buiten zetten in bevroren buitenbak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mevrouwtje

buiten zetten in bevroren buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 17:00

Hoi, ik vroeg mezelf af of het verstandig is om mijn paardjes nu buiten te zetten nu de grond zo hard bevroren is.
De ondergrond is niet mooi egaal maar zit vol met gaten van de hoeven van de paardjes.
Ik wil graag de paarden buiten zetten maar durf het niet zo goed, omdat ik bang ben dat ze hun benen breken.
Heb ik daar gelijk in of zou het eigenlijk best kunnen?

Groeten Natascha

Barbara88

Re: buiten zetten in bevroren buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:02

Ik heb hetzelfde...... Maar ik doe het niet hoor. Ik ben veels te bang dat er wat gebeurt....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:04

ik ben er zelf absoluut geen voorstander van
een verstuiking is zo gebeurt

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:08

Als onze bak bevroren is laat ik mijn pony alleen naar buiten als de bodem (redelijk) egaal is, wanneer er (diepe) gaten in zitten van de hoeven dan niet. Ik wil het risico niet nemen dat hij zich verstapt of verdraait in zo´n gat, daar krijg je alleen maar ellende van!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:11

de wei waar die van mij af en toe in mag is ook niet geweldig, bulten, kuilen van de tractor enzovoort.. gister heb ik het nog wel gedaan, maar vandaag sla ik ook even over..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:12

ik doe het wel, alle4 staan ze buiten in de bevroren wei+bak

als ik ze binnen laat staan breken ze de boel af en is de kans op blessures groter ivm het trappen tegen de wanden en het gebok+gesteiger in de stal...

het scheelt denk ik wel dat ze hier gewend zijn om door weer en wind iedere dag ongeveer heel de dag in de wei te staan, wat anders dus dan paarden die gewend zijn om veel op stal te staan en af en toe een uurtje in de wei te komen.

die van mij doen dus niet gek in de wei, en de kans op bvlessures is dus vrij klein

zo doe ik het al jaren en al die tijd is er niet echt iets noemenswaardigs gebeurd, behalve dan 1x een zoolkneuzing doordat ze gingen rennen, en er eentje op een bevroren 'hobbel' in de bak ging staan(leuk als alles bevriest als t mega modderig is geweest, dan is alles ongelijk Scheve mond ) en daardoor kreeg ze een zolkneuzing, maarja dat zelfde kan er gebeuren als ze tijdens het rijden in t bos ofzo op een steentje gaan staan, da is een zoolkneuzing ook zo gebeurd

ook kan ik nu niet echt rijden ivm de bevroren grond, eel meer dan ee stapritje buiten doe ik niet, vandaar dat ik ze toch graag in de wei wil hebben.
Als je op een stal staat met binnenbak en je rijdt dagelijks en je paard is niet gewend aan veel buitenstaan, zou ik het met dit weer ook niet doen denk ik, die paatrden zijn dan vaak sowieso al wat maf als ze buiten komen, die van mij rennen/bokken zelden buiten dus ik vertrouw het wel Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:13

Als je de bak voor dat het gaat vriezen sleept/harkt en de bodem is vlak. Dan kan je er gewoon in rijden en kunnen ze ook buiten spelen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:25

Ik doe het niet. Heb een klein stukje land afgezet waar ze nu op mogen. Eigenlijk mogen ze daar niet op omdat het net gekalkt is, maar in de bak lijkt me niet echt een optie nou.
Ik ben ook bang dat er wat gebeurt Bloos

Als ik geweten had dat het zo koud zou worden had ik zeker gesleept, maar daar was het al te laat voor, aangezien de bak vorige week ook al vrij hard was. Straks geen sleep meer over.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:55

Ik gooi de paarden ook met dit weer gewoon op de wei of in de bak. Ik ben ook wel een beetje bang dat ze zich bezeren, maar vind het belangrijker dat ze eruit komen. Daarbij staan ze zo vaak op de wei of in de bak als die hobbelig is, dat ze er wel rekening mee houden. Net nog losgegooit op de (bevroren) wei, ze gingen helemaal los, bleven rennen, maar niks aan de hand hoor, ze keken prima uit waar ze wel en niet konden lopen Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:58

Bij de vorige stalling stond Dusty ook gewoon buiten als de bak bevroren was, ze leip zelf wel voorzichtig ze wist precies waar ze haar hoeven neer moest zetten. De 3 andere paarden stonden ook gewoon buiten, ze heeft nooit ergens last van gehad.
De new forest die daar stond had overigens wel eens van een stuk ijs 'n klein schaafwondje gekregen bij de koot, maar ja zo kan je je paard wel altijd binnen houden Clown

Als je een paard hebt dat erg druk is en gelijk ervandoor vliegt en een bok uitvoering afspeelt, dan zou ik het niet doen!!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:00

mijn pony zet ik buiten in de longeercirkel , hier gaat ze gewoon rustig staan en een beetje stappen ..ze doet gelukkig niet druk ofzo! Haha!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:02

ik zet ze eigenlijk gewoon in de paddocks hoor,ook al is het niet gelijk.
Ze staan wel apart,en mijn eigen paarden laat ik ook in de bak los met ongelijke ondergrond en sneeuw,ik hoop er altijd maar het beste van dat ze zo slim zijn een beetje voorzichtig te zijn,meestal snappen ze dat wel,maar blijft risico.

Maar ze worden anders erg druk in hun stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:23

juist wel nu elke dag buiten zetten, paarden hebben binnen twee stappen door dat het glad is en ze houden er rekening mee.

lijk altijd leuk, sjeest mijn pony de bak in en staat na twee stappen op de rem, kijkt naar beneden en wandelt heel rustig verder Haha!

als je ze binnen laat staan, en ze daar dus dagen houdt en ze dan naar buiten gooit zijn ze zo druk dat je dan juist sneller blessures hebt dan dat je ze gewoon nu elke dag er uit zet.

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:25

Dank jullie wel allemaal voor jullie antwoorden.
zo lekker verdeeld ook. Tong uitsteken
Ik denk toch maar dat ik ze morgen weer buiten ga zetten.
En dan maar hopen dat het allemaal goed gaat.

Groeten Natascha

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:47

San komt momenteel niet op de harde ondergrond maar dat komt door een ongelukje wat we gehad hebben van de week.. viewtopic.php?f=15&t=375781

Vandaag heeft hij wel lekker buiten gelopen in de sneeuwpaddock.
Hij heeft rubberringen in zijn ijzers liggen dus het blijft niet plakken..

De andere paarden zijn niet door de stalhoudster buitengezet.
Ze moeten bij ons een vrij groot stuk over het erf en dat risico is gewoon te groot en dat begrijp ik dan ook wel..

Ik heb het zelf dus wel gedaan..Maar dan ben ik er zelf verantwoordelijk voor....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:54

Als ie vlak is zet ik ze er wel in, maar als ie heel hobbelig is niet

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:48

Die van ons is delen hartstikke hobbelig. Toch gaan ze elke dag de bak in, en al de wei ook bevroren is een dagdeel de wei in. Ze staan elke dag de hele dag buiten en doen dus niet noemenswaardig gek meer buiten.
Persoonlijk zou ik ze voor een hobbelige bak nooit binnen laten staan. ze weten zelf goed genoeg wat ze wel en niet kunnen Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 07:22

Ik gooi ze wel altijd naar buiten in de bak, maar ze zijn dit gewend en gaan ook niet zomaar rennen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:01

Ik durf het alleen maar als de bovenlaag redelijk los is. Bij ons zitten veel molshopen in de wei en als die gewoon los zijn en in te trappen zijn, dan zet ik ze gewoon buiten ook al is de onderlaag bevroren.
Gisteren heb ik de weide gecontroleerd en toen waren de molshopen zo hard als steen en dan doe ik het echt niet. Ik ben veel te bang voor onnodige blessures en mijn paarden zijn lekker rustig op stal. Dus dan worden ze 2-3 keer per dag aan de hand gestapt en gereden en komen ze helaas niet los.
Ik wacht liever weer tot de bodem zacht is want mijn paarden gaan altijd even uit hun plaat. Ik durf het risico echt niet te nemen. Straks begint het voorjaar weer en kunnen ze weer hele dagen het land in. Ik zou mezelf tegen mijn kop slaan als ik ze op een bevroren wei heb losgegooid en ze de rest van het jaar op de box moeten staan.
Nee, ik neem het zekere voor het onzekere en dan maar wat meer stappen en rijden de komende weken. Dat neem ik wel voor lief.