Wie is hier dierenassistent(e)?? Meningen en ervaringen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Wie is hier dierenassistent(e)?? Meningen en ervaringen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 10:30

Ik ben zelf heel erg aan het zoeken, want volgend jaar wil ik weer een opleiding gaan volgen op MBO-niveau.. Nu leek dierenassistente me ook wel wat, maar ik weet niet helemaal wat ik me erbij voor moet stellen.. Dus hier een paar vragen voor dierenassistenten..:

* Wat is jou dagelijkse werk??

* Wat vind je het leukst om te doen??

* Wat het minst leukst??

* Welke opleiding heb je hiervoor gedaan en waar??

* Met watvoor dieren heb je allemaal te maken?? (Welk het meest, welk het minst)

Dat was het geloof ik wel.. Haha!

paulanda

Re: Wie is hier dierenassistent(e)?? Meningen en ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:35

ik werk sinds 3 jaar part time op een kleine dierenartsen praktijk,1 veearts en 1 dierenarts en we werken samen met nog een andere praktijk in nabij gelegen dorp.

Ik ben er heel toevallig ingerold zonder diploma's dus zeer veel geluk gehad Haha!
Ik doe nu wel regelmatig cursussen enz.
Het leuke van het werk vind ik de afwisseling en sommige mensen die echt alles voor hun dier over hebben,en het minder leuke is dat het gewoon ook erg veel schoonmaakwerk is en dat het slecht betaald word.

Het meest zie je toch gewoon de honden en katten en dan nog af en toe cavia's ,hamsters,vogels,af en toe boederijdier zoals kip of lammetje.

Volgens mij is werk in dit vak vinden niet zo heel makkelijk,maar iig succes er verder mee!

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:23

Ik ben ook wel benieuwd over de opleidingen van dierenartsen etc.
Zelf doe ik nu VWO en ik wil hierna waarschijnlijk naar Utrecht gaan om diergeneeskunde te studeren. Bloos Ik zou ook wel dieren- of veearts willen worden. Ik ga dit topic dus ff blijven vlogen Haha!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:27

ik ben paraveterinair. Dat wil zeggen ik zit nu nog op school, maar werk ook al als paraveterinair op een paardenkliniek.
Mijn dag is: voeren van de paarden en mesten van de stallen. patienten behandelen (van afspuiten, tot masseren, tot mee ingeven met een maassonde) , consulten afwerken (van opvoelen van merries tot peesscans tot rontgenfotos), dan pauze, nog meer consulten, paarden behandelen en voeren. ook medicijnen bestellen en beetje administratie en schoonmaken horen tot de taken. als er tijd over is, longeren en rijden we de eigen paarden van de kliniek ook nog.

op andere dagen heb je een operatie en kun je pas s middags gaan mesten. verder moeten de eigen paarden onderhouden worden.
dus eik ben ik een stalhulp met medische bevoegdheden
als paraveterinair mag je meer dan als dierenarts assistente.

wel moet ik zeggen dat de opleiding op school (helicon nijmegen in mijn geval) meer naar de kleine husidieren toe werkt. dus als je net als ik bij de paarden aan de slag wilt, zul je zelf thuis ook veel research moeten doen!

ik werk dus het meeste met paarden, af en toe ook met honden en katetn (dependance van de paardenkliniek).
het leukste vind ik de afwisseling, het buiten bezig zijn, en het werken met paarden.
het minst leuke vind ik de verantwoording die je hebt. als er een kolieker op stal staat en je gaat ff tussendoor naar huis ben je toch nog bezig met dat paard. maar aan de andere kant dat is ok wel leuk, je ebtn echt betrokken met je vak. het echt allerminste leuk is het laten inslapen van dieren!

succes! als je nog meer vrage hebt pb me maar!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:33

Liesjuh schreef:
* Wat is jou dagelijkse werk?? Afhankelijk op welk tijdstip ik moet werken en waar ik ben ingedeeld. We werken telkens met 2 assistentes tegelijk (behalve 's avonds, dan alleen). 's Ochtends opereert 1 arts en assisteert 1 assis. De ander is dan voor aan de balie, om telefoon te beantwoorden, af te rekenen met klanten en evt de arts die in de spreekkamer staat helpen bij het fixeren van beesten. Verder zorgen dat de praktijk er netjes uit ziet (schoonmaken, opruimen enzo)

* Wat vind je het leukst om te doen?? Op zich vind ik alles wel leuk. Assisteren bij OK's kan vrij heftig zijn, vooral als het om een zgn proeflap gaat en het betreffende dier ineens stopt met ademen ofzo. Telefoon beantwoorden is ook erg leuk, ik werk er nu zo'n 7 jaar, en ken dus een heleboel klanten. Ik maal er een sport van om de klanten aan hun stem te herkennen en de kaart er zo snel mogelijk bij te hebben, helaas ben ik erg slecht in namen onthouden, dus moet ikvaak veel gegevens vragen.

* Wat het minst leukst?? Als je nijdige of vervelende klanten aan de balie krijgt (sommigen halen echt het bloed onder je nagels weg), en je ze toch netjes moet helpen. Doordat je er niet altijd bent, weet je ook niet altijd hoe de situatie is geweest waardoor zo'n kant zo nijdig is... En sowieso hou ik er niet van om collega's of artsen af te kammen...

* Welke opleiding heb je hiervoor gedaan en waar?? Ik heb geen specifieke opleiding voor da-assis. gedaan. Ik heb de HLO gevolgd, laboratoriumopleiding richting medisch, en heb daar wel eel veel theorie gehad mbt het menselijk lichaam. De arts die me destijds aannam (was toen nog een 1-manspraktijk) vond dat voldoende voor de baan, en een pre was ook dat ik heel flexibel was qua werktijden. tegenwoordig moet die flexibiliteit nog groter zijn, aangezien we nu ook avond-en weekenddiensten moeten draaien. Alles wat ik verder specifiek weet van het vak da-assistente heeft hij me geleerd. Destijds gold de regel ook nog dat als je 5 jaar werkzaam was als da-assis (zonder opleiding) dat hetzelfde resultaat gaf als de diploma zelf. Die regel is nu verandert, mede dankzij de ruime keus aan opleidingen tot da-assis.

* Met watvoor dieren heb je allemaal te maken?? (Welk het meest, welk het minst) In onze praktijk zien we alleen kleine huisdieren, dus met name honden en katen, daarnaast, konijnen, cavia's, hamsters, fretten, soms gerbils, soms vogels, af en toe wat kippen, en er is iemand die hagedissen heeft, en we hebben ook wel eens een slang gehad. Verder kunnen we wel zelf produkten bestellen voor de paarden, zoals entingen ed, mag ik zelf zetten, en heb ook al een hele kring opgebouwd waar ik dat doe (tegen aangepast tarief, dat is inkoopsprijs+btw+een paar euro extra voor mezelf, iig een stuk lager als een veearts)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:03

Ik heb vijf jaar bij een dierenarts gewerkt als assistente naast mijn gewone baan. Hij vroeg dit aan me en het leek me wel leuk. Het was ook heeeel erg leuk, vooral gezellig door leuk team. Ik vond de operaties het leukst en het minst leuke was als iemand met zo'n vieze stink fret kwam....oh wat zijn die toch onsmakelijk!

Ben er nu al een aantal jaren weg, maar heb vorig jaar mijn hondje laten castrereren, dat draaide erop uit dat ik de hele middag heb staan assisteren bij stuk of zes operaties, errug leuk weer!

Verdienen deed het weinig of niets, maar ik deed dit echt uit pure hobby.

Ik heb geen opleiding tot dierenartsassistente maar wel heel veel ervaring met honden en katten (vijf jaar in dierenpension gewerkt) en opleiding tot dierenasiel-/pensionhouder gedaan en een cursus dieren ehbo.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:57

stinkfretten, daar kan ik over mee praten....
We hebben een week of 3 terug een fret in opname gehad, ging het echt bar slecht mee. heb hem een paar keer zijn medicatie moeten geven (had nog net geen wasknijper op mijn neus, was wrsch wel het beste geweest), de hele opname rook naar dat beest (kots).
Komt zijn eigenaar: gut wat hangt er een eiegnaardig luchtje aan hem, zal wel van het schoonmaken zijn, het dochtertje: mam, hij stinkt! (ik heb nog heel voorzichtig proberen uit te leggen, dat er een iets normalere geur aankwam, en dat fretten vanzichzelf al erg penetrant zijn, viel niet helemaal in goede aarde. gelukiig kan ik nog steeds met de eigenaar door 1 deur Knipoog )