Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 11:53

Mijn bijrijdhaflinger heeft op het moment een hele dikke enkelgebroken bustrens aan het hoofdstel hangen. Ik vind eerlijk gezegd dat ze daar niet lekker op loopt. Kan het zijn dat het bit te zwaar is?

Ik heb namelijk liever dat ze wat meer met het bit speelt, die poging doet ze wel, maar ik heb het idee dat het nog beter zou gaan met een lichter bitje.

Dat ze de neiging heeft om het bit vast te pakken probeer ik anders op te lossen, maar een eerste voorwaarde lijkt me toch dat ze zich lekker voelt met rijden?

Anoniem

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:59

Ik had dit ook met Lucky heb nu en dubbelgebroken bustrens en daar lloopt hijn als een trein op Knipoog Misschien is dat eet tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:01

Je hebt ook holle bitjes. Wellicht zou je dat kunnen proberen, of dan ook een iets dunner bitje, wellicht vind ze het bitje wat te dik.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:01

Misschien moet je een aurigan of koper bustrensje gebruiken (of een dubbelgebroken), paarden hebben de neiging om daar op kauwen. En bitten zijn in alle diktes verkrijgbaar.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:02

Dubbelgebroken is inderdaad een goede optie.
Enkelgebroken is tegenwoordig, vanwege het notenkraker-effect, echt een beetje uit.
Ik zou zeker niet voor een scherper bit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:09

gabyfedde schreef:
Dubbelgebroken is inderdaad een goede optie.
Enkelgebroken is tegenwoordig, vanwege het notenkraker-effect, echt een beetje uit.
Ik zou zeker niet voor een scherper bit gaan.

Bij normaal gebruik komt notenkraker effect niet voor. En daarnaast, ook met dubbelgebroken krijg je notenkraker effect Ach gut

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:26

Ik was ook zeker niet van plan met een scherper bit te gaan rijden.
Liefst juist een zachte, pony heeft in het verleden al genoeg meegemaakt in dr korte leventje, dan moet ik zeker ook nog eens met scherpe bitten gaan rijden... lijkt me niet.

Wat is een goede dikte qua bit voor een haflinger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:55

Ik heb zelf een dikke bustrens voor mijn haf, en heb daarna, omdat ik toch een maatje kleiner wilde, een ietwat dunnere genomen. Dit omdat ik de dikke bustrens toch te dik vond, en een dik bit is niet per definitie zachter. Je hoeft niet gelijk een heel dun bitje te nemen, maar ietsjes dunner is niet gelijk ook scherper.