Houdt het nou nooit op! Paard heeft weer wat nieuws

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Houdt het nou nooit op! Paard heeft weer wat nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 01:06

Het is een moeilijk paardje maar verder echt een schat.
Maar vandaag, het was mooi weer dus ik dacht: ik ga even een stuk rustig buiten rijden.
Alles ging ontzettend goed, dat terwijl het echt een pittige tante kan zijn, dus met een lang teugeltje enkel gestapt.
Maar toen, kwam er zo'n stomme auto aan rijden (die daar niet mocht rijden Boos! ) waar ze van schrok> wat ik me kon voorstellen.
De hele rit daarna wilde ze enkel en alleen in draf afleggen> ik had er echt alles aan gedaan om haar rustig te laten worden, haar laten kijken, halt houden, een stukje terug enz. normaal gesproken wordt ze daar echt wel weer rustiger van en kan ik verder met een rustig ritje maar vandaag niet Boos!

Ik word niet snel boos op me paard maar vandaag... ik heb me echt zo ontzettend moeten inhouden!
Me zwaar maken, ophoudingen, langere tijd stil blijven staan NIKS hielp!
Zij wilde in een drafje verder Boos!
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik op denduur ook best wel wat heftiger me handen heb gebruikt omdat ze gewoon door ging.
(zat bijna te janken op dat paard)
Nou voel ik me daar zo rot onder Verdrietig
En het erge is nog dat ik het na 2 uur rijden toch maar terug ben gegaan naar stal> heb zo ook me verplichtingen Knipoog
en zij dan dus toch haar zin heeft gekregen, ben daarna nog wel even in de bak geweest maar dat is toch anders dan buiten Verdrietig
Normaal gesproken is ze buiten liever dan in de bak...
nu heb ik echt zo iets van: kan ik nu nog wel rustig naar buiten?
En op welke manier kan ik dit voorkomen of bestraffen?

Znoin

Re: Houdt het nou nooit op! Paard heeft weer wat nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 01:23

Ik hoor van veel mensen dat hun paard op het moment erg fel en druk is! (Incl. mijn paard! Knipoog ) Misschien is het de tijd van het jaar...

Ik zou het gewoon weer opnieuw proberen als je je weer goed en zeker erover voelt. Als het allemaal meestal goed gaat denk ik niet dat er nu opeens veel verpest is. Rijd gewoon de volgende keer een andere route als dat mogelijk is en keer steeds op andere punten om als je niet zo ver wilt/kan.

Mijn eerste paard was een hele felle, pittige merrie en iedere dag was weer een strijd om haar rustig te laten draven en stappen op mijn commando. Galopperen was al helemaal een strijd! Zij wilde altijd alleen maar racen en harder. Toch ging ik iedere dag weer opnieuw de uitdaging aan (omdat ik het leuk vond) en het kwam allemaal goed.
Bij haar hielp het om haar tijdens de buitenrit aan het werk te zetten: wijken op de Bweg van links naar rechts, stelling links en rechts, op het ene bospad schouder binnenwaarts en op het volgende stappen met lange teugel, op 1 stuk bospad van stap naar verzameld draven, stukje stelling, stukje middendraf, stukje stappen, etc. En nooit 2x achter elkaar hetzelfde doen op hetzelfde pad. Zo werd ze bezig gehouden, kon ze moeilijker onder me vandaan lopen en was ze bezig met wat ze moest doen en niet met wat zij wilde doen, nl alleen maar lekker scheuren.
De ene dag verschilt vaak enorm van de andere, en als je zelf veel afwisselt en op gehoorzaamheid traint voorkom je volgens mij bij sommige paarden al een hoop problemen.
Het paard wat ik nu heb reageert overigens niet goed hierop. Hij wordt er gestresst van. Bij hem helpt het om zijn vertrouwen te winnen. Zo'n beetje als jij beschrijft en daarnaast oefen ik in de bak met plastic zakken en zeilen waar hij over moet lopen etc. Dat werkt heel goed!
Maar ook bij hem is iedere dag verschillend.

Succes!