Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cissie schreef:Oefenen oefenen oefenen......
Daarbij is je eigen houding t.o.z van je pony net zo van belang!
Leer hem van alles, verschillende situaties en vewrschillende voorwrpen kennen, je kunt het zo gek niet bedenken en doe het maar, geen gevaarlijke capriolen of toestanden uithalen natuurlijk.
Daarbij is het belangrijk dat je pony leert dat de geluiden/voorwerpen en enge dingen om te zien, helemaal niet zo eng zijn.
Daarnaast leert hij wat ie aan jou als begeleider heeft, dat laatste is misschien nog welbelangrijker want je kunt niet alle situaties nabootsen en je komt altijd weer andere dingen tegen die je nooit had verwacht.
Er zijn veel mensen die hun pony/paard op de kop geven als ze ergens van schrikken..."ja hij moet zich niet zo aanstellen" en "we zijn daar al 10 keer voorbij gegaan dat kent ie nu wel", tja ieder zijn of haar manier natuurlijk, ik vind dat je een paard/pony dan beter kunt negeren in zo 'n situatie, met negeren leer je pony niks aan en niks af, daarbij leert ie in ieder geval niet dat ook negatieve aandacht naar zich toe kan trekken.
Je leert er een pony niks mee, maar negeren werkt vaak wel gerustellend, doordat de pony ziet dat er op geen enkele manier op hem gereageerd wordt, houd het ongewenste gedrag bv aanstellig schrikken of stressen vaak vanzelf op.
Negeren mag je in mijn optiek niet te vaak doen, het is niet fijn om genegeerd te worden, alleen als je weet dat de pony dit als maniertje gebruikt om bv z'n zin te krijgen of aandacht probeert te krijgen kun je dit doen, anders vind ik het geen goede weg van omgaan met een pony/paard, vooral niet 1 die nog jong is.
Is het nog en jonge onervaren haflinger of een al wat oudere?