Wat te doen aan keiharde hoeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nivonne1995

Wat te doen aan keiharde hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:08

Wie weet wat je kan doen om erg harde hoeven wat zachter te kunnen maken ik heb al rainmaker gebruikt en ze staat vaak in de waterbak maar ze blijven keihard de hoefsmid heeft erg moeite om haar te bekappen.

Sting

Re: Wat te doen aan keiharde hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:20

Harde hoeven zijn toch alleen maar positief? Misschien dat het voor de hoefsmid wat lastig is, die doet het zeker met de hand? (onze smid doet het met een schuurmachine, is minder zwaar)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:47

Beter harde hoeven als zacht inderdaad, maar ze kunnen daardoor ook brokkelen. Bij Milka is hard alleen maar een voordeel.
Maar als je ze zachter wilt hebben, zou ik ze elke dag even 10 minuten weken in een emmer water of in een waterplas ofzo.
En zonnenbloem olie erop helpt ook erg goed.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:51

Je kan ze eerst even laten weken in water en dan een laag vet over de natte hoeven. Dantrekt het vocht dat onder het vet zit in de hoeven. Nooit vet op droge hoeven, want dan kan er juist geen vocht meer in de hoeven.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 06:41

het is erg fijn als je paard harde hoeven heeft hoor!! dat betekend dat ze niet zo snel slijten, en dat ze van goede kwaliteit zijn!! houden zo!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:37

Beter kun je het niet hebben!

Laat je smid maar ploeteren hoor, je betaald hem ervoor! En je smid ziet liever een mooie gezonde, harde hoef ,dan een zachte slechte hoef!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:42

Te harde hoeven zijn juist helemaal niet goed! Een hoef hoort veerkrachtig te zijn zodat de hoef werkt als een soort pomp om het bloed terug omhoog de benen en gewrichten in te pompen. Ze zeggen niet voor niets dat een paard 5 harten heeft... Een slechte doorbloeding van de hoef kan HKO en artrose in de hand werken of verergeren.

Mijn paard heeft ook erg harde hoeven en ik doe er nu elke dag een mengsel van lijnmeel en water in. Gewoon een soort deegbal maken en dat heel goed in een schone hoef duwen. Het water en de olie uit het 'deeg' kunnen dan in de hoef trekken. Het duurt even voor je resultatt merkt, maar het werkt echt.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:10

ben juist blij dat mijn paard harde langzaam groeiende hoeven heeft.
hij hoeft maar 1 x in het half jaar bekapt te worden.iedeaal.hoefsmit zegt dat hij perfecte hoeven heeft

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:36

Marijn4045 schreef:
Mijn paard heeft ook erg harde hoeven en ik doe er nu elke dag een mengsel van lijnmeel en water in. Gewoon een soort deegbal maken en dat heel goed in een schone hoef duwen. Het water en de olie uit het 'deeg' kunnen dan in de hoef trekken. Het duurt even voor je resultatt merkt, maar het werkt echt.
Wat jij doet is de zool zachter maken, dat heeft niets met de hoefwand te maken die uiteenzet voor de pompwerking.

Bij een gezonde hoef is de zool hard. Het dode materiaal is er dan makkelijk af te krabben. Bij een goede hoef hoeft er ook eigenlijk niets aan de zool te gebeuren, dus waarom zachter (en dus gevoeliger) maken ??

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:16

Sugarmiss schreef:
Bij een gezonde hoef is de zool hard. Het dode materiaal is er dan makkelijk af te krabben. Bij een goede hoef hoeft er ook eigenlijk niets aan de zool te gebeuren, dus waarom zachter (en dus gevoeliger) maken ??

Vooral de straal moet veerkrachtiger worden (en dus niet zozeer zachter). Ik duw het lijnmeelmengsel in de straalgroeven (heet dat zo?) en dat lijkt echt te werken. Een ander nadeel van de droge hoeven (vooral de straal en straalgroef) is dat het kan gaan basrten en je daardoor kans op rotstraal e.d. krijgt, ik zeg niet dat de boel zacht en week moet worden, maar zeker wel veerkrachtig.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:22

mijn paard heeft ook harde hoeven, ik moet van de hoefsmit vaak olieen. zeker in de zomermaanden, anders kunnen ze gaan brokkelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:29

Marijn4045 schreef:
Vooral de straal moet veerkrachtiger worden (en dus niet zozeer zachter). Ik duw het lijnmeelmengsel in de straalgroeven (heet dat zo?) en dat lijkt echt te werken.
Bij mij zijn de stralen altijd van een soort gummi-achtig materiaal, nooit brokkelig iig. Ze zijn zo 'taai' dat ik met een mes de stralen maar met moeite bijgesneden krijg, omdat ze zo meeveren.

Als de stralen te lang dreigen te worden, dan ga ik wat langer over de teerweg draven, slijt het vanzelf weer op de goede langte Clown

Mijn paard heeft een hele diepe straalgroeven. Ik ben bang dat als ik daar iets in zou gaan stoppen dat het juist gaat afsluiten en gaat verstikken, zodat er juist iets kan gaan broeien waar ik niet op zit te wachten.

Maar als het voor jou blijkt te werken OK dan!

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:37

het is niet alleen een voordeel hoor ik moest naar de kliniek omdat ze kreupel was en ze reageerde niet op op de viziertang er werd eerst een verdovingsproef gedaan en daarna fotos gemaakt en er kwamen twee ontzettende hoefzweren uit die er waarschijnlijk al lang zaten maar door die keiharde hoeven konden ze geen uitweg vinden met als gevolg dat haar halve hoef aan het zweren was.Dus harde hoeven is ook niet alles vandaar dat ik vroeg wat ik eraan kon doen bedankt voor de reacties.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:50

Ik heb al eens eerder op Bokt gelezen dat die lijnmeeltruk ook goed werkt om hoefzweren naar buiten te krijgen. Geen idee wie er met die tip kwam, maar het stond in een topic van mij. Rot dat de zoekfunctie nog niet werkt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:33

insmeren met een ui schijnt goed te zijn, en een mengseltje maken van zonnebloem olie en wat azijn end at op de hoef smeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:36

Gewoon, niks.
Mijn vriendin had een Fjord met zulke harde hoeven dat de smid een stukje uit z'n mes brak met bekappen!