pony in tuin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

pony in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:06

ik had de gemeente geschreven voor de gein met de vraag of het is toegestaan om een pony in de tuin te behouden
en kreeg ik vandaag een brief dat het is toegewezen???
hoe is het mogelijk ik woon in een rijtjeshuis en dat weten hun en toch mag ik een pony?
ik zie het al voor me een grote pony in de tuin!
wat zouden jullie doen als het is toegewezen?
strax heeft iedereen een pony in de tuin staan waar gaat dit heen?
maar het lijkt me wel stoer maar dan zou ik er wel 2 moeten nemen anders is het zielig Haha!

Diana_14

Re: pony in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:27

Ach ja... gezellig een pony in de tuin. Maar denk je er wel aan dat je pony ruimte nodig heeft om te rennen? Een uurtje rijden per dag is niet genoeg En je moet er natuurlijk wel een maatje bij, anders staat hij/zij zo alleen dus kom je al niet uit met de ruimte.

Hier in het dorp hebben ze ook een pony (shetlander) in de tuin, het beestje staat altijd maar in die tuin en heeft geen ruimte om te bewegen. Hooguit 5 pasjes draf en meer ruimte is er niet. Hier kan ik me echt heel kwaad om maken Boos! En pony/paard heeft ruimte nodig om lekker met een maatje te spelen en racen.

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:13

Diana_14 schreef:
Ach ja... gezellig een pony in de tuin. Maar denk je er wel aan dat je pony ruimte nodig heeft om te rennen? Een uurtje rijden per dag is niet genoeg En je moet er natuurlijk wel een maatje bij, anders staat hij/zij zo alleen dus kom je al niet uit met de ruimte.

Hier in het dorp hebben ze ook een pony (shetlander) in de tuin, het beestje staat altijd maar in die tuin en heeft geen ruimte om te bewegen. Hooguit 5 pasjes draf en meer ruimte is er niet. Hier kan ik me echt heel kwaad om maken Boos! En pony/paard heeft ruimte nodig om lekker met een maatje te spelen en racen.

Vind ik ook Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:22

Ik vind het eigenlijk totaal geen bezwaar ALS de pony in de zomer ergens bij een boer de wei op gaat.
Verder moet de pony ook nog wel een beetje los kunnen rondlopen in een stukje tuin. Misschien kan het af en toe dan nog los in een (longeer)bak bij een rijvereninging/manege of zoiets...

Tsja, t zou moeten kunnen op zich.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:29

hahaha zie het al voor me een shetje in de tuin, nou dan ga ik dat ook maar doen, heb een tuin van 18 meter lang en wil al zo lang een paardje voor de kids. nee geintje hoor, wil graag de planten heel houden, zoek wel een stukje land.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:47

Ja hoor, dat mag. Bij ons in de gemeente mag het ook.

't Is logisch dat je geen mesthoop in de tuin aanlegt als je in een woonwijk woont en dat je de mest opruimt die je paard bij een ander voor de deur deponeert, maar je mag in de meeste gevallen gewoon paarden houden binnen de bebouwde kom.

In deze gemeente is het overigens ontstaan doordat in het buitengebied geen stalletjes en schuurtjes gebouwd mochten worden. Zelfs geen schuilhokken. Er werd dan gezegd: zet je paard maar in een schuur achter je huis. Dus gingen veel mensen hun paard 's winters achter het huis houden (in de schuur of in de garage) en in de zomer (wanneer een schuilhok minder noodzakelijk is) in een eigen of gehuurd weitje buitenaf. Wij hebben dat ook jaren zo gedaan toen we nog kleinere pony's hadden.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:30

Mensen bij ons in de straat hebben dat ook gedaan, een kleine bak aangelegd van iets van 15 bij 20 ofzo stalletje en 2 geiten erbij. Die stond daar dus ook in de zomer omdat ze geen weide koden regelen. En af en toe mocht die even op het grasveld in de tuin zelf lopen (ze hadden een nogal grote achtertuin). Maar vond het ook gewoon zielig. Buren hebben ook protest aangetekend en de pony moest weg. Is toen naar een stal gegaan waar die tenminste gewoon andere paarden had en weide.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 07:41

Mensen die ik ken hadden op een gegeven moment een mini in de achtertuin. Ze hadden het beest zogenaamd van het circus gered omdat die hem naar de slacht wilde doen vanwege zijn x-benen (had ie ook vreselijk), want dat zou ie dus niet goed kunstjes kunnen leren.
Ze hadden een schuilhokje gemaakt van 2x2 ofzo, en er zat nog een stukje 'loopruimte' aanvast van 2x3, iets in die richting.
Het beestje kreeg een beetje stro, en mocht elke dag even op het hondeveldje gras eten.
Dit is echt niet normaal. Dat meisje die hem had was maar steeds aan het opscheppen dat haar vader zoveel van pony's wist enzo. Ik kwam daar natuurlijk steeds vaker omdat ik dat arme beest in gate wilde houden. Op een gegeven moment belde ze me op overstuur, dat ie z'n nek en kont helemaal kapot geschuurd had en dat ik snel moest komen. Wat blijkt, hele beest onder de kleine beestje (meit, luis, ik weet niet, ze hadden van die rooie kontjes iig)! En zij wist niet waardoor ie schuurde!!! Ik kwaad natuurlijk, der vader wist het toch zo goed! Toen werd ze boos en mocht ik natuurlijk niet meer komen.
Een week later ofzo was het ding weg want de buren hadden god zei dank protest aangetekent.
Hij is in een wei gegaan met een ander paard, en verder heb ik er niks meer van gehoord.

Ik denk dat het onder bepaalde omstandigheden best kan, zoals boven genoemd, maar niet in de tuin van een rijtjeshuis die gemiddles ongeveer 5x7 zijn ofzo. Hooguit alleen de wintermaanden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:44

Volgens mij valt het houden van 1 paard gewoon onder het houden van huisdieren, dus ja, het is toegestaan. Er zit wel een maximum op het aantal, vanaf een bepaald aantal (weet niet meer hoe veel) is een vergunning nodig.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:59

Wij hebben 2 shetlanders in de tuin Clown
Zal ik een foto maken?
Zet ik hem er zo op...

Baileys_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:15

een kennisje van hij had dit ook,
maar zei liet der beesie stikken, het stond lang op stal ( zo een zelf bou schuurje van de praxis)

de eigenaresse van het huis waar de pony stond had de dieren bescherming der bij gehaald omdat ze het zelf niet meer kon verzorgen (dit was een oudere dame)

het beesie staat nu op het land met een mooie ruime stal er bij en vermaakt der eigen super,

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:31

Ik ken iemand die de pony in de garage hadden staan.. (shet) Later moest hij wel weg, omdat buren gingen klagen over de stank en de herrie die de pony maakte.. Ze trapte nl heel gezellig tegen de garagedeur.. *klonk*klonk*klonk*

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:59

zie het al voor me een grote e pony in de tuin hahaha
nee ik vind niet dat dat kan gewoon een stal huren met weidegang en soort genootjes

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:59

Hmm, is vroeger altijd al een pennydroom geweest van mij Bloos . En mijn grootmoeder was zelfs aan het denken gegaan om de tuin bij haar om te bouwen tot weitje Haha! . Gelukkig had ik ondertussen iets meer verstand gekregen... Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:04

Primula schreef:
Hmm, is vroeger altijd al een pennydroom geweest van mij Bloos . En mijn grootmoeder was zelfs aan het denken gegaan om de tuin bij haar om te bouwen tot weitje Haha! . Gelukkig had ik ondertussen iets meer verstand gekregen... Knipoog

Ik vond "vroegah" altijd wel dat het tuinhuisje een stal kon zijn.. Er een normale bak in de tuin paste en daarbij had ik dan ook nog wel ruimte voor een weitje/uitloop.. Clown

Onze tuin is nog niet de helft van een 20x40 bak.. Bloos! Haha!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:24

Tja, hier staan ze ook in de tuin, maar wij hebben geen rijtjeshuis. Achter ons huis ligt een groot stuk land, dus dat kan makkelijk.
Een vriendin van me woont wél in een rijtjeshuis en heeft twee pony's op stal staan en de rest van de tuin is paddock.

Werkt prima, in de zomer staan ze op het land.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:28

Als de mensen er goed over nadenken, lijkt het me prima kunnen hoor.

Met name oudere huizen (van voor de oorlog enzo) hebben nog weleens een heel lange tuin. Als je die ombouwt tot weide met stalletje, waarom niet?
Ik ken zat pensionstallen waar ze het minder goed geregeld hebben in mijn ogen dan.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:32

ach ja je mag toch ook een deense dog houden op een zolderkamer, en zelf de hele dag werken
's avonds ben je met een beetje geluk om 6 uur thuis, maar om 7 uur heb je de training van je sportclub weer waar je altijd toch weer tot 23.30 blijft hangen, en je moet nog wat eten voor je naar je sportclub toe gaat, dus moet de hond maar even snel zijn behoefte doen tot de hoek van de straat, en 's avonds als je thuis komt doe je het zelfde ritueel maar weer en dat geld ook voor's-morgens als je weg moet.
wat ik probeer te zeggen het al de gemeente een rot zorg zijn of je wel of geen pony in je tuin zet, als je de mest maar in de groene container doet zodat zij het geld kunnen innen voor het opruimen Bloos
ik hoop dat de mensen hun gezonde verstand gebruiken en zelf wel weten wat wel of niet kan in hun tuin Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:05

Een vriendin van mij woont ook in en rijtjes (op de hoek) en heeft 2 shetten in de achtertuin staan. Hiuer wordt niet meer opgereden behalve door de buurtkinderen maar dat kun je geen rijden noemen. Ze zijn zo opgevoed dat ze in een emmer plassen en drollen worden gewoon in de GFT container gegeooid..

Vind het eigenlijk wel een beetje zielig maar ja wie ben ik?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:17

Ik vind het gewoon niet kunnen.. oké als je pony genoeg ruimte heeft om lekker te kunnen rennen en spelen is het geen probleem, maar een normale tuin voor een rijtjes huis is niet groot genoeg daarvoor Ik ken ook mensen met 3 paarden in de tuin (andalusiër hengst, en 2 shetlanders ook hengstjes.) Maar dat is geen rijtjeshuis, en zelfs hun komen bijna niet uit met de ruimte Verward

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:16

Ik vind dat enkelen in dit topic wel heel zwart/wit redeneren. De ene tuin is de andere niet. En niet iedereen die in een woonwijk woont, woont in een rijtjeshuis met een tuin van 5 bij 5. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:22

ik zei het laatst nog uit de gein tegen mijn vriend:

wij hebben naast ons huis een ruimte (staat nu voliere, konijnenhok en nog een hok)
daar zou heel gemakkelijk een pony stal kunnen en dan zou er ook nog een uitloop voor kunnen met zo'n vijf meter( zie dat stuk dan als een buitenstal)

mijn eigen pony zou er best heel makkelijk kunnen staan, ik zou het niet doen hoor, maar grappig om te lezen dat t duz best wel ens toegestaan is!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:34

wij hadden de shet eerst ook in de tuin , snachts , en overdag in het weitje achter

je moet dan wel sochtends EERST mesten om te zorgen dat de buren er geen last van hebben

op een winter heb ik toen mijn draver merrie van 165 daar gehouden , beestje had een been probleem en diende meerdere malen per dag verzorgd te worden en stond toen dus ook op stal achter in de tuin

dat was toevallig in de winter en maar voor korte duur en in overleg met de buren

maar wel achter een rijtjes huis en nee geen tuin van 100 meter maar 14 meter Knipoog

paarden worden gezien als huisdier en mogen dus gehouden worden in de tuin

nu hebben we klein vrijstaand huisje met tuin van 75 meter daar staan de 2 shetten en de 2 paarden van de zomer (zodra het weer het toelaat) gaan de paarden naar de wei maar de shetties blijven hier in de tuin

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:44

onze tuin is denk ik 12 meter diep maar om daar nou een groot paard in te zetten?
gaat de buurt dan niet vreselijk klagen??
en hoe doe je het dan in de winter gebruik je dan de schuur als stal?
dat kan toch niet?
een shet in de tuin nou ja oke maar een paard van 165????? hahahaha