1e keer met Stang&trens rijden, wat te verwachten...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

1e keer met Stang&trens rijden, wat te verwachten...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:07

even een vraagje van mij hoor Lachen

Quentin gaat echt super de laatste tijd, zie: viewtopic.php?f=15&t=376455

maargoed, met dit weer kan ik niet in mn buitenbak rijden, een eigen binennbak heb ik helaas niet, er is wel een binnenbak waar ik 2x per week clubles heb, helaas is die nu een week niet te gebruiken ivm een trailer-tentoonstelling...

Ik wil toch graag rijden dus wat doe je dan(er ligt nml geen sneeuw hier Knipoog ) dan ga je naar buiten voor een relaxed stap+beetje draf buiteritje Lachen

Nou gaat het met Q zo goed, en ik heb eindelijk de goede onderlegtrens binnen(was al besteld voor Q werd afgekeurd!) dat ik eraan zat te denken om af en toe met stang&trens te gaan rijden, puur voor de ervaring dus
ga nml weer af en toe een privelesje nemen naast de 2 clublessen die ik per week heb, en we kunnen weer naar ons oude niveau(Z1) gaan toe trainen.

maargoed, het echte rijden met S&T doe ik natuurlijk alleen met begeleiding, maar met het passen van de bitten heeft Q het S&T hoofdstel meerdere keren aangehad, en hij reageerde er niet vreemd ofzo op, zou het verantwoord zijn om tijdens zo'n stap+beetje draf-buitenritje een keer met S&T te rijden, gewoon met een losse stangteugel natuurlijk! puur om hem er wat meer aan te laten wennen aan dat extra bit in zn mond, vordat ik er dus echt mee ga rijden in de bak met de les.

heb zelf niet veel 'echt' gereden met S&T wel wat paarden losgereden met S&T, met dus ook een losse stangteugel, de kans dat ik perongeluk keihard aan de stang kom doordat ik met die extra teugels in de war ben is er dus niet echt Knipoog

maar ik heb dus geen flauw idee hoe Q op het rijden met S&T reageerd, hoe was dat met jullie paarden?

Idra

Re: 1e keer met Stang&trens rijden, wat te verwachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:11

Ik rij zelf gewoon op een trensje, en ga voorlopig ook nog niet de overstap maken naar S&T Knipoog , maar naar wat ik gehoord heb hoe de meeste paarden erop reageren gaan de eerste paar keren goed, en is het pas na enkele keren dat paarden er stakerig op gaan reageren.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit te veralgemenen is Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:17

Als je met s&t wilt rijden zou ik er voor zorgen dat je de kinketting heel los laat. Wel contact met je stangteugel houden maar natuurlijk niet teveel aannemen. Misschien kun je beter eerst een aantal keer in je bak 'oefenen' met s&t, puur om te kijken hoe hij erop reageert voordat je er een buitenrit mee maakt. Het is namelijk toch wel eventjes iets anders als je dit niet gewend bent. En je wilt natuurlijk niet in de kluts komen met je teugels Knipoog

Mijn eerste keren met s&t heb ik in de binnenbak geoefend. Heel veel voorwaarts gereden (alleen maar eigenlijk) en van de stangteugel afgebleven. Je moet in weze van voren af aan beginnen, dus goed voorwaarts rijden (zodat hij niet in verzet kan komen) en gewoon je paard naar beneden rijden. Grote voltes en dergelijke zijn de perfecte oefeningen daarvoor. Niet gelijk je shouderbinnen of travers gaan oefenen, eerst wennen aan je s&t.
Laatst bijgewerkt door VValar op 02-03-05 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:17

nou ik vind niet dat een een buitenrit moet gaan maken met een S&T in.
heb dan gewoon ff geduld en wacht tot je priveles hebt ofzo...of neem priveles!!
ivm het uit te gaan proberen tijdens een buitenritje.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:30

meiske16 schreef:
nou ik vind niet dat een een buitenrit moet gaan maken met een S&T in.
heb dan gewoon ff geduld en wacht tot je priveles hebt ofzo...of neem priveles!!
ivm het uit te gaan proberen tijdens een buitenritje.

ik heb al gezegd dat het niet om het echte rijden met S&T gaat, en dat ik daar idd mee wacht tot ik les heb Knipoog

maar was benieuwd naar hoe andere paarden de 1e paar keer op een S&T reageerden, en of een rustig buitenritje (waarbij ik nooit aan de teugels kom hij hobbelt altijd achter de fietser of t andere paard aan wat ik meeneem naarbuiten) met S&T zou kunnen of juist niet

hij heeft er wel bij ons thuis mee heen&weer gestapt, reageerde er totaal niet op, maarja das alweer een halfjaar geleden...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:32

Idra schreef:
Ik rij zelf gewoon op een trensje, en ga voorlopig ook nog niet de overstap maken naar S&T Knipoog , maar naar wat ik gehoord heb hoe de meeste paarden erop reageren gaan de eerste paar keren goed, en is het pas na enkele keren dat paarden er stakerig op gaan reageren.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit te veralgemenen is Lachen

hmm ben benieuwd wat ik da van Q kan verwachten, als ze er na een paar keer stakerig op reageren Knipoog

we waren half vorigjaar van plan om er dus mee te gaan trainen bij mn priveles, om er daarna ook mee te gaan rijden op concoursen, helaas is hij tussendoor dus afgekeurd en was ik even helemaal klaar met rijden

inmiddels mag&kan ik weer alles met hem doen, en gaan we dus weer volop rijden en ons best doen om weer op het Z niveau terug te komen vandaar dat ook de S&T meegaat als ik weer priveles heb Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:41

VValar schreef:
Als je met s&t wilt rijden zou ik er voor zorgen dat je de kinketting heel los laat. Wel contact met je stangteugel houden maar natuurlijk niet teveel aannemen. Misschien kun je beter eerst een aantal keer in je bak 'oefenen' met s&t, puur om te kijken hoe hij erop reageert voordat je er een buitenrit mee maakt. Het is namelijk toch wel eventjes iets anders als je dit niet gewend bent. En je wilt natuurlijk niet in de kluts komen met je teugels Knipoog

tnx, zal de kinketting idd los houden!

heb er af en toe mee gereden, alleen het 'echte werk' niet omdat ik die paarden losreed voor een ander die ze daarna overpakte.
maar t probleem is nu dat ik nergens in een bak kan rijden...buitenbak is veel te hard en t dooit vorlopig nog niet echt, binnebak kan ik normaal op dinsdag+vrijdag terecht, die is nu een week bezet ivm en tentoonstelling van trailers Scheve mond

VValar schreef:
Mijn eerste keren met s&t heb ik in de binnenbak geoefend. Heel veel voorwaarts gereden (alleen maar eigenlijk) en van de stangteugel afgebleven. Je moet in weze van voren af aan beginnen, dus goed voorwaarts rijden (zodat hij niet in verzet kan komen) en gewoon je paard naar beneden rijden. Grote voltes en dergelijke zijn de perfecte oefeningen daarvoor. Niet gelijk je shouderbinnen of travers gaan oefenen, eerst wennen aan je s&t.

het echte rijden met S&T doe ik met mn instructeur erbij, tijdens de priveles dus Lachen maar omdat hij zo braaf reageerde tijdens het passen en tijden het wat heen&weer stappen thuis, en ik nu dus alleen maar buiten voornamelijk stapritjes kan maken, was ik benieuwd of het wel of juist niet verstandig was om zo'n ritje met S&T te maken zodat Q kan wennen aan die 2 bitten in zn mond, zonder dat ik er meteen echt iets mee hoef te doen.
ik rij buiten nml altijd met een heel los teugeltje omdat ik Q achter een fietser of ander paard plak en hem daar heel de buitenrit ook hou Knipoog

hoop dat het flink gaat dooien, dan kan ik eerst in de bak ff wat stappen en draven voordat k er mee naar buiten ga, en anders wacht ik tot m instructeur tijd heeft voor me(had wekelijks les maar ivm het afkeuren en het tijdelijk niet kunnen rijden is mn vaste lesdag vervallen en is t ff afwachten wanneer hij tijd heeft) en rij ik er eerst mee in de les bij hem, voordat ik er een rondje buiten stappen mee probeer

t gaat ook meer om de ervaring zowel voor hem als voor mij, als om het echte rijden met S&T, heb toen ik nog wel startte in het z1 mn proefjes gewoon met een dubbelgebroken bustrensje gereden, ging ook prima dus daar gaat het me niet om.
meer voor de ervaring dus en dacht dat het misschien handig was als hij vast aan dat 2e bit in zn mond gewend was, voordat ik er echt fanatiek mee zou gaan rijden in de bak, lijkt me dat hij het dan meer 'voelt' als wanneer hij buiten met een los teugeltje stapt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:18

Renske20 schreef:
tnx, zal de kinketting idd los houden!

heb er af en toe mee gereden, alleen het 'echte werk' niet omdat ik die paarden losreed voor een ander die ze daarna overpakte.
maar t probleem is nu dat ik nergens in een bak kan rijden...buitenbak is veel te hard en t dooit vorlopig nog niet echt, binnebak kan ik normaal op dinsdag+vrijdag terecht, die is nu een week bezet ivm en tentoonstelling van trailers Scheve mond

hoop dat het flink gaat dooien, dan kan ik eerst in de bak ff wat stappen en draven voordat k er mee naar buiten ga, en anders wacht ik tot m instructeur tijd heeft voor me(had wekelijks les maar ivm het afkeuren en het tijdelijk niet kunnen rijden is mn vaste lesdag vervallen en is t ff afwachten wanneer hij tijd heeft) en rij ik er eerst mee in de les bij hem, voordat ik er een rondje buiten stappen mee probeer

t gaat ook meer om de ervaring zowel voor hem als voor mij, als om het echte rijden met S&T, heb toen ik nog wel startte in het z1 mn proefjes gewoon met een dubbelgebroken bustrensje gereden, ging ook prima dus daar gaat het me niet om.
meer voor de ervaring dus en dacht dat het misschien handig was als hij vast aan dat 2e bit in zn mond gewend was, voordat ik er echt fanatiek mee zou gaan rijden in de bak, lijkt me dat hij het dan meer 'voelt' als wanneer hij buiten met een los teugeltje stapt

Weet je, ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om eens met je s&t te rijden. Tenslotte is dit niet de eerste keer voor je paard dat hij een s&t in heeft en dus is hij er wel enigzins aan gewend lijkt mij zo? Het is ook maar net hoe je paard erop reageert. Bij mijn paard had ik de eerste (2) keer er een beetje 'moeite' mee. Niet zozeer dat ze het bit niet accepteerde maar alles moest gewoon even vertrouwd worden. Daarna heb ik er nooit meer last mee gehad, zelfs niet toen ik per ongeluk een keer de stangteugels verwisselde met de trensteugels Bloos En ik het maar vreemd vinden dat mijn paard zo diep liep haha.'

Anway, je moet gewoon kijken hoe je paardje is. Ik reed ook echt niet elke dag met mijn s&t, misschien een keer in de twee weken en ze pakte het elke keer super op. Het was geen probleem. Ik denk dat je even moet kijken hoe je paard er weer op reageert (wanneer je het bit in doet). Misschien eventjes een rondje erop stappen en als hij het braaf doet voorzie ik geen problemen. Zolang je de kinketting gewoon lekker los doet en je paard niet gelijk in de aanleuning vraagt Knipoog

Barrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:41

Toen ik voor het eerst met S&T reed met Billy, merkte ik vrijwel geen verschil; hij reageerde er normaal op. Ik dacht dat het heel anders zou zijn, maar dat viel dus erg mee.

Ik heb er de eerste keren in mijn les mee gereden, zodat mijn instructeur het goed in de gaten kon houden.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:23

Ik rij met losrijden ook met een heel losse stangteugel (als ik per ongeluk mijn stang en trens een keer in heb Bloos ) Wat ik wel heb gemerkt dat het voor Jesper fijner is als ik er een slobberriempje aan doe. Dan ligt de stang wat rustiger als je geen contact met de stangteugel hebt.
(En op wedstrijden mag een slobberriempje ook)

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:29

dat over die lossen kinketting ben ik hetniet mee eens. De kinketting moet gewoon goed zitten, zowel te strak als te los is niet goed. Te strak, dan werkt de druk op de lagen te hard in. Te los en de tongboog kom te ver tegen het gehemelte aan. PLus dat de werking zo anders wordt dat als je dan eindelijk die ketting strakker gaat doen je weer opnieuw moet gaan wennen aan je bit. Ik merk het hier heel duidelijk. Als ik max rijd en ik heb iemand anders het hoofdstel om laten doen (zonder controle...) dan zit vaak de ketting te los. Dan is ie echt niet lekker te rijden, steeds weer verzet. Te strak dan wordt hij woest. Hij moet precies op het juiste gaatje zitten. en dat is als de scharen 45 graden kunnen kantelen, en niet verder! 90 graden is veel te ver!! Die fout wordt echt heel erg vaak gemaakt.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:01

sherwood schreef:
dat over die losse kinketting ben ik het niet mee eens.
ik ben het er ook niet mee eens, de kinketting moet direct goed zitten en als je normaal met een stang en trens omgaat gaat een paard er echt niet op staken! Het is in het begin misschien een beetje spannend, net als voor de eerste keer met sporen rijden. je gaat gewoon rijden, wen aan de dubbele teugel en laat de stangteugel doorhangen, als de maten van de bitten goed zijn dan zal het paard er gewoon lekker op door blijven lopen. Het is gewoon een kwestie van oefenen! (ps. ik heb mijn paard op stang en trens gestart nadat ik er pas 3x mee had gereden, we werden 1e en 2e, oke, ik ben gewend ermee te rijden, maar voor mijn paard was het nieuw) er hoeft dus echt niets engs of raars te gebeuren hoor! succes met oefenen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:09

sherwood schreef:
dat over die lossen kinketting ben ik hetniet mee eens. De kinketting moet gewoon goed zitten, zowel te strak als te los is niet goed. Te strak, dan werkt de druk op de lagen te hard in. Te los en de tongboog kom te ver tegen het gehemelte aan. PLus dat de werking zo anders wordt dat als je dan eindelijk die ketting strakker gaat doen je weer opnieuw moet gaan wennen aan je bit. Ik merk het hier heel duidelijk. Als ik max rijd en ik heb iemand anders het hoofdstel om laten doen (zonder controle...) dan zit vaak de ketting te los. Dan is ie echt niet lekker te rijden, steeds weer verzet. Te strak dan wordt hij woest. Hij moet precies op het juiste gaatje zitten. en dat is als de scharen 45 graden kunnen kantelen, en niet verder! 90 graden is veel te ver!! Die fout wordt echt heel erg vaak gemaakt.

Nooit last van gehad en dat niet lekker rijden van je paard ligt dan echt aan je paard zelf dan aan de werking van de s&t. Voor de eerste keren met s&t moet je zeker de kinketting niet te vast zetten. De kinketting heeft een hefboom werking dus doe je hem te strak vast, heb je ook de kans dat bij ondeskundig of onervaren gebruik je teveel druk gaat zetten. Zeker dus niet te strak doen! Ik zeg niet dat je de ketting helemaal los moet laten hangen maar zeker voor de eerste paar keren van gebruik moet er voldoende ruimte tussen de kinketting en de kin van je paard zitten.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:55

Ik heb de eerste keren de S&T ook tijdens buitenritjes geprobeerd. Wegens een blessure mocht ik alleen maar stappen. Na verloop van tijd ben ik dingen gaan zoeken om hem (geestelijk iig) bezig te houden. Dit was er 1 van. Nu moet ik zeggen dat mijn paard heel braaf is en ik dus weinig met de teugels hoef te doen. Het ging prima!

Ik heb er ook al eens mee gestart, maar dat ging minder fijn. Dat ligt meer aan mezelf. Ik moet zelf nog wennen aan 'al die teugels'. (ik rij ook nooit met slof, dus ik ken dat helemaal niet: een handvol teugels).

Ondertussen rij ik mijn wedstrijden gewoon op trens en rij ik thuis af en toe met S&T.

Succes!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:36

Citaat:
Nooit last van gehad en dat niet lekker rijden van je paard ligt dan echt aan je paard zelf dan aan de werking van de s&t. Voor de eerste keren met s&t moet je zeker de kinketting niet te vast zetten. De kinketting heeft een hefboom werking dus doe je hem te strak vast, heb je ook de kans dat bij ondeskundig of onervaren gebruik je teveel druk gaat zetten. Zeker dus niet te strak doen! Ik zeg niet dat je de ketting helemaal los moet laten hangen maar zeker voor de eerste paar keren van gebruik moet er voldoende ruimte tussen de kinketting en de kin van je paard zitten.

kom kom niet zo kort door de bocht. Ik merk toch zelf duidelijk dat het aan het bit ligt. Als ik dat verander is hij weer prima, lijkt me logisch. Het was geen aanval ofzo hoor! het bit is zo scherp als de ruiterhand. Als je met S&T gaat rijden mag ik aannemen dat je niet ondeskundig meer bent. Gewoon vastmaken en dan een doorhangen teugeltje hebben. Goed er op letten dat je er geen contact mee zoekt. Daarna rustig aannemen.