenkort een nachtje -15 gaat worden.
Ik vind het dus echt heel koud en krijg het al koud bij de gedachte eraan.

Mijn mini merrie staat al vanaf de zomer dag en nacht buiten, dus nu ook.
Maar niu het -15 gaat worden ben ik toch wel aan het bedenken of ik haar niet een paar nachtjes naar binnen haal.
Want een beetje vrieskou is niet erg, maar -15(!) dat is toch wel heel koud, brrrrrr....

Wat zouden jullie doen? Kan ze die extreem lage temperatuur aan? of zou ik haar binnen zetten voor een paar nachtjes?
Ik weet dat ze dan wel een dikke vacht hebben en het gewend zijn, maar toch vind ik het een zielig idee dat ze met zo'n koude temperatuur buiten staat.
Ik heb echt dringend advies nodig want ik geloof dat het morgennacht al -15 kan worden.

liesje_waal

Re: Is het te koud voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:37

mijn ponny heeft niet zoon dikke vacht meer door de warmte van de laatste tijd
hij heeft alleen een ongevoerde regendeken om maar ga er morgen avond heen om hem een exstra deken om te doen oude zweet of stal deken en dan kan hij gewoon buiten blijven lopen want om hem nu een heledikke deken om te doen en er over 2 dagen weer afhalen dan heeft hij het nog kouw
maar als je het zelf al zielig vin kan je hem snachts tog binne zetten en overdag naar buiten mijnponny staat in een inloop stal dus kan zelf noh kiezen ook

groetjes liza

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:37

Als het kan zou ik haar gewoon een paar nachtjes binnen zetten. Overdag kan ze wel buiten.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:11

ik zou haar gewoon buiten houden, is wel zo leuk voor je pony.
En als ze de hele winter al 24/7 buiten staat is ze echt wel wat gewend. Maar het zou natuurlijk wel handig zijn als je een inloopstal hebt, zodat ze wel naar binnen kan gaan als ze het koud heeft.

Mijn shet staat ook 24/7 buiten, en die gaat echt niet op stal als het
-15 is, ze is wel wat gewend, ik kan het haar ook niet aandoen, ze zou zich dood vervelen op stal.
Ze hebben wel een inloopstal, dus als ze naar binnen wil kan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:26

Mijn Shet blijft ook gewoon buiten, maar wel met extra hooi en wortels. Hij heeft een schuilstal en kan altijd uit de wind staan, maar zolang het niet hard waait blijft hij buiten staan. Hij ligt zelfs languit te slapen in de sneeuw.
Leuk om te zien 's morgens, een wei vol sneeuw met één of twee sneeuwvrije plekken van waar de pony heeft gelegen. Inclusief hoofd en beentjes Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:33

pony gewoon buiten laten staan. Aangezien ze al die tijd al buitenstaan zijn ze echt wel winterhard. Paarden hebben het niet zo snel koud als ons. Schuilstal is idd wel een vereiste om eventueel droog of uit de wind te kunnen staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:16

Hoe koud en nat denk je dat het op de Shetland Islands in het noorden van Schotland is? Het ras is daar ontstaan en heeft zich door de eeuwen heen zo ontwikkeld tot wat het nu is, als gevolg van de extreme leef- en weersomstandigheden daar.

Kortom, niet denken dat omdat jij het koud vindt, je paard het ook koud zal hebben, maar denk aan waar je paard vandaan komt, en hoe ze daar in het wild leven. En nee, op de Shetland Eilanden hebben ze geen schuilhutjes, en zelfs geen bomen om onder te schuilen, want die overleven daar ook niet.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:24

Wij hebben een Welsh merrie en die stond altijd buiten toen het een keer -20 vroor (bijna 16 jaar geleden hoor!) dachten we ah laat haar maar dan voor een nachtje naar binnen. Denk je dat ze dat wou? Nee je kreeg haar de schuur echt niet in hoor! Gewoon buiten laten lopen worden ze hard van. EN als ze het koud krijgt gewoon een beetje hooi voeren om de 3 uur daar krijgen ze het weer een beetje warm van. Nu staat deze merrie op stal omdat ze al 21 is maar je merkt echt wel dat ze veel sterker is als alle andere pony's die we hebben hoor! ER staat er 1 buiten en die voeren we extra hooi en die red het prima hoor.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:05

Je kunt er donder op zeggen dat je paard het koud krijgt als je hem binnen zet! Dan kan ie opwarmen en als je hem dan weer naar buiten doet, DAN krijgt ie het koud. Dus gewoon buiten laten! Als ie altijd buiten staat, niks aan veranderen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 12:06

Ze heeft geen schuilstal, ik weet niet of dat verschil maakt?
Ik denk inderdaad dat ik haar gewoon buiten laat.
Maar is het niet erg dat ze geen schuilstal heeft?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:18

Dat vind ik wel erg, dat je paard niet kan schuilen. Sorry dat ik het zeg. Als het hard gaat waaien, moet ie wel tegen de wind beschut kunnen staan.... of in de zomer: tegen de zon.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:46

dat ze geen schuilstal heeft is wel een beetje lastig, maar ze staat dan toch al de hele winter zonder schuilstal, dan zal ze het nu ook wel volhouden Knipoog
Gewoon buiten laten, schuilstal of niet. Als er een paar boompjes zijn waar ze beschut kan staan is dat ook al goed Lachen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:01

Ik denk dat die pony gewoon buiten kan blijven zonder schut stal. Wat er al gezegt werd, dat zullen ze in het wild ook moeten doen, en aangezien de pony de hele winter buiten staan, moet kunnen..
Tenzij de pony ziek is ofzo, dan kan het natuurlijk niet.
Mijn ponys blijven altijd buiten zonder schutstal, ze passen hun vacht wel goed aan. We hadden een keer de schuur open gezet voor de ponys, dat ze er dus in en uit konden, maar mooi niet dat ze erin gingen. Ze hebben ook geen enkele vorm van dekens, behalve Baltazar gaf ik zijn laatste jaren wel een dek, omdat hij zijn vacht verloor door ouderdom (beestje is 36 geworden, 2 jaar terug overleden Verdrietig ) en ook had hij geen weerstand meer, in het wild was hij dan al lang overleden natuurlijk...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:31

Majo schreef:
Dat vind ik wel erg, dat je paard niet kan schuilen. Sorry dat ik het zeg. Als het hard gaat waaien, moet ie wel tegen de wind beschut kunnen staan.... of in de zomer: tegen de zon.

Ik vind het zelf ook niet zo leuk dat ze geen schuilstal hebben.
Wij wilde wel een schuilstal maken, maar in de winter staan ze in een ander weiland als in de zomer.
En dan zouden we 2 schuilstallen moeten maken.
En die boer vind het niet goed als we een schuilstal gaan maken, niet eens eentje (terwijl zijn eigen shet er dan ook gemak van heeft).
Maar heel misschien gaan we na de zomer naar een andere stal en als het dan slecht weer is kunnen ze lekker in hun eigen stalletje binnen staan.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:12

Geen schuilstal met dit weer ? dat vind ik wel erg hoor sorry, maar dan zou ik me pony toch binnenzetten.......
staat er wel bomen of iets anders beschuts ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:36

het viel me gisteren op dat ik bijna nergens geen pony's meer in de wei zag, een stel fjorden, maar die stonden vrij beschut op en stuk met bomen er omheen.

-15 is ook best wel koud he?
ik ben zelf zo'n tut dat ik ze dan lekker naar binnen zou doen als ik die mogelijkheid had, gewoon puur voor mijn eigen geweten..
Haha!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:05

haha ik wou me veulen eerst ook binnen zetten, maarja hij heeft zon dikke vacht, en stal, waar ie in en uit kan lopen, en hij meestal toch buiten licht, dat me ouders zeiden laat maar lekker staan, en hier is het niet eens -15 geworden volgens mij. Lachen