Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), andere kleurcombinaties weet ik niet meer, maar er was een goede site voor alleen ben ik hm vergete 

Beber schreef:Het is een KWPN merrie en daar wil ik graag een chique dressuurhengst voor uitkiezen en helaas zijn er geen palominohengsten meer bij het KWPN.
sans6 schreef:kadans16 hier op Bokt heeft een palomino hengst (KWPNer) maar ik denk zomaar niet dat ze die laat dekken...
Ibbel schreef:Palomino is een vos met 1 verdunningsfactor, cremello is een vos met 2 verdunningsfactoren (op beide chromosomen). Ik ga er even van uit dat je in ieder geval met een hengst uit de vos-familie dekt. Vos x vos geeft nl altijd vos.
Omdat een palomino maar 1 verdunningsfactor heeft zullen ook maar 50% van haar eitjes die verdunningsfactor dragen. (eitjes en spermacellen hebben nl de helft van het normale aantal chromosomen). De andere helft van haar eitjes zal gewoon 'onverdund' zijn.
Een palomino hengst heeft ook 50% spermacellen met verdunningsfactor, en 50% gewone.
Een vos hengst heeft alleen gewone spermacellen, een cremello hengst heeft 100% spermacellen mét verdunningsfactor.
Ik geloof dat hierbij mijn vraag wel is beantwoord, hiervoor mijn dank.
Deze merrie heeft met verschillende hengsten, bruin en vos, 2 x vosveulens, 2x valkveulens en 2x palominoveulens gekregen.
Een veulen krijgt 1 set chromosomen van de moeder (al dan niet met verdunningsfactor dus) en 1 set van de vader.
Wat voor hengst je er dus ook op zet, je hebt altijd precies 50% kans op een palomino. Maakt dus niet uit of het een vos, palomino of cremello is.
Want: palomino x palomino = 25% gewoon vos (beide ouders geven toevallig juist hun 'onverdunde eicel/spermacel), 25% cremello (beide ouders geven toevallig allebei hun 'verdunde' eicel/spermacel, en 50% palomino: of de ene, of de andere ouder geeft z'n overdunde cel, en de andere is verdund.
palomino x vos = 50% vos (vader geeft uiteraard een 'onverdunde' spermacel, moeder geeft haar onverdunde eicel) en 50% palomino (vader geeft uiteraard onverdunde spermacel, moeder geeft haar verdunde eicel)
palomino x cremello: 50% cremello (vader geeft uiteraard een 'verdunde' spermacel, moeder geeft ook haar verdunde eicel) en 50% palomino (vader geeft uiteraard een 'verdunde' spermacel, moeder geeft haar onverdunde eicel)
Ga je met een bruine of zwarte fokken, dat wordt het veel ingewikkelder, want dan heb je ook kans op zwart, smoky (1x verdund zwart), bruin of valk (1x verdund bruin). Kruis je met valk of smoky, dan kun je ook nog een perlino (dubbelverdund bruin) of zilversmoky (dubbelverdund zwart) verwachten.
Oh, en als je honderd procent kans op palomino wilt moet je cremello x vos kruisen.