inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 09:12

ik vraag me af of de leeftijd van het inrijden afhangt van ras of niet. Ik weet dat het paard ongeveer 3 moet zijn, maar kan het kwaad om vroeger in te rijden of wacht je beter tot ze 3.5 of zelf 4 zijn?

Caesar

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:32

brave_spots schreef:
ik vraag me af of de leeftijd van het inrijden afhangt van ras of niet. Ik weet dat het paard ongeveer 3 moet zijn, maar kan het kwaad om vroeger in te rijden of wacht je beter tot ze 3.5 of zelf 4 zijn?

Het hangt af van de ontwikkeling van je paard. Ik persoonlijk zou gaan voor eerst als die 3 is een paar keer oefenen met het zadel en ruitergewicht (stappen, draf, longe) rustig aan, dan in de zomer het land in en in de winter (als die 3,5-4 is) weer rustig oppakken. Sommige paarden zijn in hun jeugd ineens hard gegroeid en moeten dus even de kans krijgen om alles goed te ontwikkelen en hebben wat meer tijd nodig...andere zijn op hun 3e al aardig ontwikkeld...beetje eigen inzicht denk ik. Maar het eerste jaar zeker rustig aan doen en desnoods tussendoor op het land.c

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:37

je kan imo het best iig wachten tot je paard 3/3,5 is voordat je begint met inrijden, want als je een onvolgroeid paard gaat rijden, kan hij/zij daar later dingen aan overhouden.. Het ligt ook wel aan het paard zelf, sommigen zijn op hun 3,5 nog niet sterk/volgroeid genoeg dat je beter nog even kan wachten..

ik heb trouwens weleens gehoord (weet niet meer waar en of het klopt) dat veel ijslanders pas op hun 5e worden ingereden..

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:33

Ijslanders kunnen/mogen pas om hun 5e worden ingereden, maar dazz een uitzondering Tong uitsteken . Zelf zou ik een paard op z'n 4e in gaan rijden, is hij/zij al wat meer ontwikkeld etc.

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:47

ik denk dat het er aan licht hoe ver je pony is ik vind niet dat een pony perce een bepaalde leeftijd er vor moet hebben..ja ik bedoel niet dat je een heel jong paard in kan rijde ofzow maar het kan zijn dat je pony als 2.5 jarige er klaar voor is maar ook op zijn 4e ofzow... Knipoog