Kopschuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jivelover

Kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:03

Hallo,
Ik had een vraagje over mijn paard Jive.
Al vanaf ik hem heb is hij kopschuw(heb hem al 5,5 maanden) nu is hij verder helemaal niet schuw en lekker nieuwschierig.
Expres ben ik weinig met zijn hoofd bezig aai hem over zijn hals niet over zijn hoofd en heb hem nog NOOIT geslagen of een tik gegeven op zijn hoofd.
Het probleem is dat het niet beter wordt en zelfs een beetje verslechterd.
Doe ik iets verkeert?
Ik was benieuwt of iemand me kon helpen!

Caesar

Re: Kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:16

Jivelover schreef:
Hallo,
Ik had een vraagje over mijn paard Jive.
Al vanaf ik hem heb is hij kopschuw(heb hem al 5,5 maanden) nu is hij verder helemaal niet schuw en lekker nieuwschierig.
Expres ben ik weinig met zijn hoofd bezig aai hem over zijn hals niet over zijn hoofd en heb hem nog NOOIT geslagen of een tik gegeven op zijn hoofd.
Het probleem is dat het niet beter wordt en zelfs een beetje verslechterd.
Doe ik iets verkeert?
Ik was benieuwt of iemand me kon helpen!

Ik denk dat je juist wel met zijn hoofd bezig moet zijn. Probeer af te tasten wat hij lekker vind waar je hem kroelt. Doe zijn halster wat vaker aan en af en loop dan gewoon een rondje. je hoeft een paard niet te slaan of een tik te geven om hem toch kopschuw te houden, dat kan met eerdere ervaringen te maken hebben. Je moet het gewoon negeren, aai hem gewoon een beetje, maar forceer het niet. Je moet er niet te veel mee bezig zijn. Maar poetsen en kleine handelingen kunnen al veel helpen. Begin bijv. eerst zijn neus te aaien en dan steeds een klein beetje opnieuw. Trekt die weg? Jammer, begin maar weer opnieuw... zo moet je bezig blijven...

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:21

Okay bedankt!
Aan het halster enzo vind hij niet erg echt alleen het aanraken van zijn hoofd hij schrikt heel snel daarvan bij de rest van zijn lichaam niet!
Maar ik ga proberen wat meer te aaien!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:10

Als je paard ergens een angst voor heeft gekregen, helpt het niet als je hier zelf geen aandacht aan gaat besteden. Ik heb zelf een schuchter veulen op stal gekregen, wat het enorm eng vond om aan het gezicht aangehaald te worden, laat staan een halster om krijgen! Ik heb met veel aandacht en erg veel brokjes een ontzettend aanhankelijk paardje terug gekregen. Zorg dat je iedere keer dat je het hoofd wil aaien, een paar brokjes bij je hebt, die je uit de hand voert. Met je andere hand haal je dan het hoofd aan. Dit bouw je elke dag op, totdat je paard het heel normaal vind en zijn angst vergeet omdat hij het gaat associeren met de lekkere brokjes die hij er voor krijgt. Succes!

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:42

Dank je wel voor de tips

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:04

Ik denk ook dat je juist veel met zijn hoofd bezig moet zijn, zodat het paard er gewend aan raakt dat het aangeraakt wordt op het hoofd. Probeer gewoon heel rustig en zacht zijn hoofd te aaien tot hij helemaal rustig is en dan steeds meer op de plaatsen die hij niet leuk vind. Succes!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:23

Het paard kan er ook gewoon niet van houden. Onze merrie, is een beste meid, als je maar niet aan haar hoofd komt. Borstelen en hoofdstel aan en af kan net , maar verder geen gezeur. Zij komt bij de fokker vandaan en heeft het nooit wat gevonden. Haha!

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 14:05

Dank jullie wel en inderdaad het is verder een lief beesje niet bang verder.
Maar goed ga proberen wat meer met zijn hoofd bezig te zijn zegmaar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:14

omkopen!!
Als je aan z'n hoofd komt, dan gelijk wat lekkers geven.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:52

Ik ga met Hermesdinges mee (sorrie, ik vind het zo een moeilijke naam Haha!)

Zelf zelfverzekerd zijn en juist met zijn hoofd bezig zijn......

Maak lange rustige bewegingen........ niks abrupts........ maar heel gecontroleerde bewegingen....

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:58

Mijn merrie is ook altijd kopschuw geweest in het begin dat ik haar had, het is nu veeel beter geworden, maar ze vindt het nog steeds niet plezierig. Het is absoluut geen knuffelpony. Heb wel een tip voor je: oren masseren, en rustig aan met je bewegingen. Misschien ben je er ook wel TE veel mee bezig en wek je op die manier irritatie op: laat het gewoon eens even bezinken en probeer het over een aantal weken weer eens. Grote kans dat het dan al soepeler gaat!Succes!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:30

santos schreef:
Het paard kan er ook gewoon niet van houden. Onze merrie, is een beste meid, als je maar niet aan haar hoofd komt. Borstelen en hoofdstel aan en af kan net , maar verder geen gezeur. Zij komt bij de fokker vandaan en heeft het nooit wat gevonden. Haha!

Haha, dat kan inderdaad ook Haha!

Probeer eens een tijdje juist wel met zijn hoofd bezig te zijn, je ziet snel genoeg of je paard het eng vind, of dat hij het gewoon niet leuk vind Lachen

Succes!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:12

Citaat:
Heb wel een tip voor je: oren masseren, en rustig aan met je bewegingen.

Mijn paard was ook erg kopschuw (is vroeger ook geslagen). Ik heb juist veel z'n hoofd aangeraakt. Gewoon rustig blijven en steeds wat langer aaien. Oren masseren is idd ook een goede tip, maar bij mijn paard kon dat niet meteen. Ik moest eerst het plekje vlakbij z'n oor aaien en dan steeds een stukje verder. Nu vindt ie het heerlijk als ik z'n oren masseer. Gewoon geduld hebben dus!

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:49

Dank jullie wel!
Ik ga mijn best doen Haha!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:26

Mijn pony was ook heel erg kopschuw toen ik hem net had. Je hoefde nog niet eens naar z'n hoofd te wijzen (bij wijze van spreken) of hij stond al achter in z'n stal. Hij heeft het voornamelijk met z'n oren, vreemde mensen kunnen daar nog steeds niet aankomen, en hij moet je wel wat meer vertrouwen wil je aan zijn hoofd mogen komen Haha! Maar het is al stukken minder! Ik kan nu overal aanzitten, maar bv de lange plukken bij z'n oren wegknippen wil nog steeds niet.

Een heleboel geduld en lieve woordjes werken wel, en een goede band opbouwen Knipoog Je hebt hem nog maar 5,5 maand, dus dat moet nog groeien. Denk wel dat het goedkomt hoor Knipoog

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:20

Dank je wel ik hoop het ook Haha!