Meerdaags concours, hoe voor het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Meerdaags concours, hoe voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:56

Ik kom uit Almelo en wil dus nou eindelijk dit jaar ook de ruiterdagen eens meerijden.
Maar heb zelf geen auto en geschikte trailer, om heen en weer te rijden te paard is de stal toch weer net te ver weg (al is het maar 15 minuten met auto en trailer- hooguit), en dan moet je dwars door het centrum.
Ik wil dus mijn paard daar stallen, van woensdag t/m vrijdag.

Ik heb een 8-jarige merrie die al wel aardig wat concoursen heeft gelopen, maar of ze ooit echt daarvoor ergens anders op stal heeft gestaan bij zo'n evenement weet ik niet.
Hoe 'schokkend' is het voor een paard om dan voor een paar dagen zo in de drukte te staan? Orien is op zich wel een hele nuchtere tante, maar de stalling in zo'n benauwde binnenbak is nou niet echt optimaal, en het is er natuurlijk constant druk. Dat is ze niet gewend- ik sta op een kleinschalige pensionstal.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze wat makkelijker overschakelt met zulke dingen?
Ze staat bijvoorbeeld nu op stro, en móet dan op krul, ze eet vrij veel stro, dus kan ze geen last krijgen als ze krul probeert te eten of juist ineens geen stro meer eet?

Canter

Re: Meerdaags concours, hoe voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:35

Ik ben al een paar jaar in Almelo geweest, en het scheelt echt heel erg per paard hoe ze het ondervinden. Mijn eigen paard vind het allemaal prima, die durft ook gelijk de eerste nacht al te gaan liggen, maar ik heb ook paarden gezien die amper eten. Waarom moet hij eigenlijk op krullen? Ik doe in Almelo meestal een onderlaag van krullen om het vocht van de grond tegen te houden, en daarna gooi ik er gewoon stro bovenop. Heeft ie lekker wat te rommelen! Knipoog
Ik neem verder altijd mijn eigen voer mee, en haal mijn paard ook een paar keer eruit om even te grazen. Misschien dat iemand van je stal ook mee wil? Als je je paard naast een bekend paard kan zetten scheelt het misschien ook al.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:46

Ik dacht dat je van de organisatie verplicht was om je paard op krul te zetten ivm mestafvoer/bodem binnenbak.
Eigen voer meenemen doe ik zowieso, gooi ik allemaal wel achter in de auto Clown (wordt wel stofzuigen naderhand)
Ik denk dat het allemaal wel losloopt, paard is gelukkig vrij nuchter. Ik ga proberen om een 'gewone' box te regelen, dat ze dus niet in de binnenbak hoeft te staan maar lekker naar buiten kan kijken (en tienduizend keer per dag worden geaaid door pennymeisjes- als ze het zat is plant ze haar kont wel tegen het raampje Ach gut )

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:51

Ik denk dat je voor een gewone box wel heel erg je best moet doen! Zit me net te bedenken dat als je haar in de binnenbak wilt zetten ze dan wel op mot moet, maar in de grote tenten niet. Ik sta altijd in de tenten, en dat bevalt me prima moet ik zeggen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 23:01

Tenten? Waar staan díe dan?
(ik kom er inmiddels 9 jaar, maar werkelijk nog nooit een tent met boxen gezien Clown )
Ik heb wel wat connecties die kant op dus een gewone box zou moeten kunnen Cool

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:05

Jeetje, dan heb je echt nooit rond gelopen, haha! Haha!
Als je van het springterrein naar het dressuurterrein loopt en dan links aanhoud dan kom je op een pad die naar de straat lijdt. Die steek je schuin over en dan kom je op een groot veld waar 2 heeeeele grote tenten voor de paarden staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:06

Ik ben vorig jaar ook op zo'n meerdaags concours geweest, maar dan in Vriezenveen (wel vergelijkbaar denk ik). Daar stonden ze in een binnenbak in (kleine) concoursboxen.

Mijn paard vond het volgens mij wel prima, hoewel hij wel een beetje klem stond in de kleine box (is 4 x 3 gewend met luik en moest ineens in 2,5 x 2,5 zonder luik Bloos ). Ach, hij stond wel lekker knus daar eigenlijk Clown.

Ik heb geen paarden gezien die helemaal doorgeslagen waren van de stress o.i.d. Een enkeling at wat slecht, maar daar had die van mij gelukkig geen last van (=vreetzak). Al met al vond ik het wel een goede ervaring voor hem.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:10

De boxen zijn inderdaad niet zo groot. Een vriendin van mij had een groot paard bij haar, en die heeft gewoon 1,5 box gehuurd (moest natuurlijk ook wel 1,5 box betalen! Geld, geld! ) Het kost wat, maar dan hebben ze ook echt wel een riante box!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 23:14

Die van mij is 1.64... Dus ze zal een kleine box niet leuk vinden, maar dat overleeft ze wel, ik zorg wel dat ze er lekker vaak uitkomt Bloos
En bezighouden- 10 x per dag 8 hooisprietjes Tong uitsteken

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:35

wij zijn vorig jaar naar WK in belgië geweest... je mocht maar 1 paard meenemen... nu hebben wij er dus 2 staan die al 7 jaar samen uit samen thuis gaan Tong uitsteken en nu mocht er dus maar 1 mee... hij at onwijs slecht daar..hij viel af, dat was echt niet normaal..na 2 dagen trok hij wel bij... ik haalde hem gewoon veels te veel uit zijn stal... hij was ook zow blij als wij weer kwamen... zag hij iig iemand die hij herkende...maar je merkte wel dat hij zijn zusje miste!! heel onrustig was hij enzo...we verbleven daar van maandag tot zondag... maar in mijn ogen is het best een evaring voor je paard!! hij was na die week ook best wel op..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:36

dat veels te veel uit de stal halen, bedoel ik dus positief Tong uitsteken zodat hij niet hele dag in die stal stond Knipoog (ik denk ik meldt het maar even)

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:30

ik denk dat je je teveel druk maakt, je paard zal er heus niet zoveel last van hebben hoor!
Wat dacht je van al die internationale sportpaarden?Die komen overal en presteren nog steeds.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:53

Princess: Mwa, valt wel mee hoor, ik ben normaal niet zo'n zeikerd maar vroeg het me gewoon af.

Internationale paarden zijn niet anders gewend he. Ik heb een huis-tuin-en-keuken-paard.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:56

Ik ook, een huis tuin en keuken paard en die vindt meerdaagse concoursen fantastisch! Hoe merk je dat zul je zeggen, hij is naar Almelo geweest afgelopen jaar. Helemaal verzopen daar, maar aan hem niks te merken, zeer goed gehumeurd, vond de tent waar hij in stond ook echt gezellig! Tevens van de zomer naar de Kievit in Wassenaar geweest, heeft hij drie dagen in een stal op duindigt gestaan, hij heeft het er super naar zijn zin gehad! Ik sleep m zo weer mee hoor ergens heen naar een meerdaags concours. Almelo sla ik over dit jaar, maar Wassenaar staat op de planning en we zijn aan het rondkijken naar nog andere meerdaagse concoursen.