vreetzak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

vreetzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:11

Misschien een beetje een domme vraag, maar mijn paard is echt een enorme vreetzak. Alles wat hij ziet wil hij eten. Maar ik zie andere paarden op stal die dat veel minder hebben, die gaan pas eten als je iets vlakbij hun neus houd. Die van mij duikt er al op af als het 3 meter verderop is. Niet dat ik het echt een probleem vind, maar ik vroeg me af of er meer paarden zijn die dit gedrag zo erg hebben.

Laatst stond hij in de bak, helemaal aan de andere kant van de bak kwamen twee mensen aan gelopen. Hij rendt er keihard opaf. Ik denk, wat gaat die nou doen. Wat bleek, ze hadden een zakje wortels.
Als er iemand zijn kast open doet staat hij er meteen met z'n neus bovenop om te kijken of er eten is. En als je niet oppast haalt hij zelf wel wat eten uit je kast.
Soms staat hij in z'n stal heel geconsentreerd iets van de bodem te eten, eerst snapte ik het niet, maar dan heeft hij weer een bergje granen uit het stro gevonden.
Ik weet dat hij ook best wel ongehoorzaam is. Maar deze grote eetdrang heb ik nog nooit bij een paard gezien, vandaar mijn vraag of er meer paarden zijn die dit zo erg hebben.

Nic

Re: vreetzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:21

De mijne Clown
Niets is veilig en hij kan moeiteloos bakjes, emmertjes en voedertonnen openmaken, zelfs in het voorbijlopen.
Zakken wortels zijn ook niet veilig.
Ik weet niet waar het vandaan komt.
Zet je hem bij een grote ronde baal hooi dan gaat ie net zo lang door tot het op is.
En hij krijgt echt genoeg te eten, hij is ook al zijn leven lang niet dun te noemen.
Op de wei gaat ie ook maar door.
Het lijkt wel alsof hij maar aan 1 ding denkt. Het eerste wat hij ook doet als ie de stal in loopt is de voerbak checken...

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:31

De mijne ook! ook de hele stalboden net zo lang tot ze in de viezigheid ligt. Zelfs als er een zak kippen voer op de diepvries naast haar stal ligt en die staat er bijna 2 meter vanaf red ze het toch om aardig wat op te eten.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:01

jeps die van mij ook!!
eten is voor haar het aller belangrijkste op deze wereld!! toen ik haar net verzorgde sleurde ze je gewoon mee naar het gras als je aan het wandelen was!
ze staat nu ook op dieet want voor een haflinger is al dat eten niet al te best!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 09:18

Maar het gekke is dat hij uren over z'n voer in de voerbak doet. Dat eet hij echt op z'n gemak en laat het soms even staan om later verder te gaan. Volgens mij gaat het hem meer om iets te pakken te krijgen dan echt om het eten zelf.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:32

O, nee, die van mij niet, dat is *hap*scrunch*kauw*slik*weg*
"Volgende portie....?" Vork

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:12

hahaha..

mijne is ook een enorme vreet zak !
al hoort hij ook maar iest gaat hij meteen aal mijn zak lopen eten (wie weet zit er nog wel een krummel bix in Tong uitsteken
die kan hij niet over slaan !
hahaha.....
en die van mij kan niet eens normaal eten... hij wil zo graag alles in 1ne.. dus dan doet hij er nog anger over... hij moet nog een manier uit vinden hoe je snel kan eten.
Dus die van mij doet ook uren over een emmertje bix

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:28

Haflingers en vreetzakken? Ja, ken het probleem ook. Heb al wat dingen verzonnen omdat ik dacht dat hij zich misschien verveelde, maar nee, het schijnt niet helpen helaas. Dus ik hoop ook dat iemand een oplossing weet. Toen ik hem net had, had ik hem hierom ook op zaagsel gezet, veel te zwaar was (is) hij. Maar nee, zaagsel was ook geen oplossing, mijn slurfie (zijn gepaste bijnaam) at zelfs zaagsel op, niet echt gezond. Dus toch weer op stro gezet. Hij krijgt niet al te veel bix, omdat hij meerdere blessures heeft waardoor hij bijna niks mag doen. Ook heeft hij artrose, is te zwaar, en dat is zeker niet goed voor hem. Dus inderdaad, wie een oplossing of tip heeft.... is van harte welkom!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 13:31

Ik heb een arabier, staat toch niet echt bekend om dit gedrag. Ik moet ook echt heel goed opletten hoeveel voer hij krijgt, een halve schep per dag meer en hij is meteen tonnetjerond. We hebben hem een keer 3 dagen slobber gegeven, hij (!!) leek wel drachtig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:34

Ik heb een kruising Fries en hij is nu met dit weer ook ehm.. Ietwat dik...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:47

Nike was ook altijd zo'n lekkere vreetzak, altijd honger dat beest. Als je die in de wei zette, ging meteen dat hoofd omlaag en eten maar. Als je de deur van de kast (die aan de stal vastzit), niet goed dichtdeed als je daar bezig was, maakte meneer van de gelegenheid gebruik om wat extra hooi mee te pikken. Bij het wandelen moest je echt even op je strepen staan af en toe, anders ging je van plukje gras naar plukje gras. Maar het kon ook wel makkelijk zijn af en toe. Twee meiden van de vorige stal zouden Nike even in de bak zetten en lieten hem te vroeg los. In plaats dat hij de benen neem, dribbelde hij gewoon naar het dichtstbijzijndste grasplukje en begon daar te grazen. Ze konden hem zo pakken en weer meenemen. Op de huidige stal had ie het een keer voor mekaar gekregen om de ketting van zijn stal los te maken en wederom kon ik hem bij een miniplukje gras om de hoek van de stallen weer ophalen. Beter dat dan dat je erachteraan moet rennen toch?! Haha!