Welke kleur hengst op palomino merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Welke kleur hengst op palomino merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:59

Welke kleur hengst heeft de meeste kans om een palomino veulen te krijgen uit een palomino merrie ?

bambi76

Re: Welke kleur hengst op palomino merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:05

Ik dacht o.a. met een vos, die niet al te sterk de vos kleur doorvererft

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:10

Palomino kreeg je toch met creme x vos of bruin ofzo??
Weet niet hoe het zit als je palomino wilt krijgen uit een palomino..

Edit: Even opgezocht..

rood X cremello = palomino
Laatst bijgewerkt door PartoutZ op 02-03-05 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:11

palomino hengst Knipoog

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:13

Het is een KWPN merrie en daar wil ik graag een chique dressuurhengst voor uitkiezen en helaas zijn er geen palominohengsten meer bij het KWPN.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:16

Ik dacht dat een palominoxvos 50% kans vos en 50% kans palomino gaf en palominoxpalomino 100% palomino(edit: blijkbaar ben ik toch fout Haha! ), andere kleurcombinaties weet ik niet meer, maar er was een goede site voor alleen ben ik hm vergete Lips are sealed

edit gevonden Lachen
Het is wel in het engels, maar onderaan de pagina zie je een kader waar je kan aflezen wat je kan krijgen bij twee kleuren te kruisen Lachen

http://www.doubledilute.com/color-chart.htm
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 02-03-05 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:18

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:23

Beber schreef:
Het is een KWPN merrie en daar wil ik graag een chique dressuurhengst voor uitkiezen en helaas zijn er geen palominohengsten meer bij het KWPN.

Nee klopt dat probleem had ik destijds ook toen ik nog een palomino merrie had.

Je moet even uitzoeken in welke kleur de moeder van je merrie had en verder terug idem van de vader.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:04

kadans16 hier op Bokt heeft een palomino hengst (KWPNer) maar ik denk zomaar niet dat ze die laat dekken... Knipoog

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 17:10

sans6 schreef:
kadans16 hier op Bokt heeft een palomino hengst (KWPNer) maar ik denk zomaar niet dat ze die laat dekken... Knipoog

Wil wel minimaal reg. A veulen, liefst veulenboek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:24

Palomino is een vos met 1 verdunningsfactor, cremello is een vos met 2 verdunningsfactoren (op beide chromosomen). Ik ga er even van uit dat je in ieder geval met een hengst uit de vos-familie dekt. Vos x vos geeft nl altijd vos.

Omdat een palomino maar 1 verdunningsfactor heeft zullen ook maar 50% van haar eitjes die verdunningsfactor dragen. (eitjes en spermacellen hebben nl de helft van het normale aantal chromosomen). De andere helft van haar eitjes zal gewoon 'onverdund' zijn.
Een palomino hengst heeft ook 50% spermacellen met verdunningsfactor, en 50% gewone.
Een vos hengst heeft alleen gewone spermacellen, een cremello hengst heeft 100% spermacellen mét verdunningsfactor.

Een veulen krijgt 1 set chromosomen van de moeder (al dan niet met verdunningsfactor dus) en 1 set van de vader.

Wat voor hengst je er dus ook op zet, je hebt altijd precies 50% kans op een palomino. Maakt dus niet uit of het een vos, palomino of cremello is.
Want: palomino x palomino = 25% gewoon vos (beide ouders geven toevallig juist hun 'onverdunde eicel/spermacel), 25% cremello (beide ouders geven toevallig allebei hun 'verdunde' eicel/spermacel, en 50% palomino: of de ene, of de andere ouder geeft z'n overdunde cel, en de andere is verdund.

palomino x vos = 50% vos (vader geeft uiteraard een 'onverdunde' spermacel, moeder geeft haar onverdunde eicel) en 50% palomino (vader geeft uiteraard onverdunde spermacel, moeder geeft haar verdunde eicel)

palomino x cremello: 50% cremello (vader geeft uiteraard een 'verdunde' spermacel, moeder geeft ook haar verdunde eicel) en 50% palomino (vader geeft uiteraard een 'verdunde' spermacel, moeder geeft haar onverdunde eicel)

Ga je met een bruine of zwarte fokken, dat wordt het veel ingewikkelder, want dan heb je ook kans op zwart, smoky (1x verdund zwart), bruin of valk (1x verdund bruin). Kruis je met valk of smoky, dan kun je ook nog een perlino (dubbelverdund bruin) of zilversmoky (dubbelverdund zwart) verwachten.

Oh, en als je honderd procent kans op palomino wilt moet je cremello x vos kruisen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 17:29

Ibbel schreef:
Palomino is een vos met 1 verdunningsfactor, cremello is een vos met 2 verdunningsfactoren (op beide chromosomen). Ik ga er even van uit dat je in ieder geval met een hengst uit de vos-familie dekt. Vos x vos geeft nl altijd vos.

Omdat een palomino maar 1 verdunningsfactor heeft zullen ook maar 50% van haar eitjes die verdunningsfactor dragen. (eitjes en spermacellen hebben nl de helft van het normale aantal chromosomen). De andere helft van haar eitjes zal gewoon 'onverdund' zijn.
Een palomino hengst heeft ook 50% spermacellen met verdunningsfactor, en 50% gewone.
Een vos hengst heeft alleen gewone spermacellen, een cremello hengst heeft 100% spermacellen mét verdunningsfactor.

Ik geloof dat hierbij mijn vraag wel is beantwoord, hiervoor mijn dank.

Deze merrie heeft met verschillende hengsten, bruin en vos, 2 x vosveulens, 2x valkveulens en 2x palominoveulens gekregen.

Een veulen krijgt 1 set chromosomen van de moeder (al dan niet met verdunningsfactor dus) en 1 set van de vader.

Wat voor hengst je er dus ook op zet, je hebt altijd precies 50% kans op een palomino. Maakt dus niet uit of het een vos, palomino of cremello is.
Want: palomino x palomino = 25% gewoon vos (beide ouders geven toevallig juist hun 'onverdunde eicel/spermacel), 25% cremello (beide ouders geven toevallig allebei hun 'verdunde' eicel/spermacel, en 50% palomino: of de ene, of de andere ouder geeft z'n overdunde cel, en de andere is verdund.

palomino x vos = 50% vos (vader geeft uiteraard een 'onverdunde' spermacel, moeder geeft haar onverdunde eicel) en 50% palomino (vader geeft uiteraard onverdunde spermacel, moeder geeft haar verdunde eicel)

palomino x cremello: 50% cremello (vader geeft uiteraard een 'verdunde' spermacel, moeder geeft ook haar verdunde eicel) en 50% palomino (vader geeft uiteraard een 'verdunde' spermacel, moeder geeft haar onverdunde eicel)

Ga je met een bruine of zwarte fokken, dat wordt het veel ingewikkelder, want dan heb je ook kans op zwart, smoky (1x verdund zwart), bruin of valk (1x verdund bruin). Kruis je met valk of smoky, dan kun je ook nog een perlino (dubbelverdund bruin) of zilversmoky (dubbelverdund zwart) verwachten.

Oh, en als je honderd procent kans op palomino wilt moet je cremello x vos kruisen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 17:30

Tekst is verdwenen???

In ieder geval bedankt voor deze uitleg, hiermee is mijn vraag wel beantwoord.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:34

Graag gedaan.

Jouw tekst staat nog verstopt tussen de quote Haha!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 17:37

Ja, lekker slim gedaan van mij....... Haha!