Aankoop veulen of ouder paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke leeftijd had jou paard bij aankoop?

veulen
5 (22%)
jaarling
2 (9%)
twee jarige
2 (9%)
drie jarige
1 (4%)
vier jarige
5 (22%)
vijf jaar en ouder
7 (31%)

Totaal aantal stemmen: 22

Javayo

Aankoop veulen of ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 16:33

Ik zit ontzettend te twijfelen Verward

Toen ik mijn merrie in oktober in moest laten slapen Verdrietig, was ik vast besloten een veulen te nemen. Ik was immers van plan geweest om mijn merrie dit jaar te laten dekken en dat veulen ook te houden...

Om te kunnen beslissen heb ik getracht de voor- en nadelen op een rijtje te zetten... even een korte impressie:

Voordelen veulen:
- je kan het zien opgroeien.
- je kan het paard hand- en verkeersmak maken.
- je weet wat er in de eerste belangrijke opgroei jaren mee gedaan is.
- je kan zelf beslissen wanneer het paard klaar is om ingereden te worden en hoe.

Nadelen veulen:
- ik heb niet de luxe van een stal aan huis, dus waar vind ik een goede plekje waar het in alle rust kan spelen en opgroeien?
- het is afwachten of het veulen opgroeid tot een gezond volwassen paard, een ouder paard kan je immers laten keuren...
- wordt het veulen wel het volwassen paard dat ik wil? (Al lijkt het me dat je toch wel van je veulentje gaat houden Bloos)

Een heel verhaal... maar heeft iemand goed advies?? Is het slim om een veulen te kopen of kan ik beter uit gaan kijken naar een leuke 3 of 4 jarig paard, dat ik volledig kan laten keuren?

Ineke2

Re: Aankoop veulen of ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:52

Ik heb 2 pony's. De eerste heb ik gekocht als jaarling (bijna 2 was ie)
De 2de heb ik gekocht toen ze 16 jaar was.

Ik heb van beide pony's geen spijt, maar mocht ik het nog is doen dan koop ik geen jaarling meer. Dat opvoeden en op zien groeien is wel leuk en aardig, maar het kost veel geld en veel zorgen.

Fouten maken is ook zo gebeurd en probeer het dan maar weer goed te krijgen...

Opfok plekken om je veulen goed op te laten groeien zijn er genoeg, keuze zat. Alleen zie je hem dan niet iedere dag (wat ook niet nodig is IMO)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:54

ik begon ooit met een pony van 1 jaar oud...
lang wachten ...maar daarna veel plezier van gehad totdat ik te zwaar werd... (hij was niet zo groot geworden als ik gehoopt had)...........later 1 pony gekocht van 6 maanden...weer lang wachten...beleerd en toen was ik er op uitgekeken (hij was wel lief hoor)maar deed er te weinig mee
na die heb ik een 2 jarige gekocht zodat ik niet zo lang hoefde te wachten...
ook geen succes want toen ik hem eenmaal ging inrijden bleek het absoluut niet te klikken tussen ons.

daarom koos ik voor de 3 jarige

mijn huidige paard heb ik met 3 jaar gekocht...kon er gelijk op rijden en kijken of het klikte en jong genoeg op nog alles te leren en naar mijn eigen hand te zetten,ook kon ik uiteraard keuren wat toen bij die voorgangers niet kon
dat ie gelijk aan de maat was is ook voordeel geweest want dan kon ik me er bijna niet in vergissen
hij is nu bijna 5 alweer en ik ben nog steeds stapel op hem Lovers
al wordt ie toch waarschijnlijk alweer 2 a 3 centimeter groter dan ik gehoopt had..maar ach.. Haha!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:32

Ik zou zelf voor (als ik een paardje zou kopen) een 3-jarige gaan die al licht bereden is.. Zodat als je gaat kijken er toch even op kan zitten en kan aanvoelen hoe hij zit, zodat je weet of het ook een paardje voor jou is..

Ik denk idd dat een veulen een hoop geld gaat kosten en een hoop tijd..En issie wel zo leuk als toen hij zo klein was..