Paard verpest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:12

Hallo

Galant is een paard die ik verzorg voor de eigenaar van de stal waar mijn paarden staan.
Iemand anders ging hem rijden en nu is het paard echt helemaal anders.
Hij is harstikke stijf geworden en sloom. Hij's is super hard in z'n mond. Vroeger hoefde je hem als je hem bijvoorbeeld stil wilde zetten een klein hulpje in z'n ,ond te geven en hij stond stil. Nu voelt ie het bijwijze van spreken niet eens meer als je op z'n kont gaat zitten en de teugels helemaal naar je toe trekt.
Verder is ie dus super stijf en geeft al helemaal niet meer na. Hij zet z'n rug compleet vast! En je krijgt hem ook niet vooruit ( op een fatsoenlijke voorwaartse tempo! )
En ik wil natuurlijk geen scherper bid gebruiken om hem in de krul te trekken of sporen enzo. ik wil hem op een goede manier weer een beetje soepel en ontspannen krijgen. Hij's namelijk een Z paard geweest en toen ik hem nog zelf reed merkte ik dat ook..zo soepeltjes als ie dat deed ( niet dat ik Z ben hor Knipoog ) En kon mooi strekken en was zeker goed voorwaarts. Maar dat is een jaar geleden!
Hij is het laatste jaar dus nogal verkloot door diegene.
Hij is nu ( vandaag ) 17 jaar geworden en weet niet of het nog wel nut heeft om hem weer wat te trainen dat ie soepeler word....
Oja hij reed het paardje ook op een verkeerde manier met de slof waardoor ik nu de slof achter slot en grendel heb gelegd.
Kan iemand mij tips geven waardoor het paard weer goed te rijden is of is het daar inmiddels al te laat voor en is het paard gewoon verpest waar niks meer aan te doen valt?

Alle hulp is welkom!

Groetjes Cindy

tessie1985

Re: Paard verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:07

ik zou veel grondwerk doen en veel met je stem werken
en als dat goed gaat (dus als hij weer lekker los is) weer onder het zadel proberen
maar rijd diegene er nog op die het paard verkeerd berijd???
want als hij nog rijd heeft het weinig zin denk ik
maar een paard kan nog veel op 17 jarige leeftijd hoor!
ik rijd een paard van 24 jaar en doe er nog vanalles mee Haha!

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:29

Ik wilde even reageren op je vraag of het nog wel zin heeft om je paard ontspannen te krijgen omdat hij al 17 is: Natuurlijk heeft dat nog zin. Het heeft altijd zin om te proberen een paard zo goed mogelijk te laten lopen, hoe oud hij of zij dan al is.
Je zei dat jouw paard zijn rug vastzet, en juist daarom moet je hem ontspanner en soepeler te laten lopen. Dan wordt het rijden voor je paardje ook een stuk fijner.
Nienke

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:18

dat zou ik dus ook doen. Gewoon helemaal opnieuw beginnen met het grondwerk, en alles weer herhalen en oefenen tot hij het netjes doet. Zonde he, dat 1 persoon zoveel kan verpesten aan een paard in zo'n korte tijd....

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:20

Misschien is het een idee veel met hem buiten te gaan rijden. Mijn ervaring is dat ze daardoor weer een beetje lekker "voorwaarts" worden. Verder gewoon weer vanaf onderen beginnen denk ik. Dus weer rustig een beetje stelling vragen en wat inbuigen om hem weer soepeler te maken. Tuurlijk heeft dit zin, 17 jaar is echt nog niet bejaard, met mijn merrie van 25 rijd ik ook nog gewoon.

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:02

je zal terug moeten naar de basis.laag rijden zodat hij over de rug heen komt en veel buigen van links naar rechts.saai werk maar heel goed om hem los te krijgen.probeer hem ipv met een slof te rijden met elastieken.die werken daar waar nodig maar zetten hem niet vast.hij kan zijn hoofd voldoende bewegen.aan de longe kun je misschien een pessoateugel gebruiken.suc6...

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:52

Ik weet niet hoe jullie over dit denken?
Maar zou het ook niet fijn zijn als hij een tijdje even in de wei kan staan, even niet rijden en daar weer beetje rustig aan beginnen.
Dan kan hij een tijdje lekker uitleven en is hij weer fris als jij met hem verder gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:35

Hay allemaal bedankt voor de tips! Ga het zeker even rustig aan beginnen! En hopen dat het allemaal weer goed komt Lachen

Enne Maartje, de paarden staan altijd elke dag op de wei Knipoog

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:51

mijn paard is ook door 1 persoon compleet verpest geweest.
in korte tijd.
inmiddels is hij er gelukkig af maar ik heb er wel veel werk mee gehad en het is helemaal goed gekomen.
ook ik heb hem eerst met rust gelaten.
lekker in de wei laten lopen overdag en anders regelmatig in de bak loslaten.
wel met hem bezig zijn maar niet ana het werk zetten.
na enige tijd kun je dan weer beginnen.
ik ben met grond werk begonnen en hem heel erg veel op mijn stem laten reageren.
vertrouwen bouw je dan ook weer op de goede manier op.
en dan later beginnen aan de longe en ook hier is vertrouwen en geduld erg belangrijk.
ook veel met stem werken.
dan weer beginnen met een zadel en dan rustig weer met rijden beginnen.
heb hier wel geduld mee en doe het zeker niet te snel.
ik kon mijn paard zelf niet meer rijden door toedoen van die andere persoon maar nu is dat weer helemaal hersteld.
hij is superbraaf en erg voorzichtig met mij.
ik rijd hem nu meestal bit,oos omdat die persoon ook erg hard in de mond was waardoor mijnp ard ene bit niet echt fijn meer vind.
overigens kan ik hem ook weer normaal met een zacht bitje rijden hoor.
dus met geduld kom je heel ver en ik denk dat dit zeer zeker de moeite waard is.
succes!!!!!

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:30

nog mooier Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:18

Jeetje... dat klinkt ook niet best! Galant was zo'n super paard!
Maar 17 is nog niet zo oud en hij heeft zelfs NEMO doorstaan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:22

Alacairion schreef:
Jeetje... dat klinkt ook niet best! Galant was zo'n super paard!
Maar 17 is nog niet zo oud en hij heeft zelfs NEMO doorstaan Tong uitsteken

Ja inderdaad..maar die mafkees zie ik eigenlijk ook nooit meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:24

Pff dat was zo'n vage vent... Rolleyes Hoe die die stal uitmestte.. Tong uitsteken

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:55

echt zonde van zo`n paard zeg, het is een schat van een beest. Veel suc6 met hem verder Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:39

Misschien een idee om er een fysiotherapeut bij te halen, die kan de spieren die vast zitten weer loswerken en je zelf ook tips geven/voordoen hoe je dat met simpele oefeningen zelf kunt bij houden.

Daarbij zou ik 2x per week gaan longeren met touwtjes of een pessoateugel, lang en laag, zodat hij mooi over de rug moet lopen. Uiteraard moet je hem dan goed voorwaarts houden met stem en eventueel een zweephulp.

Met rijden zou ik in het begin alleen maar bezig zijn met voorwaarts houden...veel overgangen rijden, rechtuit en wat voltes, lange lijnen...
Verder niet zoveel vragen, totdat hij weer goed reageert op je been en zithulpen, dan kan je weer wat meer gaan vragen, maar dan ben je alweer een poosje verder...

Goede instructie kan hierbij zeker helpen.