hoelang zonder water?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furie

hoelang zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:47

Hoi,

Ik maak het tegenwoordig wel vaker mee,paarden die ik zonder water zie staan.Overlaatst ging ik kijken naar mijn nieuwe verzorgpony en zijn drinkenbak bestond uit een blubber massa van mest,rottende bladeren,vogelbotten....(stonk verschrikkelijk) en hoelang is het al wel niet zo.Er is mij altijd verteld dat water zeer belangrijk is en zeker altijd aanwezig moet zijn.Nu vroeg ik mij af hoelang kan een paardje ongeveer (in de winter) zonder water?
Groetjes,Furie

Paardennamen

Re: hoelang zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:52

Ze hebben volgens mij toch echt wel dagelijks vers water nodig. Het is belangrijk voor de afvoer van allerlei stoffen en het aanvullen van vocht wat ze kwijtraken door zweten ed.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:21

Een dagje zonder houden ze wel vol - maar het hoort natuurlijk niet. Je kan het wel eens hebben als ze bijv. in de waterbak gepoept hebben. Als je hem dan schoongemaakt hebt dan willen ze vaak gelijk en veel drinken. Met gevaar voor koliek!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:40

elke dag!
bij ons op stal was het weekend de watertoevoer afgesloten (was iets met een of andere ketel die kapot was)
We hebben de paarden allemaal met emmers water van drinken voorzien.
Dorstig dat ze waren!
En toen hadden ze nog maar 1 of een halve dag zonderwater gezeten,
kun je nagaan...

Ik vind het een vreselijk idee als mijn paard niet elk moment kan beschikken over vers drinkwater...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:49

Niet zo lang in ieder geval, water is net zoals bij de mens een van de hoogstnoodzakelijke dingen om in leven te blijven. Ik kan mij nog het verhaaltje herinneren van lesgeefmens, die een paard aan de goede zorgen van iemand anders had toevertrouwd toen zij op vakantie was. Toen ze later terugkeerde, bleken die goede zorgen niet echt optimaal te zijn geweest. Men was doodleuk vergeten om het water bij te vullen,paard had 4 dagen lang geen druppel gezien. Hij zag er niet fraai uit, zijn vacht zag er heel raar uit en hijzelf was ook heel suf. Maar hij is er bovenop gekomen.
Een paard gaat niet dood van een dagje geen water, maar aan te raden is het niet. alleen mijn paarden staan nu ook vaak een half dagje zonder water, alles bevriest en ik heb een paard die denkt dat ze de leukste thuis is, en ik vind de waterbak nogal regelmatig twintig meter verder Vork . Maar dan krijgen ze onmiddelijk terug water bij van mij, meestal hebben ze nog niet eens dorst Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:05

Een paard kan in principe wel een paar dagen zonder water, maar vraag niet hoe hij er dan aan toe is.
Toen mijn verzorgpaarden een week uit logeren gingen (eigenaren op vakantie en ze staan thuis) kwamen ze ook op een pensionstalletje terecht. Toen ik daar kwam om mijn verzorgpaarden te verzorgen kwam ik er ook achter dat er een shetje stond dat geen water had. Ik gelijk water gegeven (ken de stal en eigenaar), hij had het liefst de hele emmer in 1 keer leeggedronken, en als het kon nog een emmer (maar dit mocht van mij niet ivm koliekgevaar). Ik daarna gelijk naar eigenaar (is ook staleigenaar) waarom hij geen water had. 'Ja, hij sloopt alle waterbakken, hij krijgt 's avonds water met een emmer'. Nouja, daar kon ik niet veel tegenin brengen, ik ken de eigenaar en weet dat hij het toch niet zal veranderen, maar toch. De pony had een dagje geen water gehad, en hij stikte van de dorst Ach gut Naar mijn mening is water het belangrijkste voor een paard, en moet hij het altijd kunnen drinken.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:37

Mijn paard kan op dit moment 's nachts ook geen water krijgen, ivm bevriezing zijn de waterpotjes in de stal afgesloten. Ze krijgt 's avonds rond 11 of 12 uur nog een emmer water en dan zal ze helaas moeten wachten tot de ochtend. Hopelijk houdt het vriezen snel op, dan kan ze weer uit haar eigen bakje drinken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:58

Als het niet al te erg vriest, kan mijn paard de hele dag door gewoon drinken. In haar stal staat een specie-kuip helemaal vol met water, maar vorig jaar kwam het wel eens voor dat het water dan bevroor. Tja, daar kan ik weinig aan doen. Maar dan staat ze echt niet lang zonder water, wordt elke ochtend en avond bijgevuld Lachen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:11

De hele dag door moet een dier beschikking hebben over vers water. Het maakt niet uit wat voor soort dier het is, paard, hond, cavia etc

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:12

als ze snachts niet drinken is helemaal niet erg, als wij slapen doet ons lichaam het immers ook zo'n 8 uur zonder water?

probeer overdag ze om de vier uur te laten drinken, dan voor de nacht nog 1x en dan is er niks aan de hand.