Onlangs heeft een kennis van mij zijn paard verkocht.
Het paard had al een tijdje wat minder gedaan en was wat bokkerig. Het paard is verkocht voor een niet al te hoge prijs, dus is ook niet gekeurd.
Degene die hem wou kopen heeft hem proef gereden bij mijn kennis en hij bokte wat maar dat was al snel over. De vrouw was gek met t paard en kocht hem.
Nou heeft de koper het paard 2 dagen bij huis gehad en hij bleef bokken. Ze heeft er een veearts bij gehaald en deze zei dat het dier last van de rug of schouder had.
De koper heeft de verkoper gebeld en wou het paard terug brengen en t geld terug hebben. Mijn kennis (de verkoper) was hier niet zo blij mee. Hij had t principe: verkocht is verkocht. Maar nu kwamen ze vandaag het paard terug brengen, ze wouden m niet.
Mijn vraag is: Kan dit zomaar? Er was geen proeftijd afgesproken. Kan ze hem dan zo terug brengen?
Nee dat kan niet, ze wisten dat hij bokte. Is dus geen verborgen gebrek. Ze hebben hem zelf niet laten keuren, hadden ze dat wel gedaan hadden ze meer kans gehad om te ontdekken dat hij lichamelijk niet helemaal in orde was.
Er zit denk ik nog wel een verschil tussen bokken en last hebben van de rug, als de verkopers wisten dat ie last heeft van ze rug hadden ze dat moeten vertellen. Als ze dat niet gedaan hebben kun je de koop bij mijn weten ongedaan maken. Maar vaak wordt het zo'n weles nietus spelletje. Ik denk niet dat ze het voor elkaar krijgen. Je kan namelijk niet aantonen dat die verkopers dat wisten.
Het is nu inderdaad niet aan te tonen dat de verkopers dit wisten. De kopers wisten dat het paard bokte, zij hebben er zelf voor gekozen om dit niet uit te zoeken.
Eens met Ineke2; de kopers moeten wel wat moeite hebben gedaan om erachter te komen of het paard gezond was bij aankoop, alvorens ze recht hebben het paard terug te brengen na het ontdekken van het gebrek.
Nee kan inderdaad niet... Je moet tenminste een proeftijd hebben afgesproken! Bij mij was het zo: Die man zei: "als ze niet goed is breng je dr toch gewoon terug"! Dat is dan afgesproken maar als je er echt zeker van zou willen zijn dan moet je gewoon op papier zetten zodat het echt vast staat! Maar zoals in dit geval [van jou kennis] kan ze em echt niet terug brengen als de oude eigenaar het niet wil!