Kikkuli trainingsmethode?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siempie

Kikkuli trainingsmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 20:40

Naar aanleiding van een opmerking van een vriendin ben ik eens meer gaan zoeken over deze trainingsmethode. Zijn er mensen die hiermee bekend zijn of het boek van Ann Nyland hebben gelezen?

Een kleine inleiding in het Nederlands ( orgineel is engels)
Citaat:
Kikkuli was rond 1350 v.C. een paardentrainer die de paarden in zijn leger in 214 dagen moest trainen en klaarstomen om oorlog te voeren. Omdat zijn methode ervoor zorgde dat die paarden een uitstekende conditie hadden werd zijn volk een van de machtigste in die tijd. Hij schreef zijn methode op 4 of 5 kleitabletten die vorige eeuw in, wat nu Turkije heet, werden teruggevonden.
Hij begon met paarden die eigenlijk nog maar kort zadelmak waren en weinig conditie hadden. Deze werden eerst aan een (redelijk zware) test onderworpen over 4 dagen. Kikkuli noemd dat het "Culling Process" Kwamen ze daar goed doorheen, dan waren ze sterk genoeg voor het "werk" en werden ze verder getraind.

Ann Nyland heeft die tekst dus vertaald en dat experiment uitgevoerd met 10 paarden in Australie met goeie resultaten. Zij deed ook eerst het Culling Process. 2 van de 10 paarden kregen problemen maar na het herstel hebben ze deze paarden (eigenlijk tegen de regels van Kikkuli zelf) toch volgens zijn methode getraind. Het bijzondere was dat die paarden verderop in de training weer problemen kregen, aan hetzelfde been/op dezelfde plaats als in de test! Alle andere paarden die probleemloos door het Culling Process kwamen werden ook probleemloos getraind. (Overigens; 1 van de 2 bleek voor het experiment een ongelukje gehad te hebben en werd een tijd later opnieuw volgens deze methode getraind en dit keer wel met succes)

In deze methode wordt ook erg veel aandacht besteed aan de geestelijke esteldheid/training vna het paard. Ook beweert Nyland dat paarden die volgens deze methode werden getraind veel sneller en langer in conditie kwamen en bleven.
Het gaat wat ver om het complete trainingsschema hier neer te zetten maar het eerste gedeelte bestaat vooral uit het trainen aan de hand.

Stukje over Culling proces:

Culling Process:
Citaat:
1e dag: 18 kilometer draf, 420 meter galop, 2 minuten stilstaan (pauze) en 600 meter galop.
dezelfde dag, later:6 kilometer draf, 420 meter harde galop.
dezelfde dag, later:6 kilometer draf, 420 meter galop.

2e dag: 15 kilometer draf, 420 meter galop, 2 min. stilstaan (pauze) en 600 meter galop.
dezelfde dag, later: 6 kilometer draf.

3e dag: 12 kilometer draf
dezelfde dag, later: 6 kilometer draf.

4e dag: 12 kilometer draf, 4,8 kilometer galop, pauze van 2 minuten, 7,2 kilometer galop.

(In het boekje gebruiken ze nl. allerlei ouide benamingen voor de afstanden (zoals Danna, Iku. 1 Danna= 6 kilometer en 1 IKU = 60 meter)

Op deze website staat ook een zeer interessant stukje over deze methode:http://www.imh.org/imh/kyhpl1b.html

Zelf vind ik het wel een beetje erg zwaar overkomen, zeker met een paard wat net ingereden is. Aan de andere kant, vroeger liepen paarden ook 30 km op een dag om te grazen ( maar dat is voornamelijk stappen). Je maakt wel meteen een onderscheid tussen sterke of zwakke paarden.

nienke07

Re: Kikkuli trainingsmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:01

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:34

sflj is ook net begonnen met deze trainingsmethode.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:00

Ja sflj is hiermee begonnen ja.
En sflj is niet blij dat je zijn tekst van een besloten forum gekopieerd wordt! (zonder mij te vragen of te vermelden) Boos!

Je had bijvoorbeeld ook om reacties kunnen vragen zonder mijn tekst klakkeloos te kopieren.

Sorry maar dit vind ik niet netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:31

Ik pb je even Sflj Lachen

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:08

Snap je helemaal SFLJ!
Siempie: Had je hem al een pb gestuurd? Want je wist dus blijkbaar dat hij er mee bezig was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:16

Siempie heeft er niks mee te maken, zij heeft deze informatie van een ander forum waar ik kom, en ik eerder een soortgelijk topic had aangemaakt. Ik heb haar die link daarvan gegeven.

Ik wist niet dat deze inleidende tekst exact door Sflj geschreven was, gezien de tekst, en de stukken (culling process is woordelijke vertaling, dat heb ik zelf ook gevonden) op internet. Dus had ik begrepen dat de inleiding ook een vertaling was. Blijkbaar niet, my mistake. Het is enkel verspreiding van informatie.

Kunnen we nu weer terug ontopic hierover? Lachen

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:28

Maya schreef:
Siempie heeft er niks mee te maken, zij heeft deze informatie van een ander forum waar ik kom, en ik eerder een soortgelijk topic had aangemaakt. Ik heb haar die link daarvan gegeven.

Je vergeet te vermelden dat het forum waar het over gaat besloten is en alleen voor leden...
Voor de andere lezers hier ook wel handig om te weten waar het over gaat nietwaar?

*rest my case*

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 06:04

Als het inderdaad om EF gaat, dat is inderdaad besloten. En dat is natuurlijk niet voor niets. Ik verzoek je dan ook vriendelijk geen dingen daarvan meer te (laten) kopieren, tenzij je de TS daar even van op de hoogte brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:50

EF is niet het forum waar TS de info vanaf heeft, ík heb het op een ander forum geplaatst.

Enfin, laat maar hangen, Sflj heeft er geen problemen meer mee, ik ook niet, case closed.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:56

Aangezien het uiteindelijk van een forum kwam waar ik de eigenaar van ben kun je de case wel sluiten maar hoop ik wel dat de boodschap overkomt.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:06

Maya schreef:
EF is niet het forum waar TS de info vanaf heeft, ík heb het op een ander forum geplaatst.

Enfin, laat maar hangen, Sflj heeft er geen problemen meer mee, ik ook niet, case closed.

Dat boeit niet al zet je het thuis op je PC, punt is dat als je iets van iemand copieert, je deze persoon hiervan op de hoogte stelt.
Zijn gewoon normale fatsoensnormen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:34

iemand die er meer van weet dan ik op dit forum schreef:
Bespreek mij gerust achter mijn rug, link naar alles wat ik plaatst.
Het enige wat je níet moet doen is zonder toestemming fotos of teksten op ándere forums of -informatiedragers overnemen; dat is in strijd met het auteursrecht en bij wet verboden.

Kwam het toevallig tegen en wilde ik nog even plaatsen.
Verder niks aan toe te voegen. Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:53

Dan is iedereen in het originele topic, en vele andere topics in overtreding... Lachen Want niet alles staat uitgebreid met bronvermelding daarop... Of stellen jullie allemaal de auteur(s) eerst schriftelijk op de hoogte voor je iets kopieert? Nee, dat geloof ik niet.

Ach, deze reacties verbazen me niet. Zou alleen wel fijn wezen als dit per pb werd gedaan, nu gaat het topic niet meer over het originele onderwerp.

Bovendien heb jij nu ook niet de bron vermeld van wat je kopieert Sflj, ik heb wel een vermoeden wie het is, maar in principe kunnen het zo vele bokkers zijn, omdat de naam er niet bij staat. Dus nu doe je hetzelfde...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:04

Het gaat er in dit geval om dat je van een besloten forum hebt gekopieerd naar een openbaar forum.
Dat maakt dag en nacht verschil.
Vanaf openbare site kopieren, dan is het vriendelijk om het te vermelden, maar meestal staat dat ook in de kleine lettertjes.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:35

De bron staat erboven. Dit forum dus.
Maar nu hou ik er over op. Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:04

Op de site staat:

Citaat:
The Kikkuli Method is amazing from a modern equine physiology point of view. The Kikkuli Method uses Interval training, and makes much use of leading the horses (from chariots) at the gaits of trot, canter and gallop, before subjecting them to the weight bearing stress of a rider or driver.

en ook:
Citaat:
After being worked in harness, the horses were brushed down and cooled out. Every workout includes a warm down period, and all workouts were carried out on a marked course. The horses were washed in warm water and rugged.

Deze trainingsmethode/intervaltraining is dus niet onder de man. Het lijkt me voor de begeleider dus ook een zware training. Haha!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:34

WOW, hoe wil die een harde galop gaan bijhouden dan?? (al kan het natuurlijk met handpaard)
Ik vind het wel boeiend klinken, maar wel erg zwaar, vooral als het paard nog totaal geen conditie heeft. Ik zou het wel eens willen proberen (die 4 dagen, kijken of Sting een 'oorlogspaard'' kan worden Lachen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:39

Toch maar even reageren;

Het culling process werd dus alleen gedaan om te kijken of de paarden geschikt waren voor het toekomstige werk. En of het dus zin had om te gaan trainen. Het scheelde de Hittieten nl. een hoop geld/tijd/energie als ze de mindere paarden direkt verkochten i.p.v. te trainen.
Het is voor iedere huidige paardeneigenaar m.i. dus volstrekt zinloos om deze test uit te voeren met zijn of haar paard. Dat paard heb je immers al?!
Ik train mijn paard sinds kort op de manier die door Nyland is beschreven maar heb die test ook niet gedaan. Ik ga dit paard toch niet verkopen als zou blijken dat ze er niet doorheen kwam.

En dit is de 2e reden (na die van het besloten forum) dat ik niet blij ben met het kopieren vanuit een ander forum/topic etc. Het wordt nl. makkelijk uit z'n verband gerukt.

Trouwens geeft Nyland in haar boekje aparte trainingsschema's voor Endurancepaarden, racers, eventers en Standardbreds. allemaal volgens de methode van Kikkuli.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:41

Sting schreef:
WOW, hoe wil die een harde galop gaan bijhouden dan?? (al kan het natuurlijk met handpaard)

Kikkuli deed het vanuit een strijdwagen, achter een ander paard. Ik doe het op de fiets en andere mensen vanuit de laadbak van een auto.
Geen probleem. (is ook een kwestie van (jezelf) trainen Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:57

oliebol, kan ik weer niet editen/toevoegen! Boos! (Baaart!!)

Anyway, voor verdere info verwijs ik jullie graag door naar deze site:
www.users.bigpond.com/splitterscreek

Mail de eigenaar, bestel het boek en/of vraag haar het hemd van het lijf! Haha! (heb ik ook gedaan/doe ik nog steeds)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:14

sflj schreef:
Toch maar even reageren;

<knip>
En dit is de 2e reden (na die van het besloten forum) dat ik niet blij ben met het kopieren vanuit een ander forum/topic etc. Het wordt nl. makkelijk uit z'n verband gerukt.

Trouwens geeft Nyland in haar boekje aparte trainingsschema's voor Endurancepaarden, racers, eventers en Standardbreds. allemaal volgens de methode van Kikkuli.

Dat was ook mijn idee.
Mijn eerste reactie was: dit is regelrechte dierenmishandeling!
Deze test zonder verdere context of voorbereiding uitvoeren geeft nogal blijk van geen inzicht en heeft bovendien totaal geen zin.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:34

sflj schreef:
oliebol, kan ik weer niet editen/toevoegen! Boos! (Baaart!!)

Anyway, voor verdere info verwijs ik jullie graag door naar deze site:
www.users.bigpond.com/splitterscreek

Mail de eigenaar, bestel het boek en/of vraag haar het hemd van het lijf! Haha! (heb ik ook gedaan/doe ik nog steeds)

Maar fiets jij dan echt 12 km Bert? Op zich staat me dat fietsen wel aan. Goed voor mijn lijn Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:13

Yep! Iedere dag, na mijn werk, 's avonds in het donker. (Ook met dit weer!)
En dat 11 dagen achterelkaar. (voorlopig, daarna worden de afstanden iets groter.)
Gekkenwerk dus! Clown

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 17:27

Maar bevalt het wel? Wat zijn de voordelen ten op zichte van andere trainingsmethoden?