help is het wel een ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goldwing

help is het wel een ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 09:03

Ik heb sinds 4 weken een nieuw paard
Het is een 4,5 jarige ruin
Hij heeft altijd bij het opstappen perfect stil gestaan dat was het eerste wat hem aangeleerd is toen hij zadelmak gemaakt is.
Met rijden is hij ook super braaf.
Maar het verschil met de plaats waar ik hem gekocht heb en de stal waar hij nu staat.
Alleen in zijn stal is hij rustig. Als ik er mee naar de bak loop moet hij langs de stallen van de andere paarden en begint hij steeds harder de blazen naargelang hij verder naar achter komt
Achter flak bij de ingang van de bak staat mijn kast en daar staat hij nooit stil en maar briesen en draaien.
Dit gedrag is steeds erger geworden ookal heeft hij dat nu al vier weken iedere dag gedaan.
Als ik hem los wil laten in de bak probeerd hij eerst aan het touw al omhoog te gaan.
Maar nu had ik hem bij mijn andere paard vrij gelaten in de bak om aan elkaar te wennen.
De eerste keer ging dat goed en werdt hij zelfs rustiger dus dacht ik dat hij zich wat eenzaam voelde. Wel zag ik dat hij zowat constant op 5 benen stond.
Gisteren had ik ze weer bij elkaar gezet maar dat ging niet goed hij stond weer steeds op 5 benen rook steeds aan mijn ander paard ( ook een ruin nogal dominant) zijn kont en aan het andere deel. Daarna veel flemen en zelfs proberen te bespringen, in het begin dacht ik het is spelen maar het werdt steeds aanhoudener en toen heb ik maar met veel moeite de paarden uit elkaar gehaald want dat andere paard van mij meent zelf dat hij nog hengst is dus die zou dat niet lang pikken en er flink opgeklapt hebben
Dat ben ik gelukkig voor kunnen blijven maar ben er van overtuigd dat dit geen gewoon dominant gedrag is zoals bij mijn ander paard

petraaken

Re: help is het wel een ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:40

Bel eens naar die mensen waar je hem hebt gekoct en vraag eens wanneer hij gecastreerd is. Hij vertoont vermoed ik toch wel hengstengedrag. Of je hebt er eentje die nog steeds niet snapt dat hij hengst af is. Haha!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:43

ik heb hier niet zoveel verstand van, maar wij hadden een klophengst op stal, waarvan wij dus ook dachten dat het een ruin was.. Misschien is dat het..? Wel raar dat hij je andere ruin bespringt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:18

wat voer je hem? kan ook zijn dat hij veel te veel energie van zijn voeding krijgt.
via een bloedtest bij de dierenarts kun je laten nakijken of hij een klophengst is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:40

Mijn paard heeft ook wel eens van die piriodes dat hij achter alle merries aan zit. Hij is al zeker 6 jaar ruin. Maar af en toe heeft hij dat, dan hinnikt ie naar elk paard, hij bespringt ze en hij is niet bij de merries vandaan te houden. Ik laat hem dan maar, want het gaat altijd vanzelf weer over.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:54

om alles maar in eens te beantwoorden
Nee hij krijgt niet te veel voer dat meende wij in het begin ook maar dat is het niet want hij krijgt nu veel minder
Met rijden blijft hij vooralsnog wel braaf alleen het opstappen geeft problemen.
Nee het is ook geen gedachte van hem dat hij nog Hengst is dat heeft mijn andere ruin ook die heeft zelfs gedekt voordat hij geruind werd, maar dit gedrag is heel anders dit is geen spelen en ook lijkt het er op dat het geen ding van voorbijgaande aard is want het wordt steeds erger er komen iedere dag dingen bij die hij gaat doen

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:59

Ik denk dat het wel hengstegedrag is! Je zegt dat je zelf denkt van niet omdat je ander paard ( die gedekt heeft) niet zo reageerd! Maar geen paard is het zelfde! Je hebt hengsten waarmee je tussen merries kan rijden maar je hebt ook hengste waar dat niet mee kan!
Dus ik denk dat je ruin wel hengstengedrag vertoont of inderdaad een klophengst kan zijn!
Succes in ieder geval!

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:02

Als ik van jou was liet ik toch maar eens een bloedtest doen om te zien of het toch geen klophengst is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:05

orban schreef:
Als ik van jou was liet ik toch maar eens een bloedtest doen om te zien of het toch geen klophengst is.

lijkt me een slim plan!!!
bel de DA gewoon eens op!!misshcien zegt hij het zelfde Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:32

femkjuh schreef:
ik heb hier niet zoveel verstand van, maar wij hadden een klophengst op stal, waarvan wij dus ook dachten dat het een ruin was.. Misschien is dat het..? Wel raar dat hij je andere ruin bespringt..

Misschien is die homos Bloos ?

Nou ja, dan zou hij niet het enigste zijn. Mijn paard (wel een hengst) word erg opgewonden als onze shet hengtje bij hem komt en dat onderdanig gedrag toont. (met zijn mondje openen).
Of misschien is het gewoon het onderdanig gedrag.. Verward